Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 - Benzinový Bigfoot

Ačkoliv benzinové motorizace pravděpodobně nepotáhnou prodej Škody Yeti s pohonem všech kol, vyzkoušeli jsme rovnou tu nejsilnější z nich.

S tím, že Škoda nedávno vstoupila do pro ni nového segmentu SUV je čtenářům Auto.cz již poměrně dobře známo. O vozu samotném jste měli možnost přečíst si v magazínu, zveřejnili jsme první jízdní dojmy i test Yetiho s dvoulitrovým turbodieselem. Dnes nabízíme verzi taktéž nadstandardně výkonnou, palivem je však nikoliv nafta, ale benzin. Jak už to dnes obvykle bývá, nový model dostal pro vrcholnou zážehovou motorizaci motor přeplňovaný. Z turbo-výsady se postupem času stala povinnost, ale jsou i modely v jejichž portfoliu atmosféricky plněný agregát nenaleznete. Yeti patří právě do této zatím nevelké množiny aut.

 

Modely s motorem 1,8 TSI zaujímají spolu se vznětovými čtyřválci 2,0 TDI o výkonu 125 kW místo na pomyslném výkonovém Olympu, verze zážehová je ale o nezanedbatelných 80 tisíc levnější. Spolu se sportovnějším projevem a lepší kultivovaností by tak mohla být favoritem v rodinách a možná i ve firmách, kde nafta není tou hlavní prioritou. Ještě než se ale podíváme na spojení sněžného muže a výkonného přeplňovaného benzinového motoru zopakujme ve stručnosti co je ten Yeti vlastně zač.

Yeti - hranatá naděje

Mladoboleslavští hodlají s modelem Yeti zaplnit díru na trhu, která se otevírá pod Volkswagenem Tiguan, který je o 204 mm delší a 16 mm širší. Yeti využívá techniku modelů Octavia a Octavia Scout, stojí tedy na podvozku s rozvorem 2578 mm. Jeho odvážně hranatý design spolu s nabídkou velkého vnitřního prostoru z něj dělá neotřelou alternativu na poli menších SUV, tedy v teritoriu Suzuki SX4. Díky třem odděleným sedadlům ve druhé řadě, která lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, je možné vnější zadní sedadla posouvat v podélném směru, při vymontovaném středním sedadle je dokonce lze o 80 mm posunout i ve směru příčném. Za zadními sedadly najdeme pravidelný a výborně přístupný zavazadlový prostor. Ten má v základním uspořádání objem 416 litrů, v dvoumístné konfiguraci (s vyjmutými zadními sedadly) nabízí až 1760 litrů - to je jen o dvacet litrů méně než nabídne model Roomster.

 

Z pohledu řidiče je Yeti velmi přívětivé a čitelné auto. Vyšší posaz než v případě Octavie zaručuje lepší výhled a výborný přehled například při parkování - díky ostře řezané karoserii se velmi dobře odhaduje kde auto začíná a kde končí. Horší je to v zatáčkách kde se Yeti o něco více naklání (ve srovnání s běžnými osobními auty), zvolenou stopu ale drží velmi dobře. Vyzkoušeli jsme také jeho chování v kritických podmínkách školy smyku a i při vypnutém ESP se vůz chová předvídatelně. Naopak na dálnici nás nepotěšila horší citlivost na boční vítr. Tomu hlavnímu, motoru, jsme se zatím v našem hodnocení vyhnuli, takže to pojďme honem napravit.

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1798 cm3 poskytuje nejvyšší výkon 118 kW mezi 4500 a 6200 min-1, točivý moment vrcholí na hodnotě 250 Nm v takřka optimálním pásmu mezi 1500 a 4500 min-1. S 1430 kilogramů těžkým vozem umí v rychlostech do 130 km/h velmi zajímavě zahýbat (zrychlení z 0 na 100 km/h vozu zabere jen 8,4 s), při výletech v německém dálničním tempu je již znát poměrně výrazná čelní plocha vozu a díky aerodynamickému odporu spotřeba začne rychle narůstat.

Naše orientační měření ukázala, že při reálné rychlosti 130 km/h stačí Yetimu poměrně sympatických 7,8 litru Naturalu na 100 km. Zvolníte-li na reálných 100 km/h klesne spotřeba výrazně pod hranici sedmi litrů. Velký kus práce zde odvádí standardně montovaná šestistupňová převodovka, díky které se daří držet otáčky motoru co nejníže. Ve městě si agregát řekne o deset až jedenáct litrů, přesná hodnota samozřejmě záleží na konkrétních podmínkách. Celkový průměr během testu se sice, i díky většímu zastoupení městských kilometrů, nepodařilo stlačit pod osm litrů, celkový výsledek 8,2 litru je ale i tak zajímavý.

Testovaný agregát 1,8 TSI je bezesporu velmi kvalitní strojařské dílo, vždyť v letošní anketě International Engine of the Year obsadil ve své kategorii pěkné třetí místo, o rok dříve dokonce dosáhl o stupínek výše. Chybí mu v projevu sice nějaká výraznější špička, zato dokáže v celém spektru otáček nabídnout relativně silný zátah a dobrou reakci na plyn. Právě tyto vlastnosti motoru využijete u malého SUV každou chvíli.

 

Nejlépe se motor cítí mezi třemi a pěti tisíci otáčkami kde při sešlápnutí plynu nejen že dokáže Yetiho vystřelit hbitě vpřed ale navíc k tomu posádce poskytne příjemný, lehounce nakřáplý zvukový doprovod. Na rozdíl od atmosférických motorů zde není potřeba příliš často sahat na řadicí páku, vysoký točivý moment dostupný v celém běžně používaném spektru otáček si s 1,5 tuny vážícím horským chlupáčem poradí. Na konec snad jen poznámku k bočnímu vedení sedadel - to by ve spojení s tímto motorem (který v řidiči může vyvolat občasnou touhu po ostřeji projetém sledu zatáček) opravdu mohlo být lepší.

Yeti rád benzin...

...a my mu to rozhodně nebudeme vymlouvat. Je sice pravda že se vznětovými dvoulitry dosáhnete až o několik litrů nižší spotřeby, poměrně velký rozdíl v pořizovací ceně výkonově srovnatelné naftové varianty ale benzinu docela hraje do karet. A to je dobře, protože zákazníci Škody mají možnost sáhnout po opravdu špičkovém zážehovém agregátu, jehož reálná spotřeba nepřivádí majitele k zoufalství.

Základní cena vozu (verze Active) je s tímto motorem a pohonem všech kol 539.800,- což se nezdá být příliš mnoho. Za 629.800,- pak pořídíte Yetiho 1.8 TSI ve výbavě Experience, tedy ve výbavě kterou jsme měli možnost vyzkoušet i my. V ceně tak byla například 17" hliníková kola, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, dvouzónová klimatizace Climatronic, čtyřramenný multifunkční kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, autorádio s osmi reproduktory a signalizací vzdálenosti při parkování vzadu, zkrátka výbava rozhodně slušná.

Konkurence obvykle není s podobnou výbavou levnější a tak zásadním problémem bude spíše to, zda jste podobnou cenu u Yetiho, jako takového, ochotni akceptovat. To necháme na vás.

 

Plusy

  • Originální vzhled
  • Vnitřní prostornost
  • Výhled z vozu
  • Stabilita a ovladatelnost
  • Pohon všech kol
  • Schopnosti v terénu
  • Výkonný a kultivovaný motor

Mínusy

  • Vysoká podlaha zavazadelníku
  • Ceny vyšších výbav
První cena vozu359.800,- Kč (1.2 TSI/77kW, Yeti)
První cena vozu s testovanou motorizací539.800,- Kč (1.8 TSI 4x4/118 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu629.800,- Kč (1.8 TSI 4x4/118 kW, Experience)
Cena testovaného vozu vč. příplatků742.200,- Kč (1.8 TSI 4x4/118 kW, Experience)

Vydáno: 05. 10. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Yeti bazar