Škoda Octavia 1,8 TSI - mini RS

Kdo chtěl dravý benzinový motor v Octavii a nechtěl model RS, měl donedávna smůlu. Nyní však mohou sportovně založení řidiči zvolit nový přeplňovaný motor 1,8 TSI, který je prostě skvělý.

Jak začít test auta, ve kterém jezdí desetitisíce Čechů a Slováků, které získalo uznání odborníků i laiků nejen doma, ale i v zahraničí, a které jsme na Auto.cz testovali tolikrát, že o něm můžeme hovořit hodinu a stále budeme mít co říci? Škoda Octavia s pořadovým číslem dva (v novodobé historii) si za tři roky působení na evropských a nově i asijských trzích vydobyla silné postavení na hranici nižší střední a střední třídy a vysloužila si už nyní místo v síni slávy Škody Auto.

Octavia ovšem nedosáhla obrovského úspěchu na základě reklamní masáže, jejíž působení zanechalo klienta ve stavu následujícím lobotomii, Octavia si vydobyla místo v srdcích zákazníků svými dovednostmi, svou kvalitou. Ať si říká kdo chce co chce, ať jsem klidně označen za přisluhovače Škody Auto, s klidným svědomím říkám, že Octavia patří v rámci svého segmentu a dané cenové kategorie mezi elitu a snese ve většině oblastí srovnání s automobily nacházejícími se o třídu výše.

Naše předchozí testy ukázaly, že Škoda Octavia skutečně nemá mnoho očividných chyb, spíše než o zásadní prohřešky proti ergonomii, aerodynamice nebo komfortu jde o drobná klopýtnutí v oblasti odhlučnění motorů nebo naladění podvozku. Každopádně Octavia donedávna měla a možná stále částečně má jeden zásadní problém - omezenou nabídku pohonných jednotek. Klepete si prstem na čelo? Tak počítejte se mnou. Motorovou paletu Octavie v provedení liftback tvoří celkem osm jednotek.


 

Oficiální nabídka na produktové stránce modelu vypadá sice daleko lákavěji, ale inzerovaných 17 položek vzniklo kombinací motorů s různými převodovkami a filtry pevných částic či případně nabídkou různých výkonových variant. Ve finále můžete vybírat mezi šesti benzinovými a dvěma naftovými motory. Co se mi na tom zdá málo? Myslím, a podle reakcí řidičů nejsem sám, že Škoda donedávna malinko šidila ty, kteří chtěli auto praktické a prostorné, ale zároveň rychlé - sportovní.

Několikrát jsem vyslechl lamentování řidičů nad nízkým výkonem a točivým momentem vznětové 1,9 TDI a vnitřně souhlasil s tím, že verze s maximálním výkonem 96 kW by Octavii velmi slušela. Avšak ještě větší problém nastal, pokud se potenciální kupec mladoboleslavského liftbacku či kombi, navíc sportovně založený, rozhodl pořídit auto s benzinovým motorem. Základní čtyřválec 1,4 MPI nepřipadal v úvahu, 1,6 MPI jakbysmet, 1,6 FSI neměla stále dost výkonu.

No a jsme u toho. Našemu řidiči sportovci zbyla jediná možnost. Jelikož nechtěl investovat do sportovní varianty RS s přeplňovaným čtyřválcem 2,0 TFSI, mimochodem jedním z nejlepších přeplňovaných dvoulitrů současnosti, musel sáhnout po atmosféricky plněném čtyřválci 2,0 FSI s maximálním výkonem 110 kW. Nic proti němu, ale sportovní svezení se ani ve vysokých otáčkách v oblasti maximálního výkonu jaksi nedostavilo. Řidič sportovec měl v zásadě smůlu.

No ale pak Škoda udělala významný krok a zařadila do nabídky nový motor s označením 1,8 TSI z konstrukční kanceláře Audi. Motor 1,8 TSI se krčí na webu Škodovky mezi jednotkami 2,0 FSI a 2,0 TDI a přestože vměstnaný mezi dva objemově silnější kolegy nevypadá nijak zvlášť zajímavě, je tomu právě naopak. Tenhle bere svým projevem dech.

Zázrak jménem TSI

Když Audi uvolnilo první informace o novém motoru, slibovalo velkou porci síly v nízkých otáčkách, hladký a tichý chod, minimální vibrace a nízkou spotřebu. Jelikož automobilka použila prvotřídní ingredience jako šestiotvorové vstřikovače pracující s tlakem 150 barů, vodou chlazené turbodmychadlo K03 od firmy Borg Warner, vyvažovací hřídele a variabilním časování sacích ventilů, nebylo pochyb o tom, že to bude motor s velkým M. Jenže výsledek předčil všechna očekávání.

Začneme základními parametry. Jednotka 1,8 TSI má zdvihový objem 1798 cm3, maximální výkon 118 kW podávaný od 5000 do 6200 ot./min. a točivý moment 250 Nm mezi 1500 a 4200 ot./min. Na první pohled možná žádná sláva, ale zkuste se na hodnoty podívat ještě jednou a tentokrát se více zaměřte na otáčky. Vidíte něco zajímavého? Tak třeba točivý moment. Maximum točivého momentu 250 Nm máte k dispozici v podstatě od volnoběhu, což znamená citelný nárůst síly od skutečně nejnižších otáček.


 

S maximem točivého momentu samozřejmě můžete počítat v širokém rozpětí otáček, konkrétně 2700 otáček. To nejlepší má však teprve přijít. Křivka výkonu dosahuje svého vrcholu na hodnotě 118 kW a 5000 otáček, ale místo následného prudkého poklesu chvíli kopíruje osu X a teprve potom na 6200 otáčkách se začíná pomalu stáčet směrem dolů. Co to znamená v praxi? Motor možná přišel o klasickou špičku, ale dostal něco mnohem, mnohem působivějšího.

Jízda vypadá asi tak, že zařadíte rychlost, sešlápnete plynový pedál a skutečně si užíváte zátah motoru od nejnižších otáček. Je potřeba si chvíli zvykat na záludný spojkový pedál, ale dva, tři dny za volantem vše spraví. Přeplňovaný čtyřválec krásně táhne kolem 2500 otáček a síla narůstá postupně dál. Ručička otáčkoměru mine 3000 otáček a motor přidává na síle. Jste na 3500 otáčkách a začínáte cítit velkou sílu. Tomu však nepředchází žádné nakopnutí, škubnutí ani pískání turbodmychadla.

Srovnání 1,8T vs. 1,8 TSI
ParametryOctavia Tour 1.8TOctavia 1.8 TSI
Objem [cm3]17811798
Výkon [kW/ot./min]110/5700118/5000 - 6200
Max. točivý moment [Nm/ot.]210/1750-4600250 Nm při 1500 - 4200
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,58,1
Max. rychlost [km/h]219223
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná [l/100 km]10,8/6,3/8,010,1/5,9/7,4
Vnější charakteristiky motorugrafgraf

Přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI se v některých chvílích chová, jakoby ani neměl turbodmychadlo, jakoby pocházel ze staré atmosférické školy, ale přitom má sílu na úrovni základního šestiválce. Jdeme dál. Ručička otáčkoměru právě ukázala na číslovku 5000, což znamená dosažení maximálního výkonu. Motor fantasticky táhne, Octavia letí s větrem o závod a neposedná ručička se šplhá stále výš. Celých 1200 otáček si můžete vychutnávat maximální výkon, celých 1200 otáček si můžete hrát.

Co potom? Křivka výkonu začne pomalu klesat a rozjetá ručička pohodlně vystoupá na sedmitisícovku. Tak hladké dosažení vrcholu u turbomotoru nepamatuji. Prostě točíte a točíte a najednou zjistíte, že máte na otáčkoměru 7000, ale motor se tváří, že zvládne ještě víc. Ale to stále není všechno. Tenhle nový motor 1,8 TSI má i krásný hlas. Při startování o něm vůbec nevíte, v nízkých a středních otáčkách slyšíte tichounké ševelení a ve vysokých příjemný zvonivý zvuk.

Vibrace a neklid - zapomeňte, vysoká spotřeba - také nic. Pokud dáváte Octavii 1,8 TSI do těla, spolkne okolo 12 litrů paliva, při velmi sportovní jízdě může spotřeba dosáhnout až 15 litrů, ale stejně tak můžete jezdit za příjemných 8 litrů benzinu a nemusíte se přitom ani nijak extrémně omezovat. Jestliže občas přitáhnete autu opratě, bude spotřeba oscilovat mezi 9 a 10 litry paliva.

Někde tvrdá, jinde měkká

Octavii jsme dostali na test v nejvyšší výbavě Laurin & Klement (motor 1,8 TSI Škoda Auto nabízí nejníže s výbavou Ambiente za 584 900 Kč) zahrnující i 17palcová kola. Podvozek nicméně zůstal sériový, bez sportovních úprav. Odtud pramenil i jistý paradox, na který jsem narazil v průběhu prvních testovacích hodin. Zatímco v běžném provozu a zvláště na příčných nerovnostech se zdála Octavia na 17palcových kolech zbytečně tvrdá, v zatáčkách ve vysokých rychlostech jsem toužil po podvozku ještě tvrdším.


 

Octavia tlumí nerovnosti velmi dobře, o tom žádná, ale v zatáčkách v rychlostech okolo 100 km/h a vyšších se auto mírně rozhoupalo, vyžadovalo hodně pozornosti a neustálé korekce směru volantem. Zadní část jakoby v některých chvílích nechtěla spolupracovat s řízenou přídí a tlačila se z vozovky ven, zkrátka jsem získal dojem, že motor chvílemi předbíhá podvozek. V Octavii RS jsem nic podobného nepociťoval.

K tradičním kladům škodovek patří přesné řazení s jasně vymezenými drahami a stupni naskládanými blízko sebe, chválím přesné a poměrně komunikativní řízení, docela se mi zamlouvaly i brzdy, i když stále trvá upozornění na sklon k vadnutí při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí. K interiéru snad není potřeba nic dodávat, špičkové zpracování a bohatá výbava verze Laurin & Klement dodávala autu na honosnosti. Více informací o zpracování interiéru naleznete v našich straších testech současné generace Octavie, jež se na Auto.cz počítají na desítky.

Ještě lepší auto za stejnou cenu

A závěrečné hodnocení? Octavia byla, je a ještě chvíli bude auto, kterého se mají konkurenti bát. S novým přeplňovaným čtyřválcem navíc dostala i novou, sportovní příchuť, jež byla doposud doménou speciálního modelu RS.

První cena vozu424.900,-Kč (1,4, 59 kW, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací584.900,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Ambiente)
Základní cena testovaného vozu759.900,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Laurin & Klement)
Cena testovaného vozu vč. příplatků848.600,-Kč (1,8 TSI, 118 kW, Laurin & Klement)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • velké množství odkládacích prostor
  • přesné řazení
  • silný a kultivovaný přeplňovaný benzinový motor
  • výborné jízdní vlastnosti

Minusy

  • brzdy se sklonem k vadnutí při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí
  • vyšší pořizovací cena

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar