Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG: Taxi, taxi!

Octavii RS v křiklavé kanárkově žluté barvě už chybí jen tři stejná písmena na dveřích a stanoviště na letišti. Zvládne ale víc než jen dopravovat turisty po Praze.

Spíš by se mohla stát hvězdou v pokračování francouzské komedie Taxi, Peugeoty 406 a 407 už se stejně nějaký pátek nevyrábějí a automobilové honičky v pražských ulicích by stály za to. Zadní spoiler, dvě chromované koncovky výfuku (jedna je falešná) nebo krásná příplatková 18“ kola totiž dají na obyčejný pražský taxík rychle zapomenout.

Velká octavia je jistá, do zatáček se ale neskládá tak ochotně jako obratnější hatchbacky.


A když už jsme u českých reálií, musíme novému „eresu“ přiznat jednu věc. Jeho podvozek je pro naše domácí silnice naladěn přímo skvěle. Kola neuskakují a komfort tlumení nerovností (zejména těch úzkých příčných) je lepší než u slabších verzí bez sportovního podvozku, které jsme dosud měli tu čest testovat. Lepivé pneumatiky, účinné brzdy s razantním nástupem a odolnost podvozku vůči změnám dynamického zatížení tolerují řidičské chyby. Stabilizaci navíc nelze úplně vypnout, k dispozici je jen režim ESC Sport, i bez něj si ale elektronika drží odstup. Hendikepem  octavie jsou její rozměry: v zatočených serpentinách je znát, že není tak hbitá jako kompaktnější VW Golf GTD.

Podobně jako wolfsburský sourozenec má i RS řízení se stejným proměnným převodem, které ale subjektivně působí o něco vláčnějším dojmem. Pozitivem je ovšem přesnost a příjemný odpor posilovače narůstající s úhlem natočení volantu. Elektromechanické servo sice nemůže nabídnout nepřekonatelný obraz o dění pod koly, nicméně v případě octavie je nastaveno velice dobře.

Jen pár detailů odlišuje palubní desku RS od běžné octavie. Působí docela obyčejně.


Vznětový motor ve sportovně založených autech byl vždy ožehavým tématem. Škodovka mu cestu prorážela první Fabií RS a i u ostré octavie je velice žádaný, oceníte ho ale spíše na dlouhých cestách, kde se v dobrém světle ukáže jeho obstojný zátah z nízkých otáček i rozumná spotřeba (auto jsme během testu nijak nešetřili a řeklo si o 7,6 l/100 km, na dálnici asi o 6,5 litru). Byť se TDI vcelku ochotně nechá vytáčet, na okreskách vám otáčky snadno dojdou a dvojku před zatáčkou ve vyšší rychlosti nezařadíte. Ani síla v horní části otáčkového spektra není, pro „diesel“ typicky, nikterak ohromující. Příjemné je ovšem dílo rezonátoru na motorové přepážce: výrazný, „rádobyosmiválcový“ zvuk ve sportovním režimu. Typické naftové nýtování nezakryje jen u studeného motoru.

Šestistupňové DSG v testovaném předsériovém autě postrádalo pádla pod volantem, u sériových vozů ale budou dodávána standardně, bez příplatku. Řadí poměrně hladce a rychle: než vrátíte ruku od voliče na volant, už máte zařazeno. V normálním nastavení se snaží o co nejrychlejší možné odřazování nahoru, ve spojení s novým motorem silnějším „dole“ tato vlastnost již není tak otravná jako dříve. Vývojáři také rozumně poskládali převody, při ostré jízdě si bohatě vystačíte s trojkombinací dvojky, trojky a čtyřky.

Sportovní sedadla s integrovanou opěrkou jsou dobrá, ale ne výrazně lepší než ta běžná.


Uvnitř je „ereso“ vlastně stejné jako každá jiná octavia, což má své klady i zápory. Největším rozdílem jsou sportovní sedadla s integrovanou opěrkou, která ale upřímně nejsou v praxi výrazně lepší než ta standardní (a navíc tak dobře nevyhoví dlouhánům). Přibylo také červené prošívání, trocha karbonového dekoru na středovém tunelu a změnila se grafika přístrojového štítu. Vnitřní prostor na úrovni vozů o třídu větších pochopitelně zůstal, což je ta nejdůležitější a dobrá zpráva.

Nejemotivnější ze vznětových octavií je tak nakonec paradoxně nejlepší pragmatickou volbou. Je silná, poměrně úsporná, komfortní a skvělá na dlouhých cestách. Cena je přiměřená kvalitám vozu a velice dobré výbavě: bez příplatku dostanete bixenonové světlomety, jež konkurenčním silným vznětovým hatchbackům – Golfu GTD a Astře Biturbo – chybí. Navíc ani jeden z nich není tak prostorný. Zábavu za volantem hledejte ovšem hlavně u verze se 162kW TSI, „dieselové“ RS je jednoduše rychlou vrcholnou verzí, žádným čistokrevným hot-hatchem (nebo hot-liftem?).

Pravá chromovaná koncovka výfuku je u „dieselového eresa“ falešná.

Vydáno: 18. 11. 2013

Autor: Martin Přibyl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar