Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Elegance: První lepší

Dlouho se Škodovka držela v nižší střední třídě osvědčeného formátu nabízet zákazníkovi kus auta navíc. Platilo to i o rapidu, který coby praktický liftback nahradil Octavii Tour. Tak proč se nám coby hatchback líbí víc, i když má menší kufr?

Škoda Rapid vznikla jako nástupce Octavie Tour, což byla starší generace octavie prodávaná současně s tou novější, avšak za nižší ceny. Aby neohrozila prodeje normální octavie, což platilo hlavně v případě druhé generace, kdy verze Tour vycházela z předfaceliftového provedení, měla omezenou nabídku motorů i výbav. S příchodem třetí generace octavie, která se rozměrově i technikou opět přiblížila střední třídě, Škodovka tento recept opustila a také pod tlakem konkurence tzv. levných sedanů (Dacia Logan, Citroën C-Elysée, Peugeot 301 či Renault Fluence) přišla se zcela novým modelem Rapid. Ačkoliv se na první pohled tvářil jako sedan, je to liftback s výklopnou zadní stěnou.

Najít si správnou pozici za volantem je hračka. Celkově se auto řídí velmi dobře, ve městě má ale pocitově malý.


Tento automobil od začátku dostal nechtěnou nálepku „lowcostového“ zboží, poskládaného ze starších koncernových komponent tak, aby mohl konkurovat zmíněným levným sedanům. Jenže cena začínající v době uvedení na částce 289 900 Kč české zákazníky zaskočila, což se odrazilo ve vlažnějších prodejích. Automobilka zareagovala, rapid zlevnila a ještě mu dala navrch štědřejší výbavu. A na to už čeští zákazníci slyšeli a za devět měsíců letošního roku se rapid vyšvihl na druhé místo statistik v nižší střední třídě hned za octavii a na třetí místo celkově. Jenže zatímco u nás lidé chtějí liftback pro jeho vysokou užitnou hodnotu, jinde raději kupují hatchback, protože mají většinou ještě druhé plnohodnotné rodinné auto. Škodovka se proto rozhodla na základě rapidu vytvořit tuto variantu pojmenovanou Spaceback.

Design novinky je sice umírněný, přesto se nám líbí víc než liftback, protože má mnohem vyváženější proporce. Spaceback je o téměř 18 cm kratší, s délkou 4,3 m patří v rámci třídy jen lehce nad průměr. Šířka 1,71 m je naopak hluboko pod zvyklostmi a asi nejvíc ukazuje, že základ rapidu částečně vychází z fabie. Také rozvor 2,6 m je mezi kompakty lehce pod průměrem. I přes tento fakt ale interiér spacebacku nabízí velmi slušný vnitřní prostor. Pouze ve směru napříč jsou cestující k sobě rameny o něco blíž. Myslelo se i na náklad, pro který je připraveno 415 až 1380 l. Mezi kompakty jde o nadprůměrná čísla, což platí i o užitečném zatížení 535 kg.

Síťový program s ohrádkou lze doporučit. Je praktický, snadno odmontovatelný a stojí 1000 korun.


Škodovka ve spacebacku nabízí hned od začátku některá vylepšení, zavedená v rámci modernizace u liftbacku. Pokud máte elektricky ovládaná okna všech dveří (u nejvyšší verze Elegance v ceně, jinak za příplatek 5100 Kč), konečně se dají všechna stahovat z místa řidiče. U liftbacku byly původně pouze ovladače předních dveří. Automaticky sjíždějí pouze u řidiče, a to ještě jenom směrem dolů. Další novinkou je tříramenný volant z octavie, který vypadá mnohem lépe než původní čtyřramenný. Tlačítka na volantu pro rádio přijdou na 5100 Kč, pořídíte-li si bluetooth handsfree, jež umí i bezdrátově přehrát hudbu z telefonu (tzv. audiostreaming), musíte si koupit verzi s ovládáním telefonu. Už se také nemusíte bát o škrabku na led, ukrytou ve víčku nádrže, protože už se zamyká spolu s dveřmi.

Strohý, ale funkční interiér může trochu oživovat dekorační lišta Piano black, kterou si lze objednat samostatně za 700 korun nebo ji obdržíte v rámci paketu Dynamic za 4900 Kč. Přední sedadla sice nevynikají přílišným bočním vedením, dlouhý sedák (50 cm) i opěradlo (61,5 cm) ale uspokojí i dlouhány. Také vzadu se sedí celkem pohodlně, opěradla i sedáky mají optimální sklon vhodný i na delší cestování. Z uživatelského hlediska nám dost vadilo, že lampička na stropě pro zadní sedadla není napojena na okruh dveří a centrálního zamykání, takže se musí zhasínat zvlášť. Opakovaně se tak stalo, že ji děti nechaly přes noc svítit.

Úzká karoserie se odráží v menší šířce interiéru, hlavně vzadu panuje ve třech intimní atmosféra.


Nabídka motorů věrně kopíruje liftback, na výběr jsou jeden benzinový tříválec 1.2 MPI/75 k a tři přeplňované čtyřválce 1.2 TSI/86 k a 105 k a 1.4 TSI/122 k a dvě naftové jednotky 1.6 TDI/90 k a 105 k. My jsme měli k dispozici slabší verzi 1.2 TSI a byli jsme s ní maximálně spokojeni, a to jak po stránce dynamiky, tak i spotřeby. Těch 25 000 Kč, o kolik je dražší 105k verze, můžete ušetřit nebo investovat do výbavy.

I když je Rapid Spaceback vlastně „o kus auta méně“, Škodovka ho prodává za stejnou cenu jako liftback, tedy od 269 900 Kč za akční verzi Fresh. Nicméně na rozdíl od liftbacku je tato cena vázána využitím financování od ŠkoFINu, za hotové spaceback vychází minimálně na 292 900 Kč. Testovaný motor stojí 302 900 Kč, v kombinaci s nejvyšší výbavou pak 362 900 Kč. Například srovnatelně vybavený Citroën C4 1.4 95 k Selection stojí 289 900 Kč, hůř vybavený Ford Focus 1.6/85 k Trend začíná na 299 900 Kč, Hyundai i30 1.4 100 k Trikolor stojí 315 990 Kč a Renault Megane 1.6 16V 110 k Zen se dá pořídit za 294 900 Kč.

Jízdní vlastnosti jsou solidní, hlavní devízou podvozku je ale jeho schopnost poradit si se všemi druhy nerovností.

Vydáno: 25. 11. 2013

Autor: Michal Štengl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Rapid bazar