Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance: Krok vpřed

Nová octavia je několik měsíců od představení již stokrát omleté téma. Můžete tak snadno nabýt dojmu, že test verze kombi nemůže přinést nic nového. Chyba lávky, tahle škoda je totiž zase o kus vyladěnější.

Stojím vedle nové Octavie kombi a musím říci, že na poměry této třídy vůbec nevypadá špatně. Jistě tomu výrazně pomohla i atraktivní barva Race blue v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly a příplatkovými předními bixenonovými světlomety s diodovým pruhem. Na první pohled rovněž zaujme skutečnost, že nový kombík, který se mi vzhledově líbí více než liftback, je pořádný kus auta. Vždyť také svými rozměry oproti předchůdci výrazně narostl - o 90 mm na délku a 45 mm na šířku, přičemž rozvor se zvětšil dokonce o 108 mm na výsledných 2686 mm. Máme zde tedy 4659 mm dlouhé auto, které má předpoklady nabídnout špičkový prostor pro posádku. To vše při snížení hmotnosti až o 102 kg oproti předchůdci.

 Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance
Natáhnout si nohy a rozvalit se. Prostoru na zadních sedadlech je opravdu dostatek.

Stačí usednout na zadní sedačky a je okamžitě jasné, že tady nebudou strádat ani dlouháni. Kombi má oproti liftbacku trochu víc místa na hlavu, pořádný prostor pro kolena zůstal. Mezi předními sedadly pak mají zadní cestující nejen výdechy klimatizace, ale i ovládání vyhřívaných sedadel a hlavně zásuvku na 230 V, což je věc, která v mnohých autech chybí, ale přitom se výborně hodí. To, co na kombi lid zajímá, je však jeskyně vzadu zvaná zavazadlový prostor. Najdete v něm dnes již klasická škodovácká řešení v podobě síťového programu pro upevnění zavazadel, háčků, dvojitého koberce či malého úchytu na suchý zip. Objem zavazadelníku je 610 litrů, s klasickým rezervním kolem se však zmenší o 22 litrů. Plusem je, že páté dveře jsou elektricky ovládané. Otevřít je můžete i tlačítkem v kabině či na klíčku, pro zavření ale musíte pokaždé dojít k nim a zmáčknout tlačítko.

 Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance
Dobře zpracovaný interiér se může pyšnit bohatou výbavou. Cena auta pak ale stoupá vysoko.

V interiéru jsem se pak setkal ještě s jednou novinkou, kterou jsem do té doby v octavii neviděl. Jde o dřevěné obložení palubní desky a dveří. Tuto variantu bude volit jen velmi málo zákazníků a je to nejspíše dobře, zejména když dřevo je falešné, nebo tak alespoň působí. Světlé sedačky pak vypadají luxusně, praktické ale nejsou ani za mák. Většina lidí si je však téměř jistě neobjedná. Vrcholná výbava znamená kupříkladu velký dotykový displej s adekvátní grafikou, se kterým se příjemně spolupracuje. Když zmáčknete tlačítko Mode, můžete si na něm nastavit odezvu plynu či tuhost řízení a další věci. Oceňuji, že se Škoda vyhnula otravné módě elektronických ručních brzd.

Jak tedy tento český sen jezdí? Překvapivě lépe než liftback, zejména pokud vás zajímá komfort podvozku. Technici totiž na odladění zadní nápravy očividně (či spíš "ušislyšně") zapracovali. Ta nyní na nerovnostech výrazně méně duní a celé auto působí o špetku pohodlněji. Stále však nečekejte, že se omezení daná klikovou nápravou neprojeví. Auto na nerovnostech lehce znervózní a ucítíte i vibrace. Přesto nejde o nic zásadního a určitě nečekejte odskakování v zatáčkách. Jako celek se tedy jízdní vlastnosti jeví pozitivně. Auto má dostatek přilnavosti, nemá problém zvládnout náročnější úsek silnice ve vyšším tempu, jednoduše s rezervou dostačuje potřebám zákazníků. Zlepšilo se rovněž řízení, respektive jeho posilovač, které nyní necuká okolo středové polohy. Úprav na podvozku se má dočkat i liftback, což by mu mohlo výrazně pomoci. V tomto nastavení je jednodušší podvozek třetí generace octavie prostě lepší než kdy dříve.

 Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance
Po kritice liftbacku změnila Škoda u kombíku naladění jednodušší klikové nápravy. Jízda je tedy pohodlnější a tišší.

Pod kapotou testované verze sídlil klasický naftový čtyřválec 1.6 TDI s výkonem 105 koní, který spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou. Spolupráce je to po většinu času věru harmonická. Osobně bych uvítal o malý kousek kratší zpřevodování, je to však jen detail a některým kolegům naopak přišlo ideální. Řadicí páka běhá ve své kulise naprosto hladce a rychle. Pokud však rádi podřazujete s meziplynem při brzdění, nebude vám nejspíše vyhovovat rozmístění pedálů, kde je tenký plyn daleko od ne o moc tlustší brzdy. I na to se však dá zvyknout, chce to jen více snahy. Zajímavou slabou stránkou převodovky je chybějící synchronizace zpátečky. Je s podivem, že zrovna tady koncern VW šetří. Několikrát se mi stalo, že i při úplném zastavení auta jsem zpátečku nechtěně řadil lehce přes zuby. Pokud pak auto mírně jede, je to téměř pravidlem. Je ale potřeba říci, že podobné nešťastné řešení se vyskytuje i u jiných automobilek, neberte to tedy jako velkou výtku směrem ke Škodě.

 Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance
Naftová 1.6 je úsporná a výkonem dostačuje. Kultivovanost však pokulhává.

Samotný motor vyniká svou úsporností. Jezdit za méně než pět litrů není mimo město žádný problém. Na dálnici při stotřicítce spotřebuje okolo 5,5 litru na sto kilometrů, ve městě se pak klidnou jízdou vejdete do stejné hodnoty. Pokud popustíte 105 koním uzdu, pojedete za sedm až osm, na více se však v běžném provozu snad ani není reálné dostat. Výkonově přitom šestnáctistovka stačí i na naložené auto, jen musíte častěji podřazovat a předjíždění trochu plánovat. Horší je však kultivovanost a průběh výkonu motoru. Hlasitější klepání a dunění již snad patří k charakteru naftových octavií, možná to zákazníci přímo vyžadují, těžko říci. Každopádně šestnáctistovku nepřeslechnete snad v žádných otáčkách. Dunění se pak ozývá hlavně pod patnácti sty otáček. Jezdit tedy na čtyřku v padesáti není příjemné a nejspíše rychle podřadíte. Motor si pak se zrychlením z nízkých otáček dá na čas, probírá se spíše až nad 1700 otáček, což je více než u většiny konkurentů. Plusem však je, že v režimu Sport má auto hbitou odezvu na plyn a s hladkou převodovkou se dobře spolupracuje, takže udržet motor v otáčkách, kde táhne, není složité. Pozoruhodné pak je, že na rozdíl od předchůdců s objemem 1,9 litru nemá tento motor problém zrychlovat ani za hranicí 4000 otáček, což se může hodit při předjíždění. Nejlépe jede okolo 3500 otáček.

Octavia kombi se zdá být trefou do černého. V naladění podvozku udělala krok vpřed, přitom si zachovala tradiční atributy, jako je praktičnost, prostornost či úspornost. Po motorické stránce ještě má své rezervy a torzní příčka je stále trochu limitující, nejde ale o velké výtky. Kombík jednoduše funguje.

 Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance
Víko kufru je elektricky ovládáno, sklopit sedačky lze jednoduše zatáhnutím za páčku.


Cena
Octavia Combi 1.6 TDI Elegance: 454 900 Kč
Testovaný vůz: 832 900 Kč

 Automobily Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance
Octavia kombi přináší ještě doladěnější jízdní vlastnosti a královský prostor.


Vydáno: 01. 07. 2013

Autor: Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar