Škoda Octavia III: Přímá volba?

Zvolte si mne, volá mladoboleslavská novinka směrem k současným majitelům "dvojky", do řad řidičů passatů, s rozumnou cenou ale jistě uloví i řadu potenciálních zájemců o rapid. Pro koho je tedy tou pravou?

Předně je třeba říci, že třetí novodobá octavia nabízí o poznání prostornější interiér, bezpečnější karoserii, moderní asistenční systémy a ve skutečnosti vypadá ještě lépe než na fotkách. Svou předchůdkyni přesto ve všech ohledech nezastíní. Podobně jako na golfu se i na octavii v některých detailech ušetřilo, a to především v interiéru. V porovnání s předchůdcem se tak může jednat o krok zpět.

 Automobily Škoda Octavia III
Volant se drží příjemně, panel netlačí a ve všech ohledech je v interiéru více místa.

Zaměříte-li se ale na vnitřek vozu z hlediska prostornosti, tak nezbývá než uznale smeknout. Místa vzadu pro kolena je opravdu královsky, jakkoli velký člověk si tak za sebe pohodlně sedne a před koleny mu zbývá rezerva, která se pocitově blíží superbu. Rozhodně lépe se sedí i vpředu, kde se zase pozitivně promítá nárůst vnitřní šířky. Středový panel se sice nezúžil, přesto už kolena netísní a o velmi příjemně měkčený plast je radost se nohou opřít. Snadno se však najdou i místa, kde se šetřilo. Kvalita plastů není všude tak dobrá jako v horní části přístrojové desky. Měkčený, přesto podstatně tvrdší plast je v horní části předních dveří. Výplně v těch zadních se pak stejně jako v golfu musí smířit s neměkčeným materiálem.

Asi nejpřekvapivějším ústupkem týkajícím se praktičnosti je opuštění sklopných sedáků zadních sedadel. Po sklopení tak nejen vznikne schod (stejně jako dosud), ale ložná plocha se i mírně zvedá. Dost ale kritiky, interiér nabízí i řadu chytrých řešení: dvojitý koberec, známý z rapidu, doplňují praktické dvojháčky na obou stranách a síťový program. Nová je pak fixační zarážka, která se velmi jednoduše přichytne suchým zipem. Líbí se nám i možnost zcela stáhnout boční okna a zásuvka na 230 V.

 Automobily Škoda Octavia III
Zadní sedadla není možné sklopit do roviny.

A jakže je na tom octavia na silnici? Velmi dobře, úspory se sice dotkly i podvozku, a tak se všechny verze s výjimkou 1.8 TSI musí spokojit s jednodušší zadní nápravou s torzní příčkou. Na kvalitních portugalských silnicích se však neklid zádě projevoval až při skutečném hledání limitů. V řadě případů zadní náprava skvělé přední nestačila a tendence k přetáčivému smyku razantně ukončilo ESP. To zasahuje celkově později než u golfu, zároveň však razantněji a méně citlivě. S nejvýkonnějším motorem jsme se v rámci prezentace nesvezli, srovnání obou náprav si tak necháme do redakčního testu.

Celkově se ale octavia málo naklání a ochotně mění směr, potěší rovněž řízení s dobrou zpětnou vazbou. Méně než v současné generaci jsme byli spokojeni s přesností řazení, řadicí páka i dráhy řazení jsou navíc delší. Hodnocení komfortu je předčasné, přesto se nám zdál podvozek při přejezdu nerovností o něco "prkennější" než dosud, lépe to ale prověříme na českých silnicích a na jiných než 17" kolech.

 Automobily Škoda Octavia III
Moderně a nadčasově vypadá i třetí generace, přes nárůst rozměrů je novinka lehčí.

Z motorů jsme vyzkoušeli silnější 1.2 TSI/77 kW, která po dynamické stránce většině zákazníků vyhoví. Rozbíhá se od cca 1400/min (50 km/h na pětku) a příjemně táhne do 4000/min, poté už uvadá. V kopcovitém terénu si podle jízdního stylu brala 7 až 8 l/100 km. Tradičně oblíbený je i silnější z dieselů 2.0 TDI, který jede pocitově lépe než předchozí 103kW verze, i díky důslednějšímu odhlučnění podvozku je ale při vytáčení více slyšet. V kombinaci s DSG se u něj spotřeba pohybovala mezi 6 a 7 l/100 km, dvouspojková převodovka disponuje i režimem Eco, kdy vyřazuje na neutrál.

Z prvních dojmů z octavie si nějaká ta ale sice odnášíme, přesto enormní očekávání z velké části splnila a úspěch jí určitě zajistí i rozumně nastavená cena. Za 334 900 Kč nicméně nedostanete takovou výbavu jako u základního golfu. Chybí klimatizace (v balíčku za 10 000 korun) a připlácí se i za el. ovládání zadních oken (5000 Kč). Naopak rádio je stejně jako sedm airbagů ve standardu. Výhodné jsou výbavové pakety, které jsou navíc pro prvních 1000 zákazníků v ceně. Se základním motorem je tak octavia jen o 21 900 Kč dražší než stejný rapid.

 Automobily Škoda Octavia III


Vydáno: 19. 02. 2013

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar