Škoda Rapid 1.2 MPI Ambition: 1, 2, Honza jde…

"Tak nám odstřelili tříválec v rapidu, paní Müllerová!" řekl by Švejk. Malý cenový rozdíl oproti čtyřválci 1.2 TSI z něj dělá jen kolonku v ceníku. Nezaslouženě.

Je to tak. Z obchodnického hlediska udělali v Mladé Boleslavi vše pro to, aby si v rapidu vylepšenou a posílenou verzi tříválcové jednadvojky nikdo nekoupil. Jistě, mezi cenově dostupnými automobily je každá tisícovka důležitá, ale při nijak nízké ceně rapidu působí deset tisíc za nesrovnatelně technicky vyspělejší motor 1.2 TSI s o 8 kW vyšším výkonem a především o 48 Nm větším točivým momentem jako investice roku.

 Automobily Škoda Rapid 1.2 MPI Ambition
Pružnost motoru v nižších a středních otáčkách zajišťuje plynulou jízdu po městě.

A je to škoda, neboť konstruktéři si s agregátem 1.2 HTP/55 kW a jeho sladěním s převodovkou skutečně velmi pohráli. Při volnoběhu i jízdě má klidný chod, jen při kontaktu s pedálem spojky cítíte drobné vibrace. Velmi zdařilé je i odhlučnění. I po vytočení je motor dobře utlumený. Drobně jadrnější zvukové zabarvení tam pořád je, oproti verzi tohoto motoru ve fabii je ale tato ještě kultivovanější. Vyvažovací hřídel dobře plní svoji funkci. Své dělají i naordinované zvýšené volnoběžné otáčky, které zajišťují rovnoměrnější zásobování alternátoru.

Silnou stránkou modernizovaného tříválce je především velmi dobrý průběh točivého momentu v nižších a středních otáčkách, díky čemuž při popojíždění po městě nemusíte častěji řadit. Je to i zásluha kratších nižších převodů pětistupňové převodovky, díky nimž se tříválec rychleji dostane do potřebného tempa. Ostatně hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,9 s mluví za vše. Spotřeba ale není téměř o nic nižší než u čtyřválce. My jsme jezdili za 6,7 l/100 km. Škoda přitom uvádí 5,8 l/100 km, tedy stejně jako u 1.4 TSI a o 0,7 l/100 km více než u slabšího 1.2 TSI. Méně nároční zákazníci budou přesto spokojeni. Výhodou tohoto motoru jsou nízké servisní náklady a snadná údržba.

 Automobily Škoda Rapid 1.2 MPI Ambition
Třetí hlavová opěrka se připlácí, Škoda si za ni účtuje 900 Kč.

Ale zpět k financím. Za výchozích 289 900 Kč verze Active, ale především za 314 900 Kč provedení Ambition, v níž byl testovaný rapid, lze na trhu nalézt mnohem lepší nabídky. Kupříkladu Renault Mégane Grandtour 1.6/74 kW s klimatizací lze pořídit za 289 900 Kč, 299 980 Kč stojí Kia Cee'd SW 1.4/73 kW a 299 990 Kč vydáte za Hyundai i30 Kombi 1.4i CVVT Entry (oba bez klimatizace). Tříválec má tedy potenciál výrazněji promluvit do prodejních statistik až poté, co se jeho startovací cena dostane tam, kde byla Octavia Tour s motorem 1,6 l, tedy pod hranici 250 000 Kč.

Cena
Rapid 1.2 MPI Ambition: 314 900 Kč
Testovaný vůz: 387 000 Kč

 Automobily Škoda Rapid 1.2 MPI Ambition

Vydáno: 18. 01. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Rapid bazar