Škoda Octavia Scout - Outbllroad

Po prvních zkušenostech z okolí Turína jsme byli chováním Octavie Scout v klasickém testu trochu zaskočeni...

Kdo nemá plasty kolem blatníků, jako by ani nebyl - takový dojem může nabýt pozorovatel při sledování současné evropské automobilové nabídky. Tovární plast-tuning zahrnuje různé stupně akčnosti a jeho výsledkem je zhusta jen zvýšená cena, bez jakéhokoli vlivu na jízdní vlastnosti, neřkuli terénní schopnosti.

Už při testu Škody Octavia 4x4 2.0 TDI jsem před časem konstatoval, že oproti o decilitr menšímu turbodieselu je rozdíl opravdu pouze ve výkonu (relativně malý) a ceně (relativně velký) - jak tedy může dopadnout auto, ke kterému je přidáno pouze pár plastů navíc?

Při přebírání Octavie Scout jsme byli proto spíše skeptičtí. Základ, tedy kombi ve čtyřkolce, přece známe a těch pár kosmetických změn přece nemůže mít na nic vliv. Ale ono může.

Začněme přece jen vzhledem: v případě Octavia Scout nejde jen o lemy blatníků a prahů, ale i o odlišné nárazníky s efektními stříbrnými plochami imitujícími spodní ochranné plechy. Milovník nenápadného vzhledu si k těmto tmavým plastů zvolí raději tmavomodrou či tmavozelenou metalízu, konzervativec pak například kávovou či béžovou. My jsme vsadili na atraktivní ostrou červenou a máme za to, že právě tato kombinace dává odlišnostem vozu vyniknout asi nejvíce. Změny v interiéru nestojí téměř za zmínku - kromě prahových lišt se jménem modelu a odlišného čalounění pouze před spolujezdcem přibylo plastové madlo. Dívali jsme se na něj zprvu s despektem, ale týdenní namáhání pod rukama nikterak éterických spolujezdců přestálo bez úhony i vrzání.

Nejdůležitější je ovšem jízda a tady nás Scout překvapil asi nejvíce. Vyšší posaz, daný zvýšenou světlostí je opravdu znát a oproti klasické Octavii se řidič o chloupek lépe orientuje. Na silnici přispívá tuhý podvozek k znatelně jistějšímu chování při přejezdu drobných nerovností například v zatáčkách. Velmi znatelný (a z vnějšku efektní) je také ponor zádě při akceleraci.

Mimo silnici je kladem světlá výška 180 mm, pomohou také jinak tvarované nárazníky se zlepšenými nájezdovými úhly. Motor i převodovku chrání přídavné plechy, takže běžných nerovností na polních cestách se vůz skutečně bát nemusí.

Trakce Octavie s připojitelným pohonem zadní nápravy je nyní lepší především díky druhé generaci spojky Haldex, která nyní reaguje znatelně rychleji. Díky zkrácení doby reakce se tak stává pohon 4x4 využitelný občas i při běžné jízdě, nejen za zhoršených adhezních podmínek. Ano, těžký turbodiesel občas vede k náznaku nedotáčivého smyku, ale na šotolině si lze užít i slušného driftu. Kombinaci jistého podvozku s poměrně komunikativním řízením jsme si pak užívali na cestách i necestách a Scout kromě několika kontaktů podlahy s terénem nezůstal nikdy stát.

Oproti standardní Octavii Combi se kromě vzhledu liší Scout hlavně znatelně lepšími schopnostmi v terénu - spotřeba přitom nenarostla nějak významně: u dvoulitrového turbodieselu se dlouhodobě ustálila na sedmilitrové hranici, přičemž s lehkou nohou lze mimo město jezdit i za 6 litrů, ve městě pak o 2 litry více.

Škoda Auto prodává Octavii Scout teprve krátce, základní cena za motorizaci 2.0 FSI/110 kW je 734.900,- za 2.0 TDI/103 kW je 780.900,-. Ceny Octavie Scout jsou o 15 tisíc Kč vyšší než u provedení Octavia 4x4 Combi ve výbavě Elegance a o 60 tisíc Kč (benzín), resp. 39 tisíc Kč (nafta) nižší než u Octavie Combi RS.

První cena vozu734.900,- (2.0 FSI 110kW)
První cena vozu s testovanou motorizací780.900,- (2.0 TDI 103kW)
Základní cena testovaného vozu780.900,- (2.0 TDI 103kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků924.600,- (2.0 TDI 103kW)

Plusy:

  • vzhled
  • jisté jízdní vlastnosti
  • rychle připojinelný pohon zadní nápravy
  • relativně úsporný motor

Minusy:

  • cena
  • hlučný motor

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar