Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4x4 vs. Octavia Scout 1,8 TSI - Funkčnost vs. image

Než se vypravíte uzavřít kupní smlouvu na Octavii Scout, máme pro vás souhrn všech pro a proti. Běžná Octavia Combi 4x4 sice nemá tak impozantní vzhled jako Scout, ale ušetřených 60 tisíc korun taky není k zahození.

Opravdový Scout

Mít vůz s vyšší světlou výškou má jednu obrovskou výhodu - v terénu jste na tom o mnoho lépe s průchodností a nějaký ten kámen na cestě vás nezastaví. Většina vozů sice stráví většinu času ve městech, i zde může na řidiče číhat nástraha typu vyššího chodníku při parkování. Když k tomu připočteme oplastování vozu a odolnější design kol z lehkých slitin je Škoda Octavia Scout připravena poprat se plnohodnotně s městskou džunglí.

Na rozdíl od ostatních stejně pojmenovaných kolegů z modelového portfolia automobilky Škoda (máme na mysli Fabie a Roomstery Scout), nabízí Octavia Scout pohon všech čtyř kol a to díky mezinápravové spojce Haldex čtvrté generace. I my jsme se na vlastní kůži přesvědčili o jejích kvalitách při zdolávání překážek za nízkých adhezních podmínek. Scout je tak oproti klasické Octavii 4x4 boduje tam, kde je mimo trakci všech čtyř kol vyžadována i vyšší světlá výška. Kupci Scouta se mimo dobrých terénních vlastností (steré jsou u obou variant limitovány převisy spíše než světlou výškou) mohou těšit i na vyšší posaz za volantem a lehce drsnější image. A nezastírejme si fakt, že i ona hraje při výběru nového vozu svou roli. SUV jsou zkrátka stále v kurzu. Spotřeba, nespotřeba.


 

Jak se ale oba dva vozy liší? Kromě lehce zvýšené světlé výšky u Scoutu (ten se pyšní světlou výškou 180 mm, zatímco Octavia 4x4 i s paketem pro špatné cesty se může pochlubit ,,jen" 163 milimetry, bez něho pak 138 mm) se jedná o již zmíněné oplastování modelu Scout kolem celého vozu a to včetně lemů blatníků. Jiné je také provedení předních i zadních nárazníků, kdy vizuální, spíše než funkční roli hraje u Scoutu na spoilerech stříbrný ,,ochranný" plast. Jejich tvarování ale příznivě ovlivňují nájezdové úhly. Celkově se tak Scout tváří o velký kus drsněji v čemž mu napomáhají i kulatá mlhová světla či stříbrné střešní ližiny. Při pohledu z boku vynikne díky většímu prostoru mezi koly a karoserií vyšší stavba Octavie Scout.

Interiér

Uvnitř nalezneme velmi kvalitní, povedený interiér, který může většina konkurentů z nižší střední třídy díky jeho ergonomii a kvalitě jen tiše závidět. Vše je tam kde má být a na evropského zákazníka působí interiér Octavie dojmem saka šitého na míru. Za to si ale nechá Škoda poměrně dobře zaplatit, a tak jistý přesah do střední třídy je následně vyjádřen i cenovkou.

Největším rozdílem v kokpitech obou dnes porovnávaných modelů je velice offroadově se tvářící držadlo před spolujezdcem. Jeho funkčnost je bezproblémová, nemohli jsme se ale zbavit pocitu že nám na nějaké větší nerovnosti zůstane v ruce jako ono slavné utržené sluchátko; jako předimenzovaně jeho ukotvení rozhodně nepůsobí. Test ovšem přežilo ve zdraví a hlavně bez vrzání. Co se nám líbilo je důsledné dotažení oplastování i na prahy (nejen jejich nástavce) dveří, bahno či jiné nečistoty tak půjdou snadno umýt a případný poškrábaný plast lze na rozdíl od karoserie docela lehce vyměnit. Řidiči si kromě ochrany prahů s nápisem ,,Scout" všimnou i kovových krytů pedálů.

Co se týče prostornosti, tak tam si oba modely mohou s klidem podat ruce. Rozdílná čísla v tabulce v případě podélného prostoru vpředu a vzadu jakož i nad hlavou jsou výsledkem použití střešního okna u Scout, ale hlavně elektricky nastavitelnými sedadly, kterými byl Scout vybaven. Ta totiž oproti klasicky manuálně stavitelným sedadlům poměrně podstatně zaostávají v možnostech jejich nastavení na což byste při zaškrtávání této položky v seznamu příplatkové výbavy neměli zapomenout.

Škoda Octavia Combi byla vždy velebena pro svůj ohromný zavazadlový prostor kam se vejde opravdu spousta nákladu. Jeho základní objem se z dřívějších 580 litrů zvýšil až na 605 litrů. Ptáte se, jaké úpravy mladoboleslavští inženýři provedli? Inu, ve voze nyní nenajdete rezervu, a tak se při měření objemu vešlo do kufru o pár měřících krychliček více. Takhle by ale mělo vypadat každé rodinné kombi - výborně přístupný a pravidelný zavazadelník jakoby přímo vybízel k naplnění. Obě verze disponují (pochopitelně) naprosto stejným objemem, a tak jediným rozdílem je nestejná výška hrany zavazadlového prostoru od země - oněch několik málo milimetrů ale v praxi mnoho rozdílu opravdu nenadělá.

Jízda

Zatímco oplastování či držadlo před spolujezdcem se na jízdních vlastnostech vozu podepíšou věru jen minimálně, vyšší světlá výška spolu s o 60 kg zvýšenou hmotností Octavie Scout oproti Octavii Combi 4x4 již určitou roli hraje.

Začněme z pohledu ekologicky smýšlejícího zákazníka spotřebou. Následující tabulka ukazuje, že v Octavii Scout se sice můžete díky vyššímu posazu a z něj pramenícího lepšího rozhledu cítit bezpečněji, oproti modelu Octavia Combi 4x4 si za to ale u benzinové pumpy připlatíte. Scout v tomto ohledu zjevně doplácí na svou horší aerodynamiku, kdy je jeho součinitel odporu roven 0,34 zatímco Škoda Octavia 4x4 dosahuje hodnoty o dvě desetiny nižší. Svou roli bezesporu hraje i vyšší valivý odpor velký kol Scouta.

Vše podstatné naleznete v následující tabulce, námi odečtené hodnoty se v obou případech vztahují k motoru 1,8 TSI (118 kW).

Odečtená spotřeba paliva4x4Scout
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km]6,27
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]7,68,5
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1]24002400
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1]31003100

Agregát samotný zaslouží velkou pochvalu. Tento benzinový motor je velmi dobře odhlučněný, jeho síla se navzdory přeplňování vyvíjí s otáčkami lineárně už od dvou až tří tisíc a co překvapí nejvíce je ochota přeplňovaného čtyřválce pracovat s radostí až téměř v sedmitisícovém pásmu. Zásoba newtonmetrů ve středních otáčkách je pro testované vozy více než dostatečná, ba naopak svou dynamikou (zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 resp. u Scoutu za 8,4 s) nás obě Octavie velmi mile překvapily. U řazení či řízení jsme u obou modelů nezaznamenali žádné výraznější odchylky a ani k jednomu nemáme zásadní připomínky.

Komfort jízdy je o něco lepší ve Scoutu, který se s větším přehledem dokáže přenést přes četné nerovnosti číhající na tuzemských cestách. To samozřejmě dvojnásob platí ve městě, kde se v sedadlech Scoutu budete cítit více odděleni od dlažebních kostek, všudypřítomných výmolů, propadlých kanálů či tramvajových kolejí. Tuto výhodu bohužel pro Octavii Scout maže větší potápění zádě při akceleraci a přídě při ostrém brzdění i větší náklony karoserie při ostřejších manévrech; řidič se tak necítí tolik spjat s vozem jako v případě Octavie 4x4. Navíc oproti ní do interiéru více proniká hluk od kol.


 

Oba dva modely těží z výhod mezinápravové spojky Haldex a poměrně lehkého a výkonného agregátu pod kapotou. Nedotáčivost se oproti verzi s čistě předním pohonem o kus odsouvá, výhody točivého momentu proudícího i k zadním kolům využijete při každém razantnějším rozjezdu na kluzkých površích.

Náš závěr? Komfortněji zaměřeným řidičům tak nelze než ke koupi doporučit spíše verzi Scout, která si svou posádku umí hýčkat o něco lépe.

Ceny

Škoda si za odlišný vzhled a mírně pozměněné terénní schopnosti Scout nechá velkoryse zaplatit. Výbava je sice vizuálně atraktivnější než u srovnatelné a již velmi dobře vybavené Octavie Combi 4x4 Elegance, ale ani po dorovnání výbavy se nedostanete k rozumným jednotkám tisíců, které by měly plasty na Scout stát.

Cenové srovnání - Škoda Octavia Combi 4x4 vs. Octavia Scout
Motorizace1,8 TSI 4x41,8 TSI 4x4
Stupeň výbavyEleganceScout
Základní cena v dané výbavě665.900,-724.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagySS
Hlavové airbagySS
Stabilizační systémSS
Automaticky regulovaná klimatizaceSS
Autorádio s CDSS
Navigační systém12.690,-12.690,-
Metalický lak11.500,-11.500,-
Xenonové světlomety25.700,-22.200,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzaduSS
Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí17.900,-17.900,-
Kola z lehkých slitin 15"S-
Kola z lehkých slitin 17"8.600,-S
Mlhové světlometySS
Vyhřívání předních sedadelSS
Palubní počítačSS
Parkovací senzory vzaduS9.000,-
TempomatSS

Navíc je v ceníku nad Octavií Combi Elegance ještě výbava Laurin&Klement. Je sice ještě dražší než Scout, ale to co zde automaticky dostáváte by jinak pro Elegance stálo přes 100 tisíc Kč. Kdo tedy chce luxusně vybavenou Octavii s nenápadným vzhledem, měl by se zajímat právě o vrcholný model. Je totiž relativně výhodnější koupí než Scout.

Závěr

Smyslem tohoto testu nebylo odrazovat od koupě Octavie Scout, ale ukázat také alternativy, které v ceníku momentálně nejžádanějšího modelu Škody trochu neprávem zapadávají. Konkurenční terénní kombi obvykle bývají při srovnatelné výbavě a jízdní dynamice dražší, což platí i o většině SUV.

Škoda dnes má v portfoliu výborný přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI i vyspělý pohon všech kol, který splňuje požadavky na něj kladené jak při jízdě na silnici, tak v lehčím terénu.

Scout má v modelové řadě Octavia výsadní postavení a Škoda si za to nechá zaplatit. Cenově citlivější zákazníci, kteří překonají fakt, že jejich auto nebude svým vzhledem říkat vůbec nic o povaze majitele, ušetří volbou velmi dobře vybavených Octavií Combi 4x4.

Když se náhodou při zaškrtávání příplatkových položek dostane ceníková cena vysněného vozu přes 700 tisíc korun, doporučujeme k vaší pozornosti špičkovou výbavu Laurin&Klement. Za mírně navýšenou cenu Scoutu totiž dostanete auto s výbavou, připomínající luxusní prémiovou kategorii.


 

Škoda Octavia Combi 1,8 TSI 4x4 Elegance

První cena vozu584.900,-Kč (Octavia Combi 4x4, 1,9 TDI 77 kW, Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací 620.900,-Kč (Octavia Combi 4x4, 1,8 TSI 118 kW, Ambiente)
Základní cena testovaného vozu665.900,-Kč (Octavia Combi 4x4, 1,8 TSI 118 kW, Elegance)

Plusy

  • Funkčně identický vůz jako Scout, levnější o 60 tisíc Kč
  • Nižší spotřeba paliva
  • Menší hluk od kol
  • Lepší vlastnosti na silnici
  • Lepší aerodynamika

Minusy

  • Ve srovnání se Scoutem nenápadný vzhled
  • Oproti Scoutu menší průchodnost terénem

Škoda Octavia Scout 1,8 TSI

První cena vozu724.900,- Kč (Octavia Scout, 1,8 TSI 118 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací724.900,- Kč (Octavia Scout, 1,8 TSI 118 kW)
Základní cena testovaného vozu724.900,- Kč (Octavia Scout, 1,8 TSI 118 kW)

Plusy

  • Působivý design
  • Bohatá výbava
  • Příznivá cena ve srovnání s podobně vyhlížejícími konkurenty
  • Lepší výhled z vozu

Minusy

  • Vysoká cena ve srovnání s Octavií Combi 4x4
  • Horší chování na silnici
  • Vyšší spotřeba
  • Horší aerodynamika
  • Vyšší hlučnost na palubě

Vydáno: 02. 11. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar