Smart City Coupe/ForTwo - Parkování napříč povoleno

Původní Smart City Coupe/Fortwo byl v roce 1998 obrovským překvapením. Dodnes zůstává jediným masově vyráběným vozem, jemuž předpisy umožňují parkovat příčně i na místech určených pro podélné stání vozidel.

Smart se stal v roce 1998 zcela novou automobilovou značkou. Je výsledkem spojení firem Daimler-Benz a švýcarské společnosti Swatch, renomovaného výrobce hodinek. Snad aby to bylo ještě zajímavější, tak Smarty vznikají ve Francii, konkrétně v Hambachu. Ač od začátku byl vůz nabízen za vyšší cenu, která neodpovídala skromné užitné hodnotě, vůz se u movitější veřejnosti dobře ujal, takže ve druhé generaci se vyrábí dodnes. Po čase vznikly sportovní deriváty Coupe/Roadster, jejichž prodejní čísla zdaleka nedosáhla očekávání. A Smart pro čtyři, tzv. Forfour, zase nebyl opravdovým Smartem, neboť využíval techniku současného Mitsubishi Colt.  Do roku 2004 se vůz jmenoval City Coupé. Od uvedeného data byl nazýván Fortwo. To mnohem lépe vystihovalo fakt, že je pouze pro dva.

Pozor na havárie

Že je Smart jiný než ostatní vozy, je jasné i úplnému laikovi na první pohled. S tím navíc koresponduje použitá technika. Jedním z nejtěžších oříšků bylo Smart navrhnout tak, aby jeho úroveň pasivní bezpečnosti odpovídala požadavkům konce 90. let. Zvláštností Smartu je prostorový rám Tridion. Jeho tuhost je v porovnání s klasickým samonosným ocelovým skeletem několikanásobně vyšší. Díky absenci pohonu v přídi bylo možné vytvořit relativně dlouhou deformační zónu. Zmíněné se vyplatilo, takže Smart získal v roce 2000 v testech Euro NCAP skvělé 3 hvězdičky za čelní a boční náraz. Stinnou stránkou pokrokové konstrukce jsou velmi omezené možnosti oprav vozu po havárii. Pokud se rám zdeformuje, nelze jej na klasické rovnací stolici rovnat. Příčinou je právě výše zmíněná značná tuhost. Jedinou šancí, jak vůz opět zprovoznit, je výměna kompletního rámu, a to rozhodně nevyjde levně. Panely karoserie jsou k rámu připevněny pomocí hvězdičkových šroubů (torx). Díky tomu je možné panely snadno měnit a tím měnit také barevné kombinace karoserie. Nevídané!
Originálně řešený podvozek vozu s životností problém nemá, a to i přes to, že se vůz často pohybuje po rozbitých městských silnicích. Do roku 2001 byla přední náprava odpružena torzní tyčí. Poté ji nahradily vinuté pružiny, a tedy běžný pseudo McPherson. Specialisté, kupříkladu ostravská firma Smartopravna (viz níže), ale doporučují nechat čas od času zadní nápravu ošetřit proti korozi.

Výhradně s turbem

Na rozdíl od současné 2. generace byl původní Smart poháněn výhradně přeplňovanými tříválcovými motory. Do počátku roku 2003 neměl zájemce o Smart zrovna na výběr, neboť v nabídce byl jediný agregát o objemu 599 cm3.
Umístěn je nad zadní poháněnou nápravou, přičemž první ročníky trpěly na praskání svodů výfukového potrubí. Motor pak běžel nepravidelně a byl hlučný. Po čase byla zmíněná součást modifikována, což problém částečně vyřešilo. Pokud potrubí praskne, často nezbývá než je vyměnit. To by až tak nevadilo, kdyby do něj nebylo integrováno turbodmychadlo. A to je obecně drahé.
Největším problémem původního motoru jsou sklony k předčasnému opotřebení válců. S rostoucími kilomet-ry se stávají „šišatými“, což je doprovázeno zvýšenou spotřebou oleje. Pokud majitel olej pravidelně kontroluje a dolévá, motor se sice nezadře, ale čeká jiná libůstka. Spalováním oleje dochází k podpalování ventilů, čímž následně poklesne kompresní tlak, a tedy i výkon. Mnohem lépe je na tom později nabízený větší motor 698 cm3, u něhož se popsaná závada objevuje spíše sporadicky ve spojení se značným proběhem. Obě verze mají rozvody poháněny řetězem. Ač ten bývá z principu bezúdržbový, tady tak bohužel není. Smartopravna doporučuje jeho preventivní výměnu ve 100 000 km. Důvodem je fakt, že se vytahuje, což může vyústit v poškození mazací trysky či opotřebení kluzné vodicí lišty. Výměna řetězu včetně vodicí lišty, napínáku a ozubeného kola vyjde na 4000 Kč. Pokud přitom necháte vyměnit i olejové čerpadlo, znamená to navíc 700 Kč. Alternativou může být levnější varianta opravy, která počítá pouze s výměnou řetězu a jeho vodicí lišty. To pak znamená účet na 2300 Kč. Oficiální postup Smartu požaduje demontáž motoru z vozidla. Specialista na Smarty to zvládne i na voze, čímž samozřejmě majitel dost ušetří.
Motor Smartu je jedním z mála, který využívá dvě svíčky na každý válec. Na rozdíl od Alfy Romeo Twinspark z 90. let jsou všechny svíčky stejné. A zatímco ty horní lze demontovat vcelku bez problémů, k těm spodním je přístup až po sundání nárazníku a výztuhy. K tomu je dobré používat speciální nářadí, které kutil doma zcela jistě nemá.

„Tříkvalt“ s redukcí

Na rozdíl od současné generace Fortwo měla ta minulá (popisovaná) o jeden převod navíc. Důvodem je zcela odlišná konstrukce převodovky. Ta je vlastně třístupňová automatizovaná manuální  s redukčním převodem. Pracuje s klasickou třecí spojkou. Pokud vůz při řazení cuká, lze pomocí diagnostiky nastavit plynulejší záběr spojky. Sada originální spojky obsahuje také setrvačník, a to celé vyjde na cca 10 000 Kč bez práce. Alternativou je výměna pouze lamely, což je přirozeně o dost levnější. Vše záleží na konkrétním stavu.
Častým problémem ojetých Smartů jsou netěsnosti. Vlhkost do kabiny obyčejně pronikne přes boční okna v jejich zadní části, kde prostě příliš netěsní. Zpravidla dochází k oxidaci konektorů, zejména toho pod řidičovou sedačkou. Napojen je na skříňku s relé. Řešením je zprvu vyčištění. Pokud nepomůže, je třeba vyhnilý konektor vyměnit.
I v ojetém stavu zůstává Smart krásnou stylovkou. Jako takový je přiměřeně dražší. Rovněž servisování je třeba svěřit specialistovi. Mechanik, zvyklý opravovat běžnou automobilovou konfekci, se mu bude obloukem vyhýbat, neboť Smart je prostě Smart.

Vydáno: 14. 05. 2013

Autor: Tomáš Dusil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Smart Fortwo bazar