Škoda Rapid: Chléb náš vezdejší

Octavia I. generace je pro Škodu malým náboženstvím. To bylo nyní konfrontováno s Darwinovou evoluční teorií. Výsledkem je rapid - vůz, který chce vzít (nejen) Korejcům vítr z plachet.

Je to téměř stejně jisté, jako že příštího Českého slavíka získá Karel Gott. Nový sen českých chatařů a chalupářů má nakročeno k tomu stát se budoucí českou jedničkou. Nová „rozumně velká“ škoda cílí na zákazníky, pro které je fabia příliš malá a octavia zase moc drahá. Rapid je takovou zlatou střední cestou. Škodu zásluhou použití již existujících konstrukčních prvků nevyjde výrobně o mnoho dráže než Fabia Combi. Absence LED diod denního svícení či směrovek v krytech vnějších zpětných zrcátek pragmaticky zaměřené klientele asi příliš vadit nebude. Ta ocení především praktičnost a rozumné provozní náklady.

Rapid je duchovním nástupcem octavie první generace a jeho tvůrci se podle prvních zkušeností poučili z jejích hlavních negativ. Mnohem lépe hospodařili s přiděleným půdorysem. Příď je poměrně krátká a palubní deska poměrně mělká. Rozvor již není podměrečný, jak si to v 90. letech u octavie vynutila tehdejší platforma. Nápravy má dokonce o 37 mm dále od sebe než Octavia II. V praxi se to projevuje velkorysým prostorem pro kolena zadních cestujících. Hodně místa je i pro hlavu, a to zejména pokud sedíte vzpřímeněji. Zadní opěradlo rapidu ale není tak kolmé a umožňuje příjemnější posaz.

 Automobily Škoda Rapid 2012
Rapid je duchovním nástupcem octavie I. generace, oproti níž má i díky delšímu rozvoru lépe využit vnitřní prostor.

Zavazadelník je ve srovnání s octavií kratší, věci z jeho zadní části již tedy nebude nutné složitě lovit jako u „jedničky“, byť při manipulaci se zavazadly opět ztěžuje vysoký vstupní práh, úlitba požadované tuhosti karoserie. Objemu 0,550 m3 bylo dosaženo jeho větší výškou a absencí rezervy. Daní za rekordní objem zavazadelníku je také vysoko položená spodní hrana zadního okna, vzhledem k čemuž jsou zadní partie velmi špatně přehledné, a to i při zadních opěrkách hlav v nejnižší poloze. Příplatková zadní parkovací čidla jsou tedy nutností.

Mnohem snazší je u rapidu manipulace s menším a lehčím zadním výklopným víkem, které se vyklápí hodně vysoko. Laciněji působícím detailem je nekrytý lakovaný plech na vnitřních okrajích zadního víka s viditelnými drátěnými vývody vyhřívání zadního skla. Že se jedná o model pro cenově senzitivní zákazníky, poznáte i podle toho, že se opěradla zadních sedadel sklápějí na sedáky. Tvoří tedy mírně nakloněnou rovinu a vůči podlaze zavazadlového prostoru i velký schod. Použité čalounění zavazadelníku však vzbuzuje hodnotný dojem.

 Automobily Škoda Rapid 2012
Zadní sedadla se sklápějí na sedáky. Jsou proto trochu naklopená a vůči podlaze vytvářejí schod.

Na poměry nižší střední třídy je rapid relativně dlouhým vozem, ale také úzkým. Uvnitř vám to ale zásluhou minimálně zkosených bočních skel ani nepřijde. Praktickým prvkem příplatkové výbavy je zadní stěrač, který setře značnou část zadního skla.

Palubní deska některými elementy připomíná Octavii I, téměř stejný tvar má i příplatková sklopná loketní opěrka, která stejně jako dříve vadí při manipulaci s pákou ruční brzdy. Středový panel neutlačuje kolena a tvrdé plasty nepůsobí nijak lacině. Výplně dveří jsou též kompletně z plastů, budou se tedy snadno udržovat. Jednodušší řešení bylo použito i v případě příplatkového otevírání zadních oken. Ovládací tlačítka jsou jen v zadních dveřích, řidič je může od sebe jen zablokovat. Na českém trhu, kde většina zákazníků bude mít kličky, tento detail příliš vadit nebude. Sedadla jsou podle prvních krátkých zkušeností pohodlná, sklon opěradel předních se již nereguluje jako u starších modelů otočnou růžicí, ale stejně jako u citigo páčkou. Nový volant nejen dobře vypadá, ale dobře se i drží. Ergonomie je dobrá, příplatková navigace má ale malý displej a je pomalá.

 Automobily Škoda Rapid 2012
Interiér je řešený pragmaticky. Přes tvrdé plasty nepůsobí lacině.

Základem nabídky motorů je tříválec 1.2 MPI s výkonem 55 kW, těžiště odbytu ale bude tvořit čtyřválec 1.2 TSI ve dvou výkonových verzích se 63 a 77 kW.
Zážehovým vrcholem pak je motor 1.4 TSI/90 kW výhradně se sedmistupňovým DSG. Nabídku doplňuje i diesel 1.6 TDI. Zpočátku se bude prodávat jen jeho silnější 77 kW verze, slabší se 66 kW přijde až za rok. Kromě tříválce budou všechny k dispozici ve verzi Green tec se stop-startem.

Při prvním seznámení s novým rapidem jsme se svezli se silnější verzí motoru 1.2 TSI, která má oproti slabšímu provedení šestistupňovou převodovku. Tento motor se zdá být po všech stránkách dobrým kompromisem, byť v kopcích ztrácí dech. Je dobře odhlučněný a spotřeba 7,2 l/100 km, kterou jsme naměřili, je v normě.

 Automobily Škoda Rapid 2012
Škrabka na led v krytce hrdla palivové nádrže je jedním z chytrých a marketingově vděčných detailů.

Řídili jsme ještě předsériový exemplář, u něhož kvalita jízdy evidentně zaostávala za octavií. Na 15“ kolech se vůz zvláštně pohupoval. Ve 130 km/h byl znát i aerodynamický hluk od předních sloupků. Test sériové verze napoví více. Zvědavi jsme i na startovací cenu, kterou Škoda nasadí u verze 1.2 MPI. Tipujeme 259 900 Kč a u slabší 1.2 TSI 289 900 Kč. Jak daleko jsme od reality, se dozvíme až krátce před uvedením na trh v druhém říjnovém týdnu. Kolik tipujete vy?

 Automobily Škoda Rapid 2012
Výhled vzad není kvůli vysoké hraně zadního okna právě nejlepší


Vydáno: 29. 08. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Rapid bazar