Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance: Ve středním proudu

Škoda představila trojkovou octavii. Vůz na pomezí nižší střední a střední třídy patří v Česku k mainstreamovým modelům, které se kupují spíše rozumem než srdcem.

Škoda Octavia je auto, které netřeba představovat - každý den jich potkáváte na ulicích stovky. Pro automobilku je to obchodně velmi úspěšný model, za 16 let se jich vyrobilo přes 3,7 milionu.

Octavia se stává častou volbou mnoha lidí z několika důvodů. Vždy nabízela ohromný a využitelný vnitřní prostor (v Octavii I 528 l, v Octavii II 585 l). Zároveň přináší techniku koncernu VW a většinou nenáročné a úsporné motory, relativně levné náhradní díly a servisní síť, které rozsahem nemůže v Česku nikdo konkurovat. Roli, pro kterou vznikla, plnila dobře. Dokáže to i novinka?

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance

Octavia III je postavená na základě platformy MQB (z německého Modularer Querbaukasten), která je využívána pro modely s motorem vepředu napříč a pohonem předních či všech kol. Kromě octavie na ní jezdí i aktuální VW Golf a Audi A3. Už tento fakt by měl novince zajistit v rámci třídy nadprůměrné jízdní vlastnosti, o čemž se brzy přesvědčíme.

Octavia III přijíždí s ostře střiženým designem, který mně osobně připadá možná až příliš konzervativní a navíc z některých úhlů podobný menšímu rapidu. To je trochu škoda, větší model by mohl možná zaujmout osobitějším designem. Některé linie, třeba oblina na kapotě, zase nevyniknou kvůli hnědé metalíze Topaz, která vozu podle mého názoru úplně nesedne. Zákazníci ale samozřejmě mají i další možnosti volby, vybrat si lze z celkem dvanácti odstínů včetně zářivé červené či bílé, ve kterých linie určitě více vyniknou.

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Oproti předchůdkyni Octavia narostla do délky o 90 mm, rozvor je větší dokonce o 108 mm. Tento fakt se projevuje nárůstem prostoru.

Přesuneme se do interiéru, kde se díky elegantní kombinaci tmavé palubní desky a světlého čalounění vytváří příznivé prostředí pro usednutí. Sedadla jsou pohodlná a v mém případě elektricky nastavitelná, takže získat dobrou pozici za novým, dobře tvarovaným volantem je dílem okamžiku. Interiér na první pohled působí luxusněji než dříve, a to zejména díky elegantní palubní desce s horizontálním rozdělením. Materiály jsou kvalitní, na mnoha místech měkčené, příjemné na dotek. V tomto ohledu je proti předchůdkyni vidět velký postup vpřed.

Stejné je to i s prostorem na zadních sedadlech - oproti dvojkové octavii je výrazně větší ve všech ohledech, což není vzhledem k vnějším rozměrům překvapení. Líbí se mi chytré doplňky, například stavitelný držák na pití v opěrce vzadu, škrabka ve víčku nádrže nebo zásuvka na 230 V.

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Kvalitní materiály a hezký interiér výbavy Elegance, kterou rozšiřuje dlouhý seznam příplatků. Ergonomie ovladačů patří k silným stránkám.

Vnitřní prostor, tradičně silná stránka octavie. Ani novinka se díky 590 litrům rozhodně neztrapní. Složením získáte až nadstandardních 1580 l a naložíte větší předměty než v minulosti, neboť vstupní otvor je o deset centimetrů širší. Sklopením opěradel zadních sedadel vzniká schod, takže v tomto ohledu proti Octavii II žádná změna nenastala.

Do octavie se dostaly moderní bezpečnostní systémy, o jejichž funkčnosti mám neustále oprávněné pochyby. Systém sledující únavu řidiče nebo čtení značek? Já měl pocit, že v autě má tohle všechno dělat řidič... Ačkoliv si uvědomuji všeobecný trend, elektroniky je na mě ve voze až příliš. Navigaci Columbus ale rád pochválím, je rychlá, snadno použitelná a přehledná. Ohromný displej se ovládá jako moderní smartphony a většinou jsem s ním měl dobré zkušenosti.

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Kufr je výrazně nadprůměrný. Vstupní otvor je obrovský a síťový program praktický a použitelný.

Startovacím tlačítkem (na co mám otevírací klíč?) oživuji motor. Po několika vteřinách se 2.0 TDI probouzí. Jde o úplně novou generaci motoru, nikoliv evoluci předchůdce. Přináší 150 koní a 320 Nm, což jsou průměrné hodnoty. Motor je sice nový, ale trpí podobnými neduhy jako dříve: do 1900 ot/min se mu příliš nechce do otáček, ale jakmile se nadechne turbo, do 4000 ot/min táhne lineárně.

Jeho výkon bohatě stačí k bezpečnému předjíždění i dynamické jízdě po okreskách či k rychlému přesunu po dálnici. Projev není úplně libozvučný, vibrace a chrochtavý zvuk jsou patrné, hlavně pokud jsou otáčky ve využitelném pásmu. Spotřeba paliva: důležitá oblast. Ačkoliv 2.0 TDI asi nebude úplným prodejním trhákem běžných motoristů, mohu ho doporučit. V klidu se dá jezdit za 5,5 l/100 km (na zimních pneu), a pokud se člověk rozvášní a jede ostře, spotřeba nestoupne nad 8,5 l/100 km. Průměr je kolem 6 až 6,8 l/100 km dle stylu a profilu trati.

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Motor je hlučnější, zejména zvenku. Přináší ale dostatečný výkon a příznivou spotřebu.

S motorem je spojena šestistupňová převodovka, která má přesné, snadno zapadající dráhy a pracuje se s ní příjemně. Spojka je trochu tužší. Trochu mi vadí nesladěné zpřevodování mezi jedničkou a dvojkou, kvůli kterému mi několikrát i motor zhasl. Co se týče zhasínání, stop-start systém funguje průměrně - což znamená, že je otravný a nepříjemný, takže ho neustále vypínám, zvláště v době, kdy už snad každý přestal polemizovat o jeho smyslu.

Testovaný vůz má příplatek v podobě Drive Mode Selectionu, kde se mění nastavení posilovače. Ve sportovním módu je řízení příjemně tuhé, octavia se s ním dobře ovládá. Vůz snadno a rychle mění směr, celkově ho považuji za agilní a obratný a přesné, citlivé řízení na tom má svůj podíl.

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Přední sedadla jsou příjemná, jen by mohla mít delší sedák. V zatáčkách ale dobře drží tělo.

Octavia díky příjemně naladěné koncernové platformě vždy patřila v oblasti jízdních vlastností mezi lehce nadprůměrné vozy, což platí i dnes. Ovšem i verze se silným motorem má v nabídce pouze vlečenou nápravu, víceprvková je k dispozici pouze s jednotkou 1.8 TSI. Musím říct, že v předchozí generaci fungovalo toto technické řešení o něco lépe. A že to není problém samotného řešení, nám už dokázal i Golf 1.2 TSI, který se ukázal jako komfortnější sourozenec.

Od zadních kol se na nerovnostech ozývá dunění a rázy, což snižuje pocit komfortu. A to zejména při představě, kolik testované auto stojí... Při větším zatížení, pro které je octavia díky vysoké užitné hodnotě laděná, se chování vozu trochu zlepšuje. Kromě diskutabilní zadní nápravy, zejména tedy její hlučnosti a nižší úrovně komfortu, než jsem čekal, hodnotím podvozek pozitivně.

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Vzadu je mnohem víc místa než ve dvojkové octavii. Pohodlné, prostorné a přívětivé prostředí.

Na dálnici vůz potěší vysokou úrovní směrové stability a dlouhou šestkou, která sráží otáčky a spotřebu. Trochu mě rozptylovala vysoká úroveň hluku od kol. Na okreskách zase oceňuji, že i přes zmiňované nedostatky je auto stále "cítit pod zadkem". Zkrátka se příjemně řídí, práce šasi je čitelná a hranice nedotáčivosti přichází plynule a očekávaně. Žádné emoce z jízdy nenabídne, ale jezdí předvídatelně a přátelsky. Ve městě se pak s octavií rychle sžijete. Má jasně definované tvary a snadno se s ní manévruje. Příplatkový parkovací systém (+ 22 000 Kč) umí zaparkovat podélně i příčně a jde mu to báječně. Navíc je z vozu velmi dobrý výhled do všech stran i přes A-sloupek.

A cena? Její hladina je trochu vyšší, konkurencí se tak stávají spíše vozy střední třídy, do které octavia pomalu dorůstá. Příplatky v hodnotě 284 300 Kč cenu ještě poněkud křiví, ale nepředpokládáme, že by si běžný zákazník navolil takovou výbavu.

Cena
Octavia 2.0 TDI Elegance: 589 900 Kč
Testovaný vůz: 874 200 Kč

 Automobily Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance
Čitelné vlastnosti a komfortní jízda jsou trochu degradovány zvuky od zadní nápravy.


Vydáno: 01. 04. 2013

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar