Škoda Octavia Combi vs. Volkswagen Golf Variant: Bratři, jak se patří

Golf vs. octavia, bratrovražedný souboj nabývá na intenzitě jako nikdy předtím. Jak si povedou rodinné kombíky při cestě na dovolenou?

Ať se MPV a SUV snaží, jak chtějí, Češi stále nejraději vyrážejí na dovolenou v kombících. A v ideálním případě v těch, co mají na kapotě okřídlený šíp. Zvykli jsme si, že u domácí značky dostaneme za skvělé peníze velký „kufr“ a spoustu praktických detailů. Nejlepším příkladem budiž Škoda Octavia Combi. Jenže s příchodem nového Golfu Variant se může všechno změnit. Chcete vědět proč?

I skrýš pro roletku najdete pod podlahou obou aut. U golfu se ukládá na rezervu.


V prvé řadě začněme u nejdůležitějšího parametru, velikosti zavazadlového prostoru. Nová octavia pojme ve standardním uspořádání 0,610 m3, bratr Golf 0,605 m3. Nemusíte ani vytahovat kalkulačku, rozdíl pět litrů je minimální. A tak ponechme primární měřítko stranou. Pokud totiž páčkou na stěně zavazadelníku sklopíte zadní opěradla, tak se situace pro octavii rapidně zlepší: najednou do ní naložíte o 120 litrů více. A rozdíl není jen v absolutním objemu. Octavia je totiž plná chytrých „simply clever“ řešení: má skutečně dvojité dno (u golfu musíte drobnosti skládat na dojezdovou rezervu), háčky pro nákupní tašky jsou čtyři (golf má jen dva) a výklopné, praktickou drobností je i držák na deštník nebo kabát.

Pomineme-li ale všechny tyto „drobnosti“, tak už se vnitřky zádí golfu a octavie příliš neodlišují: šířka mezi podběhy,  délka a výška „kufru“ jsou stejné nebo téměř stejné (octavia: 105 x 101 x 45 cm, golf: 105 x 101 x 47 cm). I nákladová hrana je přibližně stejně vysoko (61, resp. 62 cm). Jen u golfu je za plastovým lemem se zámkem ještě drobný, asi centimetrový schůdek k ložné ploše, která se po sklopení sedadel stejně jako u octavie bez dalšího mezistupně lehce zvedá.

Ač se to nezdá, je na zadní lavici golfu i octavie prakticky stejně místa.


Stejná písnička v řeči čísel pokračuje i směrem dopředu. Prostor na kolena na zadních sedadlech: skoro stejný, šířka interiéru vpředu i vzadu: příliš se neliší. Pocitově ovšem škodovka působí jako o půl třídy větší auto, může za to masivní středový tunel i větší vnější rozměry.

Zklameme i ty z vás, kteří by čekali, že každý kombík jezdí jinak. Úsporné zážehové jednadvojky pod stříbrnou i červenou kapotou jsou dostatečné a v průměru si řekly o nějakých sedm litrů na 100 km, opatrnou jízdou se dostanete i k šesti litrům. Motory jsou kultivované, platí se za ně nízké povinné ručení (v tabulce je uvedeno bez bonusů) a příjemně se sbírají z nízkých otáček, vytáčením ale nic moc navíc nezískáte.

Stejný kryt a stejný motor. 1.2 TSI jezdí i za  6,5 l/100 km a s nízkým povinným ručením.


Volkswagen v případě 1.2 TSI nemůže zužitkovat výhodu dostupnější vyspělé zadní víceprvkové nápravy, stejně jako octavia využívá jednodušší vlečená ramena. Ani na 16“ kolech tak není komfortnější než Škoda, která lépe žehlí delší vlny, na užších nerovnostech ovšem její sedmnáctky naopak mlátí o něco více. Německému sourozenci také lépe sedí dynamická jízda, je menší, má kratší rozvor, a je tudíž o něco obratnější. Potěší i tužší a o trochu přesnější řízení. Rozdíly v komfortu a jízdních vlastnostech ale nejsou nikterak velké.

Drobný náskok octavie, který získala svým promyšlenějším interiérem, tak může zhatit jediné: ceník. A ten výmluvně hovoří pro golf. Ve výbavě Comfortline je o 20 000 Kč levnější a bez příplatků u něj dostanete dvouzónovou klimatizaci, litá kola nebo dešťový a světelný senzor. U škodovky se musí připlácet. Cenová politika tak nakonec rozhodla o velice těsném vítězství Golfu Variant.

Mafiánské praktiky golf nepotřebuje. Za 440 000 Kč dostanete skvělé kombi se vším potřebným a podstatným.

Vydáno: 16. 12. 2013

Autor: Martin Přibyl, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar