Škoda Yeti Etape: Na vlastní kůži

Za volantem Yetiho Etape si můžete být jistí, že stejné auto na silnici nepotkáte. Jak se řídí koncept, který měl svou premiéru na autosalonu v Lipsku?

Škoda Yeti není na českých silnicích, jako ostatně žádný počin domácí automobilky, ničím výjimečným. Každý den jich potkám na silnici hned několik. Kdybych někde zahlídla jet zářivě bílého yetiho, který místo zadních sedaček a klasického kufru má ložnou plochu jako pick-up, asi bych nevěřila svým očím. Že je yeti v této karosářské verzi autem, které umí přitáhnout pozornost i pohledy okolí, jsem se předsvědčila na vlastní oči i kůži. Sama jsem na karoserii vozu mohla oči nechat. Auto, kterému ze sériové verze zůstala na karoserii jen kapota, zpětná zrcátka a světla, vypadá opravdu výborně.

Je neuvěřitelné, jak se tvůrcům konceptu povedlo z pětidveřového hatchbacku, či chcete-li SUV, udělat pick-up tak ladných linek. Nikde nic vašemu estetickému cítění nepřekáží, máte pocit, jako by yeti byl už od prvopočátku navržen jako pick-up. Dojem z vozu samozřejmě umocňují velká kola vystupující z blatníků, vytažené lemy blatníků, atraktivní polepy i barevné kombinace. Zajímavostí je skutečnost, že etape má rozšířené nápravy, a kola tak z blatníků nevykukují jen díky podložkám kol.

 Automobily Škoda Yeti Etape
Možná si vzpomene na okruhové cupové pick-upy postavené na základě favoritů a felicií. Závodnička by z něho byla krásná!

Tady se všechno dělalo poctivě. Stavba vozu trvala tři měsíce, a jaká byla výše nákladů, nám v Benet Automotive, kde vůz vznikal, ani nechtěli prozradit. Jestli si myslíte, že jde o koncept samotné Škodovky, pak jste na omylu. Celý koncept je vlastní iniciativa a realizace právě zmíněné společnosti Benet Automotive. Ta pak čerpá z bohatých zkušeností nabytých při spolupráci se Škodou Auto na jiných projektech. Jedinými díly dodanými od externích dodavatelů byly podvozkové komponenty, disky kol a upravená dělicí příčka (z vozu pick-up Fun).

Koncept je obvykle něco statického, čemu je určeno pouze zazářit pod reflektory na výstavní ploše. Jakmile takový koncept splní tento svůj životní úkol, dostane místo třeba ve firemním muzeu. Yeti Etape je jiný. Yeti Etape, postavený na základě sériového yetiho, je totiž celkem plnohodnotně použitelným autem. Nemá zatím homologaci pro silniční provoz, provozuschopný však je až až.

 Automobily Škoda Yeti Etape
Laděné výfuky dotvářejí sympatický dojem z celého konceptu.

Slovo dalo slovo a možnost svezení s tímto zajímavým autem byla reálnější, než jsem si myslela. Jednoho krásného letního dne jsem tak dostala klíčky, pár instrukcí a mohla jsem vyrazit na testovací jízdu po jedné klikaté, pro běžný provoz uzavřené silničce poblíž Mladé Boleslavi. Za volantem tohoto malého pick-upu nesedíte v obyčejných sedačkách, ale zapadnete do anatomicky tvarovaných sedadel Recaro, s nimiž vás v jeden celek spojí závodní čtyřbodové pásy. Upoutat se tak sice je trochu fuška, ale stojí to za to.

Interiér laděný do bílé, černé a červené vypadá velmi efektně, vše je pečlivě dílensky zpracované, což je pozoruhodné i vzhledem k faktu, že jde o koncept, do kterého se mělo jen na autosalonu nahlížet přes okénko. Přesto tvůrci neponechali nic náhodě a pozornost věnovali každému detailu. Díly přístrojové desky jsou do bíla lakované, volant, volič převodovky či sedačky jsou čalouněné do bílé kůže, vrchol věnce volantu je pak vyveden v kůži červené.

 Automobily Škoda Yeti Etape
Bílá, černá, červená. Celý interiér je barevně sladěný do tří barev. Díly palubní desky jsou lakované.

Základem pro stavbu konceptu byla verze 1.8 TSI, které nechybí výkon ani točivý moment. Aby yeti nebyl jen pro potěchu oka, věnovali v Benet Automotive trochu pozornosti i motoru. Blow-off ventil a upravené výfukové potrubí se starají o zvukovou kulisu. Jízdní dojmy z auta jsou tak jen a jen pozitivní. Na dynamiku si nelze stěžovat, volant padne příjemně do ruky a posaz za ním je vynikající. Yeti Etape působí oproti sériové verzi lehce a obratně, potěší dobrou ovladatelností, a jak jsem již zmínila, velmi dobrou dynamikou.

Stylovka? Mini Cooper, Fiat 500? Ty jsou oproti Yetimu Etape tuctovým zbožím. Chcete-li jezdit v něčem opravdu individualistickém, nechte si na zakázku postavit etape. Vypadá skvěle a ani jízdním projevem rozhodně nezklame.

 Automobily Škoda Yeti Etape
Yeti Etape a jeho zaměření nechávají fantazii pracovat na plné obrátky. Člověka napadne třeba role plážového pick-upu.


Vydáno: 04. 11. 2012

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz