Škoda Superb 2.0 TDI CR 4x4 - Všemi čtyřmi

Čtvrtá generace spojky Haldex už představuje řešení, které nemá mnoho chyb. Platí to stejné o Superbu 4x4 se silnějším turbodieselem 2,0 TDI CR (125 kW)?

Třetí test nové vlajkové lodi, zveřejněný na auto.cz, ukázuje, že teprve s pohonem všech kol lze vytěžit z výhod moderního motoru TDI maximum.

2,0 TDI CR jako vrchol naftové nabídky

Doby, kdy se pod kapotou Škodovek objevovaly naftové vidlicové šestiválce, skončily s přechodem na novou generaci tohoto modelu. Té už se pod kapotu nevejde žádný šestiválec, s výjimkou zážehového motoru 3,6 VR6. Co se změnilo? Motory jsou nyní uloženy napříč, kdežto v minulé generaci to bylo ještě podélně.

Vrcholem populární řady motorů TDI tedy je modernizovaná jednotka 2,0 TDI CR (125 kW). Naftové čtyřválce loni upřednostňovaly 2/3 zákazníků největší Škody, ovšem pouze necelých 8 % klientely zvolilo verze s pohonem všech kol (v nabídce s motory 1,8 TSI, 2,0 TDI a 3,6 FSI). Relativně malý podíl lze zatím vysvětlit snad jedině pozdějším vstupem na trh. Vlastnosti, kterými moderní čtyřkolky se spojkou Haldex oplývají, totiž stojí za pozornost všech zájemců o Superby v drahých specifikacích. A dvojnásob to platí o verzi s motorem TDI.


 

Nejmodernější vznětový čtyřválec, jaký momentálně Škoda má k dispozici, se posunul o výrazný krok dále s místa, na kterém roky přešlapoval motor 2,0 TDI (103 kW). Vstřikování common-rail řeší úspěšně neharmonickou zvukovou kulisu svého předchůdce, i když základní průvodní jev - dunivý zvuk v nejpoužívanějším otáčkovém pásmu při dálničních rychlostech - lze v jeho zvukovém projevu dodnes vystopovat. K měkkosti chodu francouzských turbodieselů modernímu TDI zkrátka ještě něco schází. Celkový dojem je ale velmi dobrý. K eliminaci hluku motoru (mj. vyvažovací hřídele, dokonalejší řízení spalovacích procesů, tlumicí hmoty, apod.) přispívá také lépe vyladěné uložení motoru v karoserii s minimálním přenosem vibrací do pedálů, podlahy nebo volantu.

Zásadní změnou prošla momentová charakteristika. Ovládání pedálu plynu je nyní mnohem jednodušší, nástup maxima točivého momentu je subjektivně plynulejší a využitelné otáčkové pásmo motoru širší.

Haldex proti prokluzům

Pokud častěji přesedáte z benzinových aut do turbodieselů, asi vám budou blízké okamžiky adaptace z režimu rozjezdu s benzinovým na režim rozjezdu s naftovým autem. Když už si dáte pozor, aby vám turbodiesel nezhasnul někde kolem 1000 ot./min, obvykle se dostaví prokluz spojky a často i kol, která náhle rostoucí momentovou charakteristiku nedokáží spolehlivě a účinně proměnit na akceleraci.

Jak funguje Haldex 4. generace v Superbu?
Škoda Superb 4x4: S Haldexem 4. generace za polárním kruhem

Právě rozjezd je prvním okamžikem, kdy si budete gratulovat k investici 60 tisíc korun, kterou je třeba uskutečnit při rozhodování zda Superb 4x2 nebo 4x4. Haldex 4. generace v této učebnicové disciplíně funguje na jedničku, takže vám brzy ani nepříjde, že něco jako prokluz při rozjezdu vůbec existuje. Za vším stojí mnohdy proklínaná elektronika, která nejenže řídí množství pracovního tlaku ve spojce (nezávisle na prokluzu předních kol), ale účinně předchází ve standardních situacích (rozjezd, brzdění) problémům.

Podobné dojmy si odnášíme i z jízdy. V rychle projížděných zatáčkách o malém poloměru, které nejsou zrovna silnou stránkou limuzinoidního Superbu, se s prokluzem předních řízených a primárně hnaných kol setkáte jen v náznacích, a to jen v extrémních situacích. ESP zasahuje i pak citlivě a později než u dvoukolky. Problémy se ztrátou trakce našich 225 mm širokých pneumatik totiž řeší v prvním plánu aktivně, a bez ztráty rychlosti, výrobek firmy Haldex.

Vazba předních a zadních kol rychle mizí s dotykem brzdového pedálu, vliv pohonu všech kol je při brzdění minimální.


 

Příjemným zjištěním byla také spotřeba, která je v průměru asi o litr až půldruhého litru vyšší než ve verzi s pohonem předních kol. Náš 4,8 m dlouhý a bezmála 1,6 t těžký liftback jezdil s dlouhodobou spotřebou 8 l/100 km, ale byl schopen jízdy i s podstatně nižšími palivovými nároky. Konstantní rychlost 100 km/h znamená obvykle odběr 6 l/100 km, udržování dálničního průměru 130 km/h pak představuje 2700 ot./min na otáčkoměru a spotřebu 7 l/100 km.

Superb stručně

Zájemce o podrobnější popis zkušeností s autem samotným odkážeme na dříve zveřejněné testy. Zde je pouze stručné zhodnocení. Kvalitně navržený, vyrobený i sestavený interiér umí nabídnout komfortní dostatek místa čtyřem cestujícím, přičemž je jedno, zda ti lépe rostlí sedí vpředu nebo vzadu. Výhodou Superbu je nadprůměrný prostor v podélném směru, nevýhodou spíše podprůměrná vnitřní šířka (jak v oblasti nohou vpředu, tak v oblasti loktů vpředu i vzadu), kterou nevyváží ani dostatek místa ve vertikálním směru. Zavazadlový extrém se podepsal na specificky tvarovaném profilu karoserie, ale věříme, že právě toto je bod, který mnoho Čechů netrápí.

S dlouhým rozvorem souvisí určitá neohrabanost auta v reakcích, kterou výrobce zkouší eliminovat tužším podvozkem. Výsledná kombinace je na půl cesty mezi komfortem vládní limuzíny (na kterou si auto tak trochu hraje) a ovladatelností sportovního sedanu (kterým však rozhodně není). Kdo chce spíše pohodlí, měl by zůstat u menších než 18palcových kol. Přesnost a snadnost řazení šestistupňové převodovky patří ke špičce ve třídě, řízení se (odezvou) nemůže rovnat Fordu nebo Mazdě, ale s přehledem překonává třeba Citroen. Na dálnici, kde je Superb doma, je auto mimořádně stabilní, řízení tuhé, spotřeba, hluk i vibrace od motoru resp. kol přijatelné. Podvozek s přehledem tlumí většinu nerovností, komfortní problém nastává u kombinace nízkých profilů pneumatik a krátkých nerovností, včetně těch dálničních.

Závěr

Jestliže přemýšlíte o Superbu se silnějším TDI, měl by na seznamu příplatkové výbavy figurovat i pohon všech kol. Příplatek 60 tisíc korun je totiž velmi dobrou investicí do stability při rozjezdu, ve vysokých rychlostech i na vozovkách se špatným nebo kluzkým povrchem. Cenným doplňkem je tento Haldex jistě i pro motor 1,8 TSI, ale právě u silného turbodieselu 2.0 TDI CR (125 kW) s točivým momentem (350 Nm) odpovídajícím maximu velkého šestiválce 3,6 FSI, je jeho přítomnost vysvobozením z věčného kompromisu mezi trakcí hnacích kol a možnostmi motoru.


 

První cena vozu569.900,- Kč (Comfort, 1.4 TSI 92 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací684.900,- Kč (Comfort, 2,0 TDI CR 125 kW)
Základní cena testovaného vozu879.900,- Kč (Elegance, 2,0 TDI CR 125 kW 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.008.900,-Kč (Elegance, 2,0 TDI CR 125 kW 4x4)

Plusy

  • Přenos hnacích sil na vozovku
  • Dostatečně výkonný a úsporný motor
  • Výborná aerodynamika, odhlučnění kabiny
  • Originalita řešení zadního výklopného víka
  • Objemný zavazadelník
  • Prostor na zadních sedadlech v podélném směru
  • Bohatá standardní výbava

Minusy

  • Kultura jízdy při překonávání řady malých nerovností
  • Málo robustní plasty v interiéru
  • Pocit malé vnitřní šířky vpředu (v oblasti nohou)
  • Objektivně menší šířka ve výši loktů vzadu ve srovnání s konkurencí

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Superb bazar