Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance

Ačkoliv nový rapid ještě nemá zveřejněnou cenu, dostali jsme možnost novinku prověřit v rámci testu. Jaký je vůz, který nahrazuje Octavii Tour a míří přesně mezi fabii a současnou octavii?

Škodovka s novým rapidem dělala show již delší dobu. Nejdříve se jeho tvary postupně odhalovaly v rámci detailních fotografií, kde ale z celého auta nebylo vidět nic. Pak přišly oficiální fotky a postupně přibyly i další důležité informace. Tedy kromě ceny, která bude pro české zákazníky jistě výrazně ovlivňovat rozhodnutí, zdali se pro nový liftback rozhodnou.

Zatímco v Indii se rapid již prodává, a podle prvních výsledků má úspěch, u nás budeme muset na očekávanou informaci o ceně ještě počkat. Konkrétně do konce září, kdy proběhne premiéra v rámci pařížského autosalonu, kde se představí i dvojče, kterým bude nový Seat Toledo. Vozy budou technicky totožné, ale lišit se budou v detailech.

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Škoda Rapid (a sesterský Seat Toledo) je postavena na upravené a prodloužené platformě malého modelu Fabia.

Když už jsme u techniky, co je vlastně Rapid zač? Vůz je postaven z různých komponentů Škoda a také koncernu VW. Vepředu tudíž najdeme zavěšení typu McPherson se spodním trojúhelníkovým ramenem, mezi zadními koly je pak klasika v podobě klikové nápravy s vlečenými rameny.

Výroba nového modelu byla spuštěna ve čtvrtek 23. srpna a my jsme s radostí přijali nabídku, abychom si pro novinku již v pondělí 27. srpna přijeli do Mladé Boleslavi. Tam se bude vyrábět jak rapid pro Evropu, tak i model Seat Toledo. A výrobní (potažmo prodejní) plány automobilky jsou celkem ambiciózní – ročně by se mělo prodat 90 000 rapidů a 30 000 toled.

Už cestou do Boleslavi v dvojkové octavii rozjímám nad tím, co přimělo automobilku zvolit tento klasický název. Hned totiž vzpomínám, jak jsem minulý rok seděl za volantem původního rapidu z roku 1940, navíc vzácného proudnicového. Tehdy měl třístupňovou převodovku a maticové řízení, takže se musel neustále vodit po silnici sem a tam, než si našel svou stopu. Pak se připomíná Škoda 130 Rapid z 80. let, designově zajímavá varianta jinak nepovedeného vozu. A teď, v roce 2012, přijíždíme k úplně novému rapidu. Co je zač?

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Delší rozvor proti Octavii Tour přináší hodně místa na zadní sedadla. Je pravda, že běžná postava má dost místa pro nohy i pro hlavu.

Už při prvním zkoumání technických údajů a auta mě překvapuje prostornost. Vůz má rozvor delší než Octavia Tour (o 84 mm) a díky tomu nabízí nejen ve své třídě nepřekonatelný zavazadlový prostor (550 l), ale také více místa pro cestující na zadních sedadlech. Hrátky s prostorem znamenají zvýšené místo nad hlavou zadních cestujících, ale i více místa pro jejich kolena. Toho se podařilo dosáhnout i díky konstrukci zadní, robustní nápravy se širším rozchodem kol. Podvozek je dimenzovaný s ohledem na to, aby se hluboký kufr liftbacku také mohl pořádně naplnit. I proto potěší užitné zatížení o hodnotě 535 kg. A s paketem pro špatné cesty, který bude také nabízen, zvládne dokonce až 580 kg.

Jaký je dojem z interiéru? Vesměs pozitivní. Použití tvrdších materiálů mi vůbec nevadí, proč by také mělo, netrávím čas v autě tím, že ohmatávám palubní desku. Kvalita zpracování je dle mého názoru na běžné současné úrovni, pěkný, šedočerný interiér nikde nevrže a připadá mi příjemný. Líbí se mi jasná rovná linka protínající horizontálně palubní desku, do níž jsou zakomponovány elegantní výdechy klimatizace. Přístrojový štít nabízí dvojici hlavních kruhových ukazatelů zobrazujících otáčky a rychlost, na něž jsou napojeny dva menší ukazatele zobrazující teplotu vody a stav paliva. Nenáročná klasika. Odkládací prostory jsou dostatečné, na středovém tunelu je dvojitý držák na pití, prostory ve dveřích jsou také v pořádku.

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Ohromný kufr o hodnotě 550 l. Jednoduchým sklopením sedadel získáte 1490 l.

Po prvních kilometrech mám poněkud rozporuplné pocity ze samotného řízení. Pod zářivým lakem Corrida Red a vrstvami plechu se nachází hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem, avšak jeho naladění není úplně příjemné. Kolem středové polohy je citelná vůle a každý pokyn volantem k zatáčení je odměněn nikoliv přesnou a rychlou reakcí, ale vláčným pokusem, podkresleným zhoupnutím podvozku. Směrová stabilita také není příkladná, při vysokých rychlostech na dálnici je třeba směr občas korigovat.

Podvozek je naladěn do komfortna, což se na české silnice hodí, dojem solidnosti nepřináší. Přes díry a výmoly projíždí i s nízkými pneumatikami dobře, ale v zatáčkách ho rozhází příčné nerovnosti. Záludné díry či prudké zvlnění mu také nejsou po chuti. Při ostřejším brzdění do zatáčky má záď tendenci citelně vybočovat ze směru. Ještě častější je toto chování s vypnutou kontrolou trakce. Jsem zvědav, jak bude rapid fungovat s normálními pneumatikami, testovaný kus byl vybaven nízkoprofilovými dunlopy, což asi běžná volba cílové skupiny nebude.

Testovaný vůz byl vybaven silnější verzí čtyřválce 1.6 TDI. Po nastartování je jeho klapavý zvuk chvilku slyšet, ale při jízdě oceníte jeho dynamiku. Pro rapid je rozhodně vhodným společníkem, od 1500 ot/min plynule táhne a díky dobré hodnotě točivého momentu se dravě dere vpřed. Zvuk motoru již dále neruší...

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Motor je opravdu úsporný! Dá o sobě vědět klokotáním, ale v žádném jízdním režimu si neřekne o víc než 6 l/100 km.

Nejvíc mě potěšila spotřeba paliva, která se ani při ostřejší jízdě nedostala nad 5,5 l/100 km. Při klidnější jízdě, která celému vozu více vyhovuje a je jeho doménou, klesá spotřeba až k 4,7 l/100 km, možno i méně. To je výborné. Je fakt, že motor mi k vozu sedí. Je sice spojen pouze s pětistupňovou převodovkou, ale jinak to nevadí – při dálničním limitu točí agregát 2300 ot/min a spotřeba se dostává na 5,3 l/100 km. A to pořád není špatné.

Po delší jízdě se ukazuje několik věcí. Obyčejné brzdy se dokážou snadněji unavit, řízení je opravdu nejslabší článek auta a plochá sedadla bez bočního vedení jsou slabou oporou těla. Není snadné najít úplně příjemnou pozici za volantem.

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Interiér s čistými tvary považuji za povedený. Materiály jsou tvrdší, ale příjemnému pocitu z prostoru to nic neubírá.

Ale jízdní vlastnosti samozřejmě nejsou u podobného vozu hlavním klíčem k úspěchu. Důležitý je zmiňovaný komfort, využitelnost, prostornost a cena. Navíc si Škodovka spočítala, že tento segment sedanů či liftbacků čeká velký růst prodejů. A to je důvodem, proč se v současné době rapid dostává na trhy.

Dnes by to nešlo bez ohledů na bezpečnost, proto je u všech modelů, které se budou prodávat v Evropské unii, v základní výbavě nejen ABS, ale i ESP a šestice airbagů.

Nejdůležitější pro elegantní vůz bude ale cena. A když už jsme zmínili výbavu, musím vás upozornit, že jsme testovali vrcholnou verzi Elegance, která měla různé příplatky od síťové sady v zavazadlovém prostoru až po navigační systém. A navíc silnější verzi motoru 1.6 TDI. Jaká bude cena takto vybaveného vozu na 16palcových discích? Těžko říct, ale pod 300 000 Kč to asi nebude.

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Nenáročný vůz se mnohem lépe cítí v roli hezkého soumara než dravého hřebce.

Tam by se měl ale dostat základ v podobě verze s motorem 1.2 HTP. Oficiální cenu těžko odhadovat, vzhledem k tomu, jak levná je dnes fabia a nakonec i octavia. Bohužel „cena od“ je vzhledem k dlouhým seznamům příplatků v posledních letech pouze marketingový trik, který vám neprozradí, za kolik koupíte rozumně vybavené auto s normálním motorem. Uvidíme.


Vydáno: 07. 09. 2012

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Rapid bazar