Střídání stráží? Škoda Rapid vs. Octavia I a II

Nový globální model Škodovky má velké prodejní ambice, ohrozí však i v tuzemsku dominantní octavii? A jak si novinka stojí v porovnání s ideovým předchůdcem - "jedničkovou" octavií?

Škoda s novou tváří - takový byl slogan automobilky upozorňující na nastupující design spolu s příchodem novodobé octavie v roce 1996. Jednoduché a velmi nadčasové ztvárnění masky a světel pak škodovce vydržely dalších osm let. Historie se nyní opakuje, vlna kulatých tvarů letoškem končí a nastupují opět hrany. Oním zlomovým modelem, prvním z pera Josefa Kabaně, je právě rapid - vůz, který Škodovka označuje jako ideového nástupce Octavie I.

 Automobily Škoda Rapid vs. Škoda Octavia I vs. Škoda Octavia II
Nový designový styl se vrací k hranám, "korejský" styl současné octavie je tak definitivně passé.

Rapid se poučil z řady chyb svého předchůdce, jiné ale přidal. Největší slabina "jedničkové" octavie - místo na zadních sedadlech - je jedna z nejsilnějších stránek rapidu, který zde překonává i současnou octavii. I do ní se sice se 190 cm pohodlně "za sebe" posadíte, v rapidu máte ale o 3 cm více. V 1. generaci se kolena boří do předních opěradel a hlavou se dotýkáte stropu. Nad hlavou v rapidu je místa dost, jen se nesmíte zcela zaklánět dozadu, střecha se totiž svažuje strměji než ve "dvojkové" octavii.

Přesto máte z interiéru rapidu pocit o třídu menšího auta než v obou octaviích, vnitřní šířka je sice díky strmým bokům karoserie dostatečná (na octavie ztrácí 3 cm), za volantem si ale připadáte spíše jako ve fabii. Na obě octavie rapid nestačí ani kvalitou materiálů. Prim zde hraje druhá generace s velkým podílem měkčených plastů (včetně toho na výplních dveří) i řadou chytře řešených odkládacích prostor. První generace sice už hodně zastarala, zvláště provedením středového panelu, celou horní část palubní desky má ale z měkčeného plastu a lépe než v rapidu působí i látkové výplně dveří. Rapid se musí spokojit s kompletně tvrdými plasty, které však oživuje jiná struktura povrchu v jejich střední části. Hodnotně jako v octaviích ale nepůsobí a o tvrdý plast na horní hraně dveří si loket při řízení také pohodlně neopřete.

 Automobily Škoda Rapid vs. Škoda Octavia I vs. Škoda Octavia II
Rapid nabízí nejvíce místa pro nohy cestujících vzadu, oproti "dvojkové" octavii má náskok tří centimetrů.

Šetřilo se i na provedení koženého volantu, který není potažený jemnou kůží tak jako v ostatních škodovkách. Panel klimatizace je v rapidu převzat z fabie či roomsteru, dvouzónové provedení tedy nečekejte. Vývod vzduchu do schránky před spolujezdcem ale nechybí. Praktický je i prostor před řadicí pákou. Zklame provedení loketní opěrky, které se od dob "jedničkové" octavie nezměnilo a neumožňuje pohodlné ovládání ruční brzdy. Propracované řešení téhož u druhé generace octavie navíc disponuje i výdechy ventilace pro zadní sedadla. Rapid místo toho nabízí dva držáky na velkou a malou láhev pro zadní cestující.

U nové škodovky nemile překvapí elektrické ovládání oken, které nabízí pouze samočinné stáhnutí u řidiče, pro všechny ostatní úkony musíte tlačítka držet a zadní okna nejdou zepředu ovládat vůbec (v rámci modelového roku 2014 už to ale nejspíše půjde). Poněkud plechovějším dojmem působí i zavírání bočních dveří, s těmi pátými zase musíte nezvykle silně švihnout, jinak se zaklapnou pouze do první polohy. Perličkou je nemožnost odjištění kapoty v případě zavření řidičových dveří. Špatný ani nekvalitní ale interiér rapidu rozhodně není, současní majitelé moderních škodovek si už však řadě kompromisů odvykli.

 Automobily Škoda Rapid vs. Škoda Octavia I vs. Škoda Octavia II
I bez izolační vrstvy je motor v octavii lépe odhlučněn než v rapidu.

Tak suverénně jako ostatní škodovky nepůsobí rapid ani na silnici s horším povrchem. Nesvědčí mu zejména přejezd příčných nerovností, kde díky málo poddajným tlumičům vůz zbytečně znervózní a jízda postrádá plavnost. Na rozdíl od octavií také dochází k občasnému přenosu rázů. Na kvalitním povrchu nemá rapid s obratností ani držením stopy nejmenší problém. Druhá generace octavie je suverénní za většiny situací a přes své stáří stále patří na špičku v nižší střední třídě. První generace je jistá zejména při jízdě v přímém směru, kde při rychlé jízdě po dálnici je stabilnější než rapid. V zatáčkách jde ale více "do kolen", největším problémem je značná těžkopádnost a neochota měnit směr. Stále dobré je ale její řízení s hydraulickým posilovačem. V rapidu jde volant o poznání lehčeji, vytrácí se tím ale část informací od kol, řízení je na úrovni fabie, druhá generace octavie je na tom lépe. O něco lepší dojem jsme měli i z řazení, které se u současné octavie pohybuje lehčeji než v rapidu, přesná jsou ale obě.

 Automobily Škoda Rapid vs. Škoda Octavia I vs. Škoda Octavia II
Druhá generace octavie je v porovnání s rapidem rychlejší a k usmýknutí zádi dochází jen při návratu do původního směru.

Soudobé škodovky poháněl moderní agregát 1.2 TSI/77 kW, který má u obou modelů i shodné odstupňování. Ve městě tak jezdíte na pětku (při 50 km/h točí 1400/min), na dálnici na šestku (ve 130 km/h 2900/min) a s oběma vozy jsme ve zmiňovaných režimech jezdili za 6,6 až 6,8 l/100 km. Dynamika přitom postačuje i při větším zatížení a příjemně strmý nárůst točivého momentu kolem 1400 až 1800/min umožňuje brzy řadit nahoru. Šestnáctistovka v první generaci je ze staré školy, spotřebuje o půl litru (dálnice, na pětku 4000/min) až litr (město) více paliva, potřebuje více točit a není tak pružná, ve zrychlení ale zaostává spíše jen pocitově.

Rapid není škodovkou, která by automaticky mířila na vrchol své kategorie, jak jsme tomu byli zvyklí u předchozích modelů. Budoucí majitelé se musí smířit s řadou spíše drobnějších kompromisů, získají ale výborně prostorově řešený vůz s moderním a nadčasovým designem. Druhá generace octavie je přesto po všech stánkách vyváženější a dospělejší. "Jednička" zastarala především morálně, nabízí však lepší materiály v interiéru než rapid. Výrazně ale ztrácí těžkopádnými jízdními vlastnostmi, prostorností interiéru i atmosférickým motorem.

 Automobily Škoda Rapid vs. Škoda Octavia I vs. Škoda Octavia II


Vydáno: 12. 11. 2012

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz