Škoda Octavia Combi G-Tec: Zapomeňte na naftu!

Zemním plynem se dá topit nebo na něm vařit, je to ale také skvělé palivo pro pohon automobilů. Pochopila to i Škodovka, která do nabídky octavie zařadila verzi G-TEC. Od tohoto auta se očekává, že nastartuje zájem o CNG na našem trhu. My jsme si ji krátce vyzkoušeli v okolí Amsterdamu.

Octavia na CNG jezdí stejně svižně jako s 1.6 TDI, je jen o necelé 3000 Kč dražší, ale má poloviční náklady na kilometr.

Než se pustíme do popisu auta, je třeba si ujasnit, že CNG není totéž co LPG! Zatímco u nás známější a rozšířenější LPG (zkapalněný propan-butan) se vyrábí z ropy, CNG je stlačený zemní plyn, který se těží. Vedle ekologičnosti (jeho spalováním vzniká proti benzinu řádově méně škodlivin) je velkou předností CNG i o třetinu nižší cena, a to díky daňové slevě. Navíc zásoby zemního plynu by měly vystačit na dalších 160 let, tedy asi dvakrát déle než ropa.

Škoda Octavia G-Tec (CNG) tankování

Octavia se tovární plynové verze na CNG dočkala vůbec poprvé ve své historii, u minulé generace Škodovka koketovala s LPG. Základem Octavie, resp. Octavie Combi G-Tec, je benzinový turbomotor 1.4 TSI naladěný na 110 k/200 Nm, čímž se zařadil mezi 1.2 TSI/105 k a 1.4 TSI/140 k. Čtyřválec startuje většinou na zemní plyn, pouze při větších mrazech na benzin. Na plyn se ale automaticky přepne během pár desítek sekund.

Dvě tlakové lahve jsou umístěné pod podlahou zavazadlového prostoru a společně pojmou 15 kg (92 l) stlačeného zemního plynu. Na rozdíl od některých konkurentů má Octavia G-Tec plnohodnotnou benzinovou nádrž na 50 l, takže když se sečtou obě paliva, můžete na jeden zátah ujet působivých 1330 km (410 km na CNG + 920 km na benzin). Výrobce předepisuje normovanou spotřebu plyn 3,5 kg/100 km, na rovinatých silnicích v okolí Amsterdamu jsme hodně poklidným stylem jízdy dosáhli orientačních 4,3 kg/100 km, a když jsme auto nedaleko Amsterdamu dotankovali doplna, ukazoval palubní počítač dojezd na zemní plyn 330 km.

Škoda Octavia G-Tec (CNG) motor

Jízda s plynovou octavií se nijak neliší od běžné benzinové, dynamika je plně srovnatelná s naftovou verzí 1.6 TDI. Se šestistupňovou převodovkou zrychlí na stovku za 11 s a jede maximálně 193 km/h (+2 km/h). Výhodou plynové octavie je víceprvková zadní náprava, kterou dostala kvůli těžkým ocelovým tlakovým lahvím. Ta totiž zlepšuje komfort pérování. Smířit se ale musíte s kufrem zmenšeným o 130 l a s asi o 110 kg nižším užitečným zatížením. Navíc do auta si ani nemůžete objednat rezervu, protože pro ni není místo.  

Vydáno: 19. 06. 2014

Autor: Michal Štengl, foto Archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar