Škoda Fabia 1,4 TDI - šikovný křikloun

Druhá generace Škody Fabia už nachází své první české majitele, a tak byl nejvyšší čas podrobit novinku Škody Auto zatěžkávací zkoušce. Během 14 dnů jsme najezdili stovky kilometrů ve všech režimech, zjišťovali přednosti a hledali chyby.

Teorie a praxe, jaký mezi sebou mají vztah? Teorie a praxe. Tahle otázka mi přišla na mysl v průběhu testu nové Fabie několikrát. Naposledy jsem podobně intenzivně řešil vzájemnou provázanost dvou světů, které se mají doplňovat a v ideálním případě, ve světe teorie, tvořit harmonický vztah, obohacovat se, doplňovat a podporovat, se spolužáky na vysoké škole u piva, ve snaze vymyslet dokonalý vzdělávací systém.

Výsledky našich úvah, ač někdy stály za zaznamenání, většinou spláchl obsah posledního vypitého půllitru a naděje na efektivnější propojení teorie a praxe zmizela v nenávratnu. Nová Fabia však alespoň v mé mysli otázku vzájemného vztahu teorie a praxe znovu probudila. Jak a čím? Když vyšla najevo první fakta a chystaném nástupci vele úspěšného modelu mladoboleslavské Škody Auto, zavládalo v odborných kruzích lehké zklamání.

TIP: Podívejte se na unikátní videotest nové Škody Fabia z produkce Roadlook TV.

Teorie říkala, že nová Fabia se nijak zvlášť nezmění, bude pouze o málo delší ( 22 mm), výrazně vyšší ( 47 mm), ale zase užší. Dále dostane staronový obličej modelu Roomster a ze stejného auta obdrží i palubní desku a navíc stane prakticky na stejném podvozku jako model s velkou slávou představený v roce 1999. Velkou výhodou se má stát objemnější zavazadelník (+ 40 litrů) a bohatší výbava.

Z teoretického hlediska nemohla Škoda Fabia v redakčním testu překvapit. A zde vzniká onen rozpor mezi teorií a praxí. Ona totiž nová Fabia v testu překvapila.

Nový design, dobrý design

Počty článků věnovaných nové Fabii na Auto.cz se počítají na desítky, nebudu proto podrobně rozepisovat to, co jsme detailně rozebrali v starších textech. Jinými slovy vynechám teorii a vrhnu se rovnou na praxi. Takže prakticky. Nová Fabia podle mého názoru vypadá svěžeji, mladistvěji a moderněji. Dojem svěžesti a mladistvosti dodává autu zejména přední část s velkými světlomety, výraznou mřížkou chladiče a robustní nárazník.

Co na tom, že příď jakoby z oka vypadla modelu Roomster? Například nový Peugeot 207 se také nijak dramaticky neliší od větších modelů a nikdo mu to nevyčítá. Škoda zvolila obvyklý postup a svému novému malému autu vtiskla stejný obličej jako kdysi toužebně očekávanému malému MPV Roomster. Mladoboleslavský výrobce má zkrátka novou designovou strategii a té bude v následujících letech přizpůsobovat podobu svých modelů.

 

Ovšem nebude to podle mého názoru přední část, která bude ještě nějakou dobu jitřit emoce automobilového národa. Obličej Roomsteru vstoupil celkem ve známost a dnes a denně zpestřuje pohled na automobilové vlny valící se těsnými uličkami českých měst. Pokud nová Fabia něčím provokuje, tak jedině profilem a zadní částí. Profilem proto že v rámci snahy o zvětšení vnitřního prostoru do výšky dostala plochou střechu.

Ta klesá velmi, velmi pozvolna a vytváří dojem jakéhosi klobouku. Na rovnou střechu si bude muset zřejmě nejeden majitel předchozí Fabie chvíli zvykat, ale tím proces vstřebávání designu nekončí. Smíšené pocity ve mně vyvolávala zejména zadní část. Záď vypadá přinejmenším zvláštně. Je značně natažená do výšky, ale přitom je dokonce užší než u předchozí generace. Nově je osazená nezvyklými mnohoúhelníkovými světlomety.

Ladně dovnitř, lehce ven

Troufám si však tvrdit, že si zvyknete. Nevěřil jsem tomu, ale zatímco na začátku testu jsem nenacházel pro zadeček Škody Fabia hezkého slova, na jeho konci jsem mu dokonce přišel na chuť. Dost ale subjektivních soudů, pojďme se podívat na praktickou stránku nového česko-německého hatchbacku. Dveře, pominu-li zvláštní tvar s přísně rovnou horní hranou, musím v podstatě jenom chválit.

 

Úhel otevření dveří - velký, vstupní otvor - dostatečný, chod dveří - lehký, dojem z výplní dveří - solidní, zvuk dovírání dveří - příjemný. I předchozí generace Škody Fabia na tom nebyla z výše zmíněných hledisek špatně, ale minimálně zvuk dovírání dveří a kvalita výplní jakož i rozmístění prvků na dveřích doznal pokrok. Stejně příjemně se přitom nastupuje na přední i zadní sedadla.

Zavazadlový prostor. Velká to chlouba nové generace modelu Škoda Fabia, avšak především na papíře, ve světě teorie. Čísla říkají, že základní objem zavazadelníku narostl o 40 litrů na rovných 300 litrů. Jaká dobrá zpráva! Praxe však ukázala, že 40 litrů navíc nepřináší nijak zásadní zlepšení přepravních schopností auta. Pár krabic mléka navíc a máte vymalováno. Ve svém segmentu však nová Škoda Fabia v kategorii zavazadelníků vládne pevnou rukou.

Předloha: Roomster

Vítejte uvnitř nové Škody Fabia. Co vidíte? Škodu Roomster. Vidíte správně. Nová Fabia dostala nejen shodný obličej, ale také shodné vnitřnosti, tedy alespoň část z nich právě včetně palubní desky. Takové zjištění svádí k rychlému hodnocení (či snad odsouzení). Škoda neměla dostatek invence, chtěla ušetřit, šla cestou nejmenšího odporu a použila uvnitř jednoho modelu to, co slavně uvedla u modelu druhého.

Ó jaká tragédie - říkají jedni, no a co - říkají druzí. Když jsem interiér nové Fabie spatřil poprvé živě, měl jsem blíže skupině kritiků, na konci testu jsem se však musel ptát stejně jako zastánci. No a co? Tak Fabia vypadá uvnitř stejně jako Roomster. Důležité je, že díky hravějším tvarům vypadá moderněji, díky příjemným materiálům a dobrému slícování kvalitněji a zajímavým barevným kombinacím i hřejivěji.

Zkrátka nová Fabia se definitivně rozloučila s pověstí studeného čumáku a dokáže dokonce zahrát na city. Velká změna. Přechodem na rozvernější křivky však autíčko neztratilo nic ze své pověstné uživatelské přívětivosti, přehlednosti a praktičnosti. Ergonomie zaznamenala zlepšení díky panelu klimatizace přesunutému nahoru vedle přístrojové desky, mírnému vysunutí středové konzoly dopředu, natočení nahoru a směrem k řidiči.

Na středové konzole se zorientujete v mžiku, bohužel stejný mžik v mém případě trvalo, než se koleno seznámilo s rohem středové konzoly. A věřte mi, nebylo to seznámení příjemné. Musel jsem dlouho hledat takovou pozici, abych se kolenem rohu středové konzoly nedotýkal.

Hravější, ale stejně použitelná

Nálepku ideální dávám madlům dveří za tvar i výšku umístění, příště doporučuji mírně povytáhnout středový tunel nebo prodloužit řadicí páku. Zpočátku jsem měl pocit, že lovím páku kdesi v hlubinách plastového oceánu. Naštěstí jsem vylovil. Úroveň zpracování i vysoká kvalita použitých materiálů zůstává nadále silnou stránkou modelu Fabia s výjimkou plastových klik dveří a kruhových ovladačů ventilace, klimatizace.

Plastové kliky jakoby se měly každou chvíli rozpadnout (14denní test ovšem statečně přežily) a ovladače ventilace - škoda mluvit. Ty jsou jako vystřižené z přelomu 80. a 90. let minulého století. Na jedničku s hvězdičkou si ovšem Škoda poradila s přístrojovou deskou. Krásné, přehledné a rovnoměrně podsvícené analogové přístroje a stejně hezké ručičky svádí pohled skoro stejně jako ženská krása vůkol (zvláště v těchto jarních měsících).

 

Pověstnou třešničku na dortu (za cenu 4000 Kč) představuje rozměrný multifunkční displej (Maxi-DOT) s výrazným fontem i podsvícením. Realita sedaček odpovídá teoretickým předpokladům. Široký a dostatečně dlouhý sedák optimálně podpírá stehna, trupu nastavilo mantinely poměrně výrazné boční vedení a hlava nachází odpočinek a oporu v inteligentně umístěné hlavové opěrce.

Příjemně se sedí i vzadu, a to nejen kvůli sedačkám v kombinaci látky a kůže. Místo na zadních sedadlech oproti předchozímu modelu narostlo zejména nad hlavou, na nepatrně větší prostor se můžete těšit v oblasti kolen, ale šířka zůstala téměř nezměněna. Občas jsem ze zadních sedadel zaslechl dokonce prohlášení konstatující zmenšení prostoru v oblasti ramen (to ostatně potvrzuje i naše měření).

Vnitřní rozměryFabia IFabia IIRozdíl
podélný prostor vpředu min/max [mm]890/1080880/1090-10/+10
podélný prostor vzadu min/max [mm]580/820600/850+20/+30
výška nad sedadlem - vpředu [mm]10101010-
výška nad sedadlem - vzadu [mm]930970+40
šířka vpředu [mm]13801370-10
šířka vzadu [mm]13901370-20
délka sedáku vpředu [mm]510510-
délka sedáku vzadu [mm]490470-20
výška opěradla vpředu [mm]610620+10
výška opěradla vzadu [mm]550590+40
šířka vstupu zav. prost. min/max [mm]900/1060960/990+60/-70
výška vstupu zav. prost min/max [mm]800860+60
délka zavazadlového prost. dole[mm]690720+30
šířka zavazadl.pr. min [mm]955955-
výška nákl. hrany nad zemí[mm]660640-20

Nová Fabia na tom není vůbec špatně z hlediska odkládacích prostor. Kapsy na dveřích jsou poměrně úzké, nicméně umožňují komfortní odložení půllitrové láhve, nezapomnělo se na držáky kelímků, schránku na mobil, spolujezdec stráží dokonce dvě kryté přihrádky (s krytem horní přihrádky můžete bohužel počítat pouze ve vyšší verzi výbavy). Obě nikterak objemné, avšak i tak užitečné. Odkládací kapsy se dokonce probojovaly na zadní dveře, přestože dovolují uložení pouze drobností.

Malý křikloun

Teorie říká, že nová Škoda Fabia poháněná vznětovým tříválcem o objemu 1422 cm3, maximálním výkonu 59 kW při 4000 ot./min. a s točivým momentem 155 Nm při 2200 ot./min. bude živé auto s příjemnou spotřebou. Teorie nic neříká o odhlučnění. Praxe ukázala, že nová Fabia poháněná naftovým tříválcem si skutečně v kombinovaném cyklu vystačí s pěti až šesti litry nafty, delší pobyt ve městě či popojíždění v koloně spotřebu zvedne až na osm litrů.

Dálniční jízda v mezích pravidel žádá okolo šesti litrů nafty, velmi opatrná jízda s důsledným řazením, brzděním motorem a lechtání plynového pedálu vykouzlí na displeji palubního počítače spotřebu 4,7 litru (výpočet ukazuje na spotřebu o dvě desetiny litru vyšší). O úspornosti vznětového tříválce 1,4 TDI PD DPF/59 kW není pochyb. Relativně nízko položený točivý moment a na hmotnost 1130 kg dostatečný výkon dělají své.

Tah od nízkých otáček není zbraní testované vznětové čtrnáctistovky, chcete-li svižně akcelerovat, musíte motor točit. Veškeré akce do 2000 ot./min. slibují pozvolný, klidný rozjezd, teprve vytočení agregátu nad 2000 ot./min. zajistí solidní odpich potřebný například pro bezpečné odbočení z vedlejší silnice na hlavní. Stejné pravidlo platí pro předjíždění. Motor má chuť do života od 2500 otáček, ale poměrně záhy elán zase ztrácí.

Točit jednotku má smysl do 4000 ot./min., vše ostatní je zoufalá snaha vymáčknout z motoru víc, než může nabídnout. Jednouchou matematickou operací zjišťujeme, že rozsah využitelných otáček není velký a například předjíždění, při němž potřebujete každý kW a Nm, vyžaduje promyšlenou volbu výchozího převodového stupně a rychlou ruku při dalším podřazování. Na druhou stranu, pokud si na sebe s naftovým tříválcem zvyknete, dosáhnete společně neuvěřitelných výkonů.

Jakmile se naučíte včas a správně řadit, odvděčí se vám auto a motor na danou objemovou kategorii, třídu, počet válců a výkon nadprůměrnou dynamikou. A teď ta špatná zpráva. Naftová přeplňovaná čtrnáctistovka má v nové Fabii tragický zvuk. Doslova a do písmene. Zvukový projev se bohužel příliš nezlepšuje ani s nízkými otáčkami, jednotka zkrátka chroptí, sípá a bublá v nízkých (to se ještě dá vydržet), středních i vysokých otáčkách.

Navíc v úzkém rozmezí otáček duní. Nekultivovaný projev motoru patří k několika málo zjevným a výrazným slabinám testovaného auta.

Ze standardu nadstandard

Čistě teoreticky nenabízí jízdně nová Fabia o mnoho víc, než čím se může pochlubit Fabia předchozí. Na podvozku se změnily drobnosti, posilovač řízení zůstal elektrohydraulický, brzdy jsou dvouokruhové, vpředu kotoučové a vzadu bubnové (modely 1,6 16V 77 kW a 1,9 TDI PD 77 kW mají i vzadu kotoučové brzdy). Sečteno a podtrženo standardní mix techniky používaný v třídě malých vozů.

Zcela upřímně - nová Fabia opravdu nepřichází na trh s něčím převratným, úžasným, nedostižným a nepřekonatelným. Nová Fabia z technologického hlediska nevybočuje z řady standardních (kvalitou i cenou) hatchbacků B segmentu. Ale ruku na srdce, co určuje v očích spotřebitele atraktivitu auta? Kromě vnějšího designu, vzezření vnitřku, praktických vlastností, výkonových vlastností a spotřeby - dojem z řízení.

A abyste vytvořili dobrý dojem z řízení, nemusíte nutně vynalézt novou technologii, stačí umně spojit dohromady technologie stávající, vymyšlené, zaplacené a připravené na implementaci. A v tom je Škoda Auto mistr. Nová Fabia se řídí prostě skvěle. Ve městě vás bude těšit výborný poloměr otáčení (rejd), mimo město přesné a poměrně komunikativní řízení, v zatáčkách naopak trošku štvát větší převod řízení.

Zatáčky přesto budou vaší oblíbenou disciplínou, a to kvůli minimálním náklonům karoserie, jistému držení stopy a neutrálnímu chování až na hranici přilnavosti, kde promluví nedotáčivost. Fabia se vám bude v zatáčkách zamlouvat i díky tuhé karoserii minimalizující kroucení a koneckonců i kvůli ostrým brzdám s rychlým nástupcem a malým sklonem vadnutí (týká se testovaného modelu osazeného vpředu i vzadu kotoučovými brzdami).

K přednostem nové Fabie se tradičně počítá řazení s přesně vymezenými drahami, hladkým chodem a stupni naskládanými blízko sebe. Velkou devizou jsou rovněž velká vnější zpětná zrcátka a celkově dobrý výhled vzad i vpřed, výhled do boku ovšem neoslní. Fabia postavená na 15palcových kolech velmi dobře tlumí nerovnosti, menší problémy podvozku způsobují tradičně pouze krátké příčné nerovnosti.

Vítězí praxe

V případě nové Škody Fabia praxe jednoznačně válcuje teorii. Novinka mladoboleslavského výrobce teoreticky nenabízí nic oslnivého, ale spojení svěžího designu karoserie i palubní desky, kvalitnějších materiálů a osvědčených komponent vytváří harmonický celek, dobré auto, které bude důstojně reprezentovat značku v segmentu malých vozů.

Poznámka: Prověřování nové Fabii tímto testem na Auto.cz nekončí, ale naopak právě začíná. Vznětový tříválec budou následovat další motorizace, v průběhu několika následujících dnů zpracujeme a zveřejníme videotest Roadlook TV, který bude v mnoha ohladech přelomový. Zůstaňte tedy naladěni s Auto.cz.

Plusy

  • poutavý mladistvý design
  • kvalitní materiály a zpracování
  • místo nad hlavou a u kolen
  • základní výbava (4 airbagy)
  • přesné řízení a řazení
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • dobrý rejd
  • ostré brzdy
  • nízká spotřeba

Minusy

  • hlučný motor 1,4 TDI PD
  • vyšší pořizovací cena u silnějších motorizací, zejména vznětových
  • úzké odkládací kapsy na dveřích
  • horší výhled do boku a šikmo vpřed

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar