Škoda Octavia RS vs. Volkswagen Golf GTI: Black or white?

Mají stejný motor, stejnou převodovku, stejnou platformu, přesto jsou Octavia RS a Golf GTI jako den a noc. Potvrdí se předpoklad, že golf bude lepší sportovec?

Přednosti octavie jsou viditelné na první pohled. Velký zavazadelník a mimořádně prostorný interiér jsou jistě důvody, proč jí dát před klasickým „krátkým“ golfem přednost. Ze své praktičnosti přitom nic neztratilo ani provedení RS. Dnes však půjde o to, zjistit, který z vozů nabídne řidiči více radosti z jízdy, a to nejen na silnicích, ale i na technickém okruhu v Sosnové.

Zploštělý volant, nápisy a řada dekorací odlišují interiér GTI více, než je tomu u octavie.


Začínáme v běžném provozu. Změnou, které si u RS oproti klasické octavii všimnete už při vyjíždění z parkoviště, je podstatně strmější řízení (2,1 otáčky mezi rejdy místo 2,7). Odezva od řízení je tak okamžitá, přesná a rychlá. Resumé našich slovenských kolegů o málo strmém řízení tak bylo chybné. Golf GTI působí při řízení ještě hbitějším dojmem, samotné naladění řízení je však stejné. S octavií se tak do zatáček vrháte podvědomě o něco pomaleji, přesto na běžných silnicích zvládne octavia to samé, co golf. Kromě ostřejšího řízení mají oba vozy oproti normálním verzím i rychlejší nástup brzd. V golfu se nám líbil hladší chod řadicí páky, to ale platí pro všechny motorové verze.

V interiéru projevili více invence návrháři z Wolfsburgu. Golf získal sportovní zploštělý volant, vkusné dekory, červené prošívání nití a především vynikající sportovní sedadla s károvanými potahy (v testovaném voze kombinované s alcantarou), které jsou však i z hlediska komfortu těmi nejlepšími, které lze v golfu mít. Octavia bohužel dostala do vínku sedadla citelně horší, vyhovovat nebudou zejména vyšším řidičům, protože hlavová opěrka je integrovaná a nelze ji vysunout. Komfort i boční vedení obstojí, ale nenadchnou.

Přeplňovaný dvoulitr má dostatek síly už od nízkých otáček, v průměru si vezme od 7,5 do 10 l/100 km.


Velmi mile překvapil komfort odpružení obou vozů. Díky lepším tlumičům a jiným pryžovým dorazům, které jsou připraveny i pro použití 19“ kol, je schopnost filtrování nerovností srovnatelná s běžnými verzemi na 17“ kolech (ve srovnání s octaviemi s jednoduchou zadní nápravou pak i o něco lepší). S trakcí jsme při běžném provozu neměli problém ani u jednoho vozu. Situace na okruhu však je trochu jiná...

Při řízení octavie je od první chvíle znát větší nedotáčivost, menší ochota se stáčet do požadovaného směru a větší hmota zadní části vozu, kvůli níž není vůz na výjezdech ze zatáček tak hravý jako golf. Naproti tomu golf posunul limity předokolek na samý vrchol. I on je sice při nájezdu do zatáček lehce nedotáčivý, záhy se ale rovná do správného směru, a je proto včas připravený na další pohyb volantu do další zatáčky. O něco lepší měl golf i trakci, byť i to souvisí spíše s tím, že octavia má tendenci více se hrnout ze zatáčky ven a adheze pneumatik musí držet větší boční síly a nezbývá už tolik na ty podélné. Kvalitě obutí bychom vliv nepřičítali, protože na místy mokrém okruhu si golf musel vystačit s poměrně sjetými Bridgestone Potenza S001, kdežto octavia se mohla opřít o zachovalé Continentaly Sport Contact 2.

„Větší nedotáčivost octavie se na okruhu projeví okamžitě, pro běžný provoz je ale naladěna fantasticky, golf posouvá limity předokolech zase o kus výše...“


Pohonná jednotka je u obou vozů stejná a je jí přeplňovaný dvoulitr s výkonem 162 kW. Motor má vskutku hodně síly a oběma vozům propůjčuje velmi dobrou dynamiku. Je potěšitelné, že při běžné jízdě navzdory mohutnému přeplňování netrpí přílišným turboefektem a umožňuje pružně zrychlovat od cca 1500/min. Výhrady nemáme ani k odstupňování manuálu, které je vzhledem k výkonu motoru spíše kratší (je stejné jako u ostatních motorů TSI se šestistupňovou převodovkou). Předjíždění na trojku (lze ji točit do cca 170 km/h) je i díky tomu dílem okamžiku. Spotřebu benzinu lze při běžné úsporné jízdě držet kolem 7,5 l/100 km, na dálnici (při 130 km/h točí motory 2900/min) počítejte s osmi litry, ve městě s 9 až 10 l/100 km, při dynamické jízdě se pak dostane někam ke 12 l/100 km. Celkově tak lze s 2.0 TSI jezdit s podobnou spotřebou jako s o 30 kW slabší jednaosmičkou.

Pokud se zaměříme jen na jízdní výkony, je jasným vítězem celkem nepřekvapivě Golf GTI, který oproti octavii nabízí vedle rychlosti větší hravost v zatáčkách i sportovnější interiér s výrazně lepšími sedadly. Octavia však z tohoto testu neodchází jako zásadně poražená. Na okruhu sice takovou radost z jízdy jako golf nenabídne, na běžných silnicích je ale takřka stejně dobrá a navíc nabízí mnohem větší užitnou hodnotu. Na rozdíl od běžných verzí je navíc RS výhodnější než GTI. Prodává se od 619 900 Kč, přičemž ve výbavě má i bixenonové světomety, za které se u golfu připlácí 22 700 Kč. V základní výbavě pak golf s pětidveřovou karoserií přijde na 645 900 Kč.

Golf GTI získává na octavii náskok zejména při ostré jízdě na okruhu, pokud však kromě aktivní jízdy potřebujete i velký zavazadelník, stěží můžete vybrat lepší vůz, než je Octavia RS.

Vydáno: 02. 01. 2014

Autor: Martin Jeník, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar