Škoda Rapid Spaceback: Proces dospívání

Se Škodou Rapid Spaceback vstupuje naše automobilka poprvé mezi hatchbacky nižší střední třídy. Spaceback ale nepřináší pouze novou karoserii – doznal také několika technických změn, které jsem měl možnost vyzkoušet.

Po liftbacku se modelová řada Rapid už brzy rozroste o 4304?mm dlouhý hatchback, jenž získal do označení přídomek Spaceback. Podle slov šéfdesignéra Škodovky Jozefa Kabaně jde o optimální kříženec mezi klasickým hatchbackem a kombíkem. Spaceback je tedy o 18 centimetrů kratší než liftback, díky čemuž působí opticky výrazně vyváženěji, a tudíž atraktivněji. Toho si byl při vývoji vědom i designérský tým, kterému se nakonec podařilo do nabídky příplatků prosadit i výrazný stylingový paket, který čítá obří panoramatické střešní okno (neotvíratelné) v kombinaci s černým zadním spoilerem a velmi zajímavým tzv. prodlouženým zadním oknem (skleněná část zasahuje až pod logo a označení modelu). K tomuto kitu budou nabízena až sedmnáctipalcová kola, u nichž mám popravdě, už jen při pohledu, obavu o poskytovaný jízdní komfort.

V interiéru nyní najdete jak tříramenný volant, tak nové dekory palubky.


Spaceback není jen novou karosářskou variantou, je zároveň i impulzem, který rapidu přináší řadu změn k lepšímu i po technické stránce. Zcela nové je řízení – původní elektrohydraulické je nahrazeno lepším elektromechanickým. Tím došlo k úspoře hmotnosti kolem dvou kilogramů, ale pro mne je mnohem důležitější fakt, že řízení nyní působí vyspělejším dojmem a umožnilo vývojářům lépe zapracovat na řidičově pocitu z řízení. Nejen v zatáčkách, ale i kolem středové polohy se Rapid Spaceback vede bez problémů a bez výhrad. Stejné řízení se zhruba měsíc po uvedení spacebacku dostane i do liftbacků. Stejně tak se liftback dočká upraveného nastavení podvozku. U spacebacku totiž byly vyslyšeny kritiky na příliš tvrdou charakteristiku, která způsobovala až rázy, a konstruktéři jinou charakteristikou pružin a tlumičů docílili o poznání komfortnějšího projevu. Nerovnosti spaceback přejíždí s klidem a podvozek je bytelný a tuhý. Šéfkonstruktér podvozků a pohonů Martin Hrdlička potvrzuje můj dojem, že nejlépe se rapid chová na patnáctipalcových kolech, která jsou optimem mezi dynamikou a komfortem.

V kufru můžete mít dvojité dno či síťový program. Opěradla jsou dělená, ale nesklápí se zcela do roviny.


Během zhruba 110 kilometrů jsem měl možnost vyzkoušet více motorizací. Od základního tříválce 1.2 MPI neočekávajte nic jiného, než že pojede a že vás příznivou cenou naláká do showroomu. Tam nakonec stejně jako většina zákazníků zvolíte přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI (63 kW), který už je o poznání dynamičtější.

Novinkou v nabídce je slabší verze agregátu 1.6 TDI s výkonem 90 koní. S tou jsme při klidné jízdě po okreskách bez problémů dosáhli průměrné spotřeby 4 l/100?km. Tento motor bude rovněž základem ještě úspornější ekoverze Greenline. Vrcholem pak je agregát 1.4 TSI (122 k) v kombinaci se sedmistupňovým DSG. To je kombinace, kterou u nás asi moc lidí objednávat nebude, stejně jako příplatkové xenony. Naopak s plánovaným paketem pro špatné cesty by mohl spaceback vypadat dost dobře.

Spaceback je oproti výchozímu liftbacku o téměř dvacet centimetrů kratší a má tudíž i menší kufr – 415 litrů oproti 550 litrů liftbacku.


O ceně se zatím spekuluje, já se domnívám, že by měl být spaceback o chlup levnější než liftback. Přece jen je to kratší auto s menším kufrem, je tedy „ošizen“ ve dvou z klíčových hodnot značky.

Součástí stylistického paketu je nejen obří panoramatická střecha (bez možnosti otvírání), ale i černý spoiler a hlavně zadní prodloužené okno, které sahá až pod logo a označení modelu.

Vydáno: 01. 10. 2013

Autor: Jan Blažek, foto autor, archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Rapid bazar