Škoda Roomster 1,6 16V AT - japonský automat pod značkou Tiptronic

Čtyřválec 1,6 16V dnes představuje tu nejnovější motorářskou techniku, jakou v malých Škodovkách dnes dostanete. Když tento motor zkombinujete s vyspělou japonskou automatickou převodovkou, stojí před vámi vlastně rarita, kterou jen tak...

Úspory cestou unifikace ovládají nabídku motorů i převodovek pro nové Fabie i Roomstery. Zážehové agregáty tvoří jednu rodinu motorů, vznětové druhou a pohledem do technického popisu převodových ústrojí bychom snadno zjistili, že rozdílů mezi nimi není mnoho. Dokonce ani nejsilnější vznětový motor - 1,9 TDI PD (77 kW) - si nekoupíte se šestistupňovou převodovkou, ani kdybyste byli ochotní zaplatit více. Výjimkou ve výrobním programu, a trochu přehlíženou technickou novinkou v nové Fabii a Roomsteru, je šestistupňová automatická převodovka, kterou lze objednat pro motorizaci 1,6 16V (77 kW). Vyzkoušeli jsme ji během pátého testu Škody Roomster.

Aisin: ,,Říkejte mi Tiptronic"

Šestistupňová automatická převodovka s planetovými soukolími a s hydrodynamickým měničem je u malých vozů stále ještě velkou raritou. Koncern VW Group ji nabízel nejprve ve vozech nižší střední třídy (Audi A3, Volkswagen Golf, Škoda Octavia, atd.), ale v poslední době se dostává i do levnějších vozů, kde tvoří vrchol komfortní nabídky daných modelových řad.

Ačkoli tuto převodovku známe spíše pod zkráceným označením Tiptronic, její původ je v Japonsku. Pro VW Group ji zkonstruoval a vyrábí specialista na převodovky, firma Aisin AW. V době uvedení na trh patřila ke špičkovým výrobkům a i dnes tvoří špičku ve třídě klasických automatických převodovek pro vozy s motorem vpředu a pohonem předních kol. K zajímavým technickým parametrům patří hmotnost převodovky jen o málo vyšší než 80 kg a převodový rozsah přes 6. Mechanika převodovky využívá uspořádání Lepelletier, tj. jednoduché planetové soukolí s následně zařazeným soukolím Ravigneaux. Změny rychlostních stupňů provádí elektrohydraulicky ovládané prvky: tři lamelové spojky a dvě lamelové brzy. Hydrodynamický měnič je v závislosti na zatížení motoru a cestovní rychlosti přemostěn suchou spojkou.


 

Škoda s automatem

...to není právě obvyklé slovní ani mechanické spojení. Na českém trhu se asi po tomto testu mnoho nezmění, ale v Boleslavi jsou si vědomi potenciálu, který v této kombinaci tkví a tak jej tu máme. Trhy jako ten švýcarský, německý nebo australský, se o takovou variantu budou jistě zajímat. Zákazníci vyhledávající takové vozy tam jsou a výhodou Škody je, že automatický Roomster navíc mnoho konkurentů v této cenové kategorii nemá.

Usedáme za volant a první pohled pochopitelně směřuje ke středové konzole. Design i provedení voliče, resp. jeho okolí je bezchybné. Při jízdě nás těší rychlé a plynulé řazení, intuitivní volba převodů. Rozjezd zahajuje pochopitelně 1. a 2. rychlostní stupeň, ale pak ve městě následuje velmi rychlé řazení na 5. r.s. bez zásahu řidiče. Na pětku se jezdí ve městě nejčastěji!

Sportovní režim pracuje s vyššími otáčkami (cca +500 ot./min), převodovka nechává motor vytáčet až do červeného pole, ale také přemosťovací spojka nekompromisně vyřazuje z činnosti hydrodynamický měnič hned, jak je jasno, že už jedeme. Sametově hladké řazení se stává o znatelný kousek hrubší, ale také rychlejší.

Škoda nenabízí možnost volby převodů na volantu nebo páčkami pod ním. Tiptronic tak lze ovládat jen pohybem voliče. Požadované změny jsou rychlé. To, co si navolíte, máte s minimální prodlevou také zařazeno! Ani v automatickém modu není v kritické situaci třeba zoufat nad rozvážností počítače a výkonné hydrauliky. Kick-down běžně podřazuje z 5.r.s. rovnou na třetí, pro okamžitou maximální akceleraci. Jakmile si převodovku trochu v provozu ,,osaháte" nebude vám činit sebemenší problém ,,řadit" nahoru i dolů vhodnou prací s pedálem plynu. Tento stav spolupráce člověka a stroje pak lze označit za optimální.


 

Litr navíc

Cena pohodlí je relativní. Na začátku po vás budou chtít 30 tisíc korun navíc proti verzi s ručně řazenou převodovkou. Podrobnějším studiem ceníku ale přijdete na to, že příplatek nezahrnuje jen podstatně složitější převodové ústrojí se šesti stupni (je to jediná šestistupňová volba pro Fabii i Roomster), ale také ESP, za které jinak na stůl vysázíte 12 tisíc korun a TPM - nepřímou kontrolu tlaku v pneumatikách - v ceně 1.500,-Kč. Ejhle, cena za vyspělou převodovku se náhle smrskla na 16.500,-Kč. Nabídne někdo za podobnou cenu něco podobného? Zřejmě ne. Předchozí odstavec by vás ale neměl ukonejšit. Za komfort totiž budete platit celou dobu, kdy Roomster s automatem budete provozovat. Průměrná spotřeba na 2800 km (nevynulovaný palubní počítač) činila 10,5 l/100 km, my jsme jezdili asi za 9,6 l/100 km (500 km trasa, 50 % město). To je o 1,1 l benzinu více než kolik chtěl Roomster 1,6 16V s ručně řazenou převodovkou v našem loňském testu.

Dobrou zprávou pro posádku je, že ve 130 km/h pracuje motor asi ve 3000 ot./min na 6.r.s., tj. asi o 800 níže než u nejvyšší rychlosti pětistupňové ručně řazené převodovky. Minimální spotřeba paliva verze s automatickou převodovkou při rychlosti 100 km/h činila na dálničním okruhu 6,9 l/100 km. Maximální spotřeba paliva ve městě (okruh 50 km) se vyšplhala na 11,5 l/100 km.


 

Roomster rok po té...

Ani po roce na trhu není malé MPV okoukané, originalita je, na rozdíl od Fabie, ve třídě malých MPV silnou zbraní. V měřítku ,,prostor" resp. ,,hodnota za peníze" je Škoda silně v kranflecích, i když absolutní částky v ceníku nejsou vůbec malé. Se Škodou si kupujete bytelnou konstrukci, která vás bude přesvědčovat nejen výsledky v objektivních testech (viz třeba Euro NCAP), ale hlavně subjektivně vnímanými hodnotami. On i ten kůží potažený věnec volantu může mít všelijaké provedení, a nutno dodat, že když už za něco Škoda chce hodně peněz, dostáváte kvalitu, nad průměrem obvyklým ve třídě. Platí to bezezbytku např. o elektrickém stahování skel v oknech, které lze ovládat (vpředu i vzadu) jedním dotykem tlačítka. O tom třeba Škoda skromně mlčí a považuje to za samozřejmost.

Škoda kupodivu mlčí i o plynule variabilním časování sacích ventilů, které zdědil nový motor 1,6 16V po svém vyspělejším kolegovi 1,6 FSI. Mezi další zajímavé konstrukční detaily patří olejové čerpadlo, které dodává konstantní tlak oleje 3,5 bar v celém otáčkovém spektru motoru. Výhodou je o třetinu nižší odběr výkonu motoru potřebný pro vytvoření tlaku v mazací soustavě, nižší pěnivost oleje (jeho pracovní tlak je konstantní) a menší znehodnocení oleje (reálně obíhá okruhem menší množství oleje).


 

Sedadla jsou malá, ale pro osoby běžného vzrůstu je úsporná konstrukce dostatečná. Nejdražší sedadla v kombinaci kůže/umělá kůže/látka nejsou na první pohled tak luxusní jako pravá kůže (nedostupné pro Roomster i Fabii), ale budou lépe a hlavně déle sloužit. Sportovně zaměřeným řidičům doporučujeme investovat do látkových, ale přeci jen výrazněji tvarovaných sedadel.

Chcete-li z jízdy krajem udělat zážitek i pro posádku, lze i z obyčejného Roomstera za relativně nízkou cenu 16 tisíc korun vyrobit neobyčejné auto s obrovskou prosklenou střechou. Noční nebe nad hlavou můžete vychutnávat ve dvou nebo ve čtyřech. V pěti to už nebude taková romantika, protože tato Škoda zkrátka není na trvale pětimístné obsazení ani trochu připravena.

Variabilita, možnosti zavazadlového prostoru, jízdní vlastnosti - nic z toho se nemění, a tak přijměte pozvání k některému z dalších čtyř testů nejméně konzervativní Škody současnosti.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Roomster bazar