Škoda Fabia Combi 1,4 16V - český národní standard

Mezi krátkou Fabii a Roomster přibyla další malá-velká škodovka. Kdo chce prostor, ale nestojí o nekonvenční originalitu Roomsteru, zvolí právě nové Combi.

Nové Combi, větší konkurence

Škoda Fabia v provedení Combi je bezpochyby jednou z nejočekávanějších letošních novinek na našem trhu a mladoboleslavská automobilka se s ní bude snažit navázat na první generaci. Tentokrát bude mít ale o něco obtížnější život, díky sílící konkurenci.

První generace Škody Fabia Combi navázala před lety na poměrně úspěšné modely Felicia Combi a Forman. Její výroba byla spuštěna rok po hatchbacku a její produkce se v letech 2003 až 2006 pohybovala okolo sto tisíc vozů ročně. Její hlavní výhodou byla skutečnost, že v té době jí téměř chyběla konkurence a prakticky jediným vážnějším protivníkem byl Peugeot 206 SW. Nově příchozí, druhá generace Škody Fabia Combi, už nebude mít tak jednoduchý život a o zákazníky se musí poprat s konkurencí, kterou představuje např. Peugeot 207 SW, Renault Clio Grandtour nebo větší Kia cee´d Sporty Wagon, útočící především svou příznivou cenovou politikou.


 

Škoda Fabia Combi - rozměrové srovnání s konkurencí
RozměrŠkoda Fabia CombiRenault Clio GrandTourPeugeot 207 SW
Délka [mm]423942024156
Šířka [mm]164217071748
Výška [mm]149814971510
Rozvor [mm]246225752540
Rozchod vpředu [mm]143614711467
Rozchod vzadu [mm]142614711461
Zavazadlový prostor [l]480/1460439/1277428/1433
Zavazadlový prostor - délka(mm)959/1550809/1450750/1385
Zavazadlový prostor - šířka (mm)958/136410201040

Úzká, ale vysoká

Škoda Fabia Combi druhé generace je odvozena od pětidveřového hatchbacku, který sdílí design přídě s modelem Roomster, jenž jako první přišel s novou tváří mladoboleslavských automobilů. Novinka přichází s pětidveřovou 4239 mm dlouhou karoserií, přepracovanou od B-sloupku dozadu. Základní zavazadlový prostor o objemu 480 litrů může být zvětšen na 1460 litrů, složením zadních sedadel. Zde je trochu nepříjemné a zároveň i nepraktické, že při skládání druhé řady sedadel, se musí vyjmout opěrky hlav. Další nepříjemnou skutečností je i to, že sklopením sedadel nevznikne v zavazadlovém prostoru zcela rovná podlaha, ale schod vysoký asi 50 mm, který by bylo teoreticky možné vyrovnat falešnou podlahou (není však v nabídce).

Prostor pro zavazadla nové Fabie Combi, nabízí v základním uspořádání délku 959 mm a po složení sedadel až 1550 mm. Na šířku je k dispozici mezi podběhy 958 mm a v nejširším místě má interiér v zadní řásti Fabie Combi 1364 mm. Zavazadlový prostor měří na výšku 970 mm, od podlahy po strop.

Přístup do zavazadlového prostoru vozu umožňují páté dveře v zádi, po jejichž otevření je možné nakládat pravidelným otvorem, který je široký 1020 mm a vysoký 800 mm. Nakládání usnadňuje hrana zavazadlového prostoru, ve výšce 640 mm od země. Bohužel není hrana ani ve stejné úrovni s podlahou, která je o významných 155 mm níže.

Konkurenční Peugeot 207 SW sice nabízí méně působivé hodnoty využitelných objemů, ale nízko položená hrana (540 mm nad zemí), podlaha umístěná téměř v úrovni nakládací hrany a prakticky rovná ložná plocha jsou hodnoty, které v běžné praxi oceníte častěji, než 480litrovou jeskyni.

Během týdenního používání jsme praktickým testem s pivními přepravkami vyzkoušeli možnosti zavazadlového prostoru. Zavazadelník Fabie Combi je v případě sklopení zadních sedadel, a při využití až po strop, schopen pojmout až 25 pivních přepravek. Roomster ve stejném testu obstál jen o málo lépe, když vedle dvou cestujících odvezl i 30 bas piv.

Nový design Fabií je možná o řád okázalejší než u předchozí generace, ale ruku v ruce s tím se zmenšil výhled z vozu. Problémy s výhledem vpřed (kvůli nízkému čelnímu sklu) a do stran (kvůli nízkým bočním sklům) doplňuje u Fabie Combi horší výhled šikmo vzad, kvůli dynamicky se zvyšující spodní hraně oken. Malé třetí boční okno se mezigeneračně o poznání zmenšilo.


 

Bez velkého váhání je nutné chválit prostor na zadních sedadlech a přístup k nim. Mezigeneračně větší výška vozu vyšetřila několik centimetrů nad hlavami cestujících vpředu, ale zejména vzadu (+ 40 mm). Stejně jako v případě Roomsteru, má Škoda problém s vnější i vnitřní šířkou, které zůstávají na spodním okraji třídy malých vozů. Pro osádku to není tragická zpráva, pokud se na cestu vydává ve čtyřech. Je přitom celkem jedno, jestli jde o typickou českou rodinku (dva dospělí a dvě děti) nebo čtyři dospělé vzrostlé jedince. Místa do výšky i v podélném směru je pro všechny čtyři dost. S obsazením pátého místa raději nepočítejte. Ostatně ani u širší konkurence v této třídě nebývá páté místo plnohodnotné.

Value for money nebo přirážka za ,,české" zboží?

Nová Škoda Fabia Combi nebude se svou konkurencí bojovat pouze na poli nabídky vnitřního prostoru, ale jedním z nejdůležitějších kritérií zákazníků při rozhodování je i cena. Zde se škodovka může směle poměřovat například se svým rozměrově blízkým konkurentem Peugeotem 207 SW, brzy se na náš trh dostane také malé Clio Grandtour.

V případě testovaného vozu, který měl pod kapotou uložen zážehový čtyřválec 1.4 16V a byl ve výbavě Ambiente, se jako nejbližší protivník jeví francouzský lev 207 SW se zážehovým motorem o objemu 1,4 litru ve výbavě Trendy. Při pohledu do ceníků obou vozů je na tom lépe Fabia se základní cenou 344.900,- Kč oproti Peugeotu s cenou 380.900,- Kč. V případě, že zákazník zatouží po vybavení klimatizací, musí u českého vozu připlatit 20.000,- Kč a u francouzského celých 30.000,- Kč. Peugeot se sice může pochlubit sériově dodávaným autorádiem a dálkově ovládaným centrálním zamykáním, ale jak ukazuje tabulka, ani to mu nestačí, aby Fabii překonal. Cenově za ní zaostává o 38.500,- Kč.

Trochu jiná situace ale nastává, pokud se do hry vloží Kia se svým modelem cee´d Sporty Wagon s motorem o objemu 1,4 litru ve výbavě LX, který svou velikostí konkuruje Octavii, ale cenou se blíží Octavii Tour a při troše fantazie se může přiblížit i menší Fabii.

Základní cena tohoto vozu je stanovena na 399.980,- Kč. Výbava vozu obsahuje klimatizaci, autorádio s CD i MP3 přehrávačem, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS a také kompletní sadu šesti airbagů. V případě, že si zákazník k vozu objedná ESP a metalický lak, zaplatí za něj částku 424.980,- Kč a cee´d bude ve srovnání s podobně vybavenou Fabii jen o 12.580,- Kč dražší.


 

Škoda Fabia Combi - cenové srovnání s konkurencí
ModelyŠkoda Fabia Combi 1,4 16V AmbientePeugeot 207 SW 1.4 VTI (70 kW) TRENDYKia Ceed SW 1.4 LX
Základní cena344.900,- Kč380.900,- Kč399.980,- Kč
Klimatizace20.000,- Kč30.000,- KčAno
Radio s CD a MP3 přehrávač8.000,- KčAnoAno
El. ovl. oken vpředu/vzadu5.000,- KčAno/NeAno
El. ovl. zpětná zrcátkaAnoAnoNe
Centralni zamykání + DO4.000,- KčAnoAno
Přední airbagyAnoAnoAno
Boční airbagyAnoAnoAno
Hlavové airbagy7.000,- Kč6.000,- KčAno
ABSAnoAnoAno
ESP15.000,- Kč24.000,- Kč15.000,- Kč
Metalický lak8.500,- Kč10.000,- Kč10.000,- Kč
Konečná cena412.400,- Kč450.900,- Kč424.980,- Kč

Čtyři válce pro čtyři osoby

Nyní se můžeme konečně podívat na to, jak nová Fabia Combi jezdí. Testovaný automobil měl pod kapotou uložen zážehový čtyřválec, který poskytuje maximální výkon 63 kW (86 k) při 5000 ot./min a točivý moment 132 Nm při 3800 ot./min. Tyto hodnoty jsou přenášeny ke kolům přední nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.


 

Škoda Fabia Combi s touto pohonnou jednotkou vybízí spíše k poklidné jízdě krajinou, než k pokusům o překonávání vzdáleností, v co možná nejkratším čase. Řidiče tohoto vozu bude určitě zajímat i spotřeba paliva. Ta se příliš neliší od údajů, které jsme uvedli v testu krátké Fabie se stejným motorem. Automobilu, který jsme měli k dispozici, na nevynulovaném palubním počítači svítil v jednom z režimů měření údaj 7,9 l/100 km (na vzdálenosti 2.957 km). Tato skutečnost odpovídá svižnější jízdě mimo město, kombinované s pohybem v městském provozu. Během testu Fabie Combi jsme na trase z Prahy přes Mělník na Kokořín dosáhli průměrné spotřeby 6,2 litru na 100 km. Zároveň musíme doplnit, že této hodnoty bylo dosaženo v klidnějším víkendovém provozu a při rychlostech, které se mimo město pohybovaly v rozmezí od 80 do 90 km/h. To jen dokazuje, že se s tímto motorem dá jet i s nízkou spotřebou. V případě, že spěcháte a jedete svižnějším tempem, řekne si Fabia Combi v průměru i o 8 litrů paliva na 100 km. Podobné spotřeby jsme dosáhli na dálnici při rychlosti 130 km/h (na 5.převodový stupeň při 3800 ot./min) na okruhu s délkou 45 km. Při jízdě v běžném provozu, kdy se neustále nesoustředíte na dosahování co nejnižší spotřeby a pohybujete se po městě i dálnici, se spotřeba vyšplhá k hodnotám, které byste očekávali u motoru s větším výkonem a vyšší objemem.

Závěr

Můžeme shrnout, že Fabia Combi s motorem 1.4 16V nabízí svým cestujícím prostorný, kvalitně zpracovaný interiér, který sdílí se svým starším kratším sourozencem a přidává k němu objemný zavazadlový prostor. Vedle svých přímých konkurentů se rozhodně nemusí krčit jako chudý příbuzný a naopak je schopná je porazit, nejen v nabídce vnitřního prostoru, ale i svou cenovou politikou. Praktických řešení je uvnitř celá řada, ale francouzský rival přesto nabízí téměř rovnou ložnou plochu, která je snáze přístupná.

Náklonnost českého zákazníka k tradiční značce udělá své, takže není třeba mít strach o budoucnost užitkovější Fabie. Méně konzervativní zákazníky, zajímající se o kombi v ceně kolem čtyřista tisíc korun, bude ale více lákat nabídka značky Kia.

Konkurenční Peugeot 207 SW je originálnějším automobilem. Nenabízí však tolik místa pro zavazadla, což mu asi na českém trhu podrazí nohy.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar