Škoda Fabia Combi 1,2 HTP (51 kW) - Ano, ale...

Má tříválcová jedna-dvojka své místo i v největším <i>malém</i> kombi na českém trhu? V Mladé Boleslavi jsou o tom přesvědčeni. Jaká je realita?

Modelová situace je následující. Potřebujete velmi levné kombi, nejlépe kolem 300 tisíc korun. Konkurenční Renaulty a Peugeoty vás nezajímají. Prostě, chcete mít před domem z nějakého důvodu Škodu. Dnes nám tedy nejde o zhodnocení aktuálního konkurenčního postavení nejlevnější Fabie Combi, ale spíše o to, komu bude 51 kilowattů stačit k uspokojení velkých přepravních potřeb. Není to přeci jen šetření na nepravém místě?

Tři nebo čtyři válce

Známá tříválcová konstrukce, která se objevila v nabídce Škody poprvé v roce 2002, pohání v aktualizovaném provedení i nejlevnější Roomster, tak proč by se nemohla uchytit i ve Fabii Combi? Stejně jako u krátké Fabie je možno objednávat jak šestiventilovou verzi (44 kW) tak dvanáctiventilovou verzi (51 kW), která pracovala také v našem voze. Se silnějším tříválcem přijdete o větší část konkurenční cenové výhody, protože první cena 302.900,- Kč, je již na úrovni, za kterou lze pořídit francouzské čtyřválcové kombi této kategorie. Kdo chce čtyřválec ve Fabii, musí přihodit zásadních 28 tisíc korun. Co tedy dostanete, když budete skromnější?

V (relativně) malém těle (relativně) malý motor

Nejmenší kombi značky Škoda je současně největší malé kombi na trhu. Paradoxní výrok lze najít i v případě motoru. Jeho zdvihový objem 1198 cm3 je sice nejmenší mezi motory v nabídce Fabie, ale konkurence ve většině případů v této objemové kategorii zatím sází na čtyřválcovou konstrukci. Tříválcová jednotka je vzdáleným příbuzným čtyřválce 1,4 16V (mj. shodné vrtání válců), takže i zde se cosi ušetřilo na unifikaci.

Bylo zavedení tříválců prozíravý krok koncernu VW nebo jde naopak další slepou uličku? Výsledek ukáže čas, ale již teď je jasné, že tříválce rozhodně v nejbližších letech nevymřou. Mohou zato emisní předpisy, které jsou zatím stavěny pro jízdu relativně nízkými rychlostmi a malá zrychlení. Výhodou tak zákonitě disponují spíše motory s menšími zdvihovými objemy, které ale v reálném provozu nemusí vůbec dosáhnout kýžené úspory paliva. Vidět je to na přeplňovaných jednotkách i na našem hátépé. Úspěch dosažení nízkých emisí CO2 (spotřeby paliva) je totiž bytostně závislý na jízdním stylu řidiče.

Srovnání tabulkových hodnot pohotovostních hmotností (1070 vs. 1075 kg) nevyznívá příliš přesvědčivě ve prospěch tříválce srovnávaného se čtyřválcem 1,4 16V. V případě kombinované spotřeby (5,9 l/100 km vs. 6,5 l/100 km) jde o jednoznačnější výsledek, ale bude to stejné i v praxi?

Jedeme s hátépé

...a hned na úvod zkoušíme jeho údajně nejsilnější stránku - nízkou spotřebu. Dálniční režim s rychlostním průměrem 100 km/h se u většiny současných vozů nepříliš vzdaluje od bodu v němž lze na nejvyšší převodový stupeň dosahovat nejnižší cestovní spotřeby paliva. V případě našeho kombi se hodnota ustálila na 5,6 l/100 km, což lze považovat za velmi dobrý výsledek. S krátkou verzí Fabie jsme při testu stejné motorizace jezdili za 5,5 l/100 km.

Minimální hodnota, která se po 30 testovacích kilometrech objevila na palubním počítači - 5,1 l/100 km - byla shodná s údajem z testované Fabie 1,2 HTP a velmi blízká tomu, co výrobce udává pro jízdu mimo město. V neprospěch našeho měření hovořily širší a ještě k tomu zimní pneumatiky, které snadno mohly přidat k odečtenému výsledku i několik desetin litru.

Velmi točivý motor se ve městě cítí jako doma, pokud se nebojíte občas prošlápnout plyn na podlahu a otestovat funkčnost otáčkoměru v celém spektru využitelných otáček motoru. Velmi účinné zrychlování se dostavuje mezi 3000 a 4000 ot./min, ale ani pod a nad tímto pásmem nejde o vyloženě neschopný projev. Akcelerace na první tři stupně vás rozhodně nezařadí mezi brzdy hustého provozu.

Problémy s dynamikou nezatíženého vozu začínají kolem 80 km/h, u plně zatíženého pak o něco níže. Předjíždění kolem stovky představuje už dost dlouhý manévr, který si žádá obezřetnost a rozvahu. Dvakrát važ a jednou předjížděj, mohlo by stát na varovné ceduli pro řidiče.

Dálniční jízda s průměrem 130 km/h znamená otáčky motoru kolem 4200 ot./min. Hlučnost není kupodivu výrazně limitujícím faktorem, což trvá prakticky až do jmenovitých otáček. Ekologové by ale měli vědět, že takový rychlostní průměr znamená z hlediska spotřeby doslova ekologickou katastrofu. V závislosti na projížděném terénu se zřejmě nedostane odběr paliva pod devítilitrovou metu, což je daleko za očekáváními, která může vyvolat údaj výrobce. To ostatně potvrdil i náš test kratší Fabie se shodným agregátem.

Pro koho tedy?

V úvodu položená otázka už našla ve výše vedených odstavcích šířeji definovanou odpověď. Zde je tedy malá rekapitulace. Škodu Fabia Combi s motorem 1,2 HTP (51 kW) lze doporučit těm řidičům, kteří tráví většinu času v městském a příměstském provozu. V těchto režimech vyniká snadná akcelerace a dobrá ovladatelnost lehkého auta. Na dálnice a dlouhé cesty jde o nevhodnou volbu, protože jeho vlastnosti vás budou omezovat více než je při současné úrovni provozu obvyklé. Ne, že by se to nedalo občas (jednou, dvakrát ročně, o dovolené) akceptovat, je ale nezbytné zvážit ekonomickou stránku věci. Rychlá jízda v rámci dálničních limitů je totiž dost drahý špás, který je v přímém rozporu s úmyslem šetřit, vyjádřeném koupí tříválcového motoru.

Zajímá vás spíše popis interiéru, míry zavazadelníku nebo to, jak jezdí nejlevnější čtyřválcová Fabia Combi? Pak doporučujeme k přečtení Test Škoda Fabia Combi 1,4 16V.

První cena vozu285.900,- (Fabia Combi Classic, 1.2 HTP 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací302.900,- (Fabia Combi Classic, 1.2 12V HTP 51 kW)
Základní cena testovaného vozu302.900,- (Fabia Combi Ambiente, 1.2 12V HTP 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků428.100,- (Fabia Combi Ambiente, 1.2 12V HTP 51 kW)

Plusy

  • tichý a při nízkém zatížení i úsporný motor
  • hodnotné materiály a precizní zpracování
  • velikost a využitelnost zavazadlového prostoru
  • místo nad hlavou a u kolen
  • přesné řízení a řazení
  • šíře nabídky příplatkové výbavy

Minusy

  • spotřeba paliva extrémně závislá na jízdním stylu
  • horší výhled do boku a šikmo vpřed
  • úzký interiér
  • dlouhá doba potřebná na zahřátí interiéru

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar