Subaru Forester 2.0 X - Věk dospělosti

Příběh začal před 11 lety představením velmi schopného kombi. Dnes je z něj uhlazené SUV, které neztratilo nic ze schopností originálu, ale je komfortnější, prostornější a dokonce i relativně dostupnější než jeho předchůdci.

Japonské Subaru se v poslední době mění. Z přísně tříprostorové Imprezy se stal hatchback, z výstřední Tribeky je o poznání běžnější dostavník a Forester? Ten se v aktuálním, už třetím vydání, definitivně vymanil z kategorie kombi střední třídy s pohonem všech kol, aby Subaru nadále reprezentoval mezi tradičními auty pro volný čas.

Vnady místo hran

Mezigenerační skok spočívá jak v povinném nárůstu vnějších rozměrů karoserie, tak i v jejím vzhledu a řešení detailů. Hrubost prvního Forestera se ve druhé generaci umírnila a teď vlastně vymizela úplně. Ze stylistické koncepce nenápadného a místy nemoderního (nebo snad nemódního) kombi, zůstaly už jen náznaky.

Příď je výrazně podobná větší Tribece, ale troufáme si tvrdit, že se přizpůsobovala právě ona, když bylo rozhodováno o faceliftu poněkud výstředního předchůdce, ještě s kódem B9 v názvu. Dříve dominantní rozměr světlometů Forestera se nyní dostal do pozadí, maska má bohaté chromování se třemi žebry a klasická zůstala jen plochá kapota s minimálním sklonem. Nový design přídě neubral nic z praktičnosti předchozích jmenovců. Plastový nárazník má z hlediska terénní geometrie optimální tvarování, a tak přední nájezdový úhel 25° pod průměr v kategorii SUV určitě nespadne. To stejné platí o světlé výšce (standardně 215 mm, ve vybraných verzích 225 mm) a zadním nájezdovém úhlu (27°). Vzadu je změna v přístupu k designu reprezentována diamantově křehkými koncovými svítilnami, které mají poprvé v historii Forestera také výrazně do boků protažené obrysy s výhradně estetickou funkcí. Zůstal robustní zadní nárazník se zvětšenou černou nelakovanou částí po celé šířce, velký a současně pravidelný otvor v zádi s výškou nákladové hrany 680 mm nad vozovkou a velké zadní sklo s nízkou spodní hranou, která výrazně vylepšuje výhled vzad.

Uvnitř rozdíl třídy

Jestliže vzhled novinky může působit na stávající majitele Foresterů jako magnet s opačnou polarizací, vlastnosti interiéru si je získají. Forester totiž vevnitř narostl nevídaným způsobem. Jestliže jsme minulé generaci naměřili vnitřní šířku velmi slušných 1440/1410 mm (vpředu/vzadu), dnes je tato míra sousedského komfortu 1475/1440 mm. Vzadu se tedy bez společenských nepříjemností pohodlně usadí i tři dospělí. Podobně narostly vnitřní délkové a výškové míry, takže zatímco dříve byla minimální vzdálenost před zadním opěradlem 630 mm, dnes je o 10 centimetrů větší. Nad sedákem vzadu již není 960 mm, ale celých 1010 mm. Škoda jen, že nebyla část z této rezervy věnována na další zvýšení polohy sedáků - cestujícím na zadních sedadlech by pak totiž podpíraly stehna efektivněji než je tomu nyní (vzdálenost podlaha-hrana zadního sedáku jen 370 mm). Ukázkové je nastupování (mj. silná stránka již předchozí generace) na mezigeneračně o 30 mm vyvýšená sedadla.

Zavazadlový prostor má objem 450 až 1660 l, důležitá je ale slušná vnitřní šířka mezi podběhy (1070 mm) i dobře využitelná velká vnitřní výška ke stropu (800 mm, po plato 460 mm). Dno zavazadlového prostoru se podobně jako u příbuzné Imprezy mírně svažuje směrem k hraně u výklopného víka, po sklopení zadních opěradel (sedáky zůstávají na svém místě) vzniká ložná plocha s délkou přes 1,8 m bez schodu. Když na to příjde, pojme interiér Forestera předmět s délkou přes 3 m (od hrany čelního skla ke konci zavazadlového prostoru).

Nový Forester má za úkol nejen nahrazovat stávající modely ve vozových parcích subaristů, ale musí získávat i nové členy klubu. Interiér tomu odpovídá. Moderní přístrojová deska sice nepřekvapuje vybraností materiálů (ostatně to je u japonských vozů pořád ještě mírně degradující standard), ale to co se po materiálové stránce do klíčového modelu Subaru dostalo, nedělá značce ostudu. Linky připomínají Imprezu, provedení dílů je špičkové, podobně jako finální sestavení. Donutit interiérové plasty k nežádoucím ruchům vyžaduje vskutku neurvalou jízdu po nerovném povrchu.

Okem řidiče

První dobrou zprávou je možnost všestranného seřízení sedadla i volantu, která je dnes u většiny konkurentů samozřejmostí, ale u předchozích verzí Forestera to tak vždy nebylo. Tříramenný volant se seřizuje podélně i výškově, výšku řidičova sedáku lze měnit v rozsahu 100 mm. Před řidičem je trojice kruhových budíků s modrým pozadím, které působí poněkud pouťovým dojmem. Čitelnost aktuálně dosahovaných hodnot není, ani přes vymezení dvěma stupnicemi v každé výseči, právě ukázková.

Slušně vybavené dvouDINové rádio s poněkud plochým zvukem si na středové konzole vyměnilo pozici s výdechy klimatizace, která je sice s výjimkou základní výbavy standardně automaticky regulovaná, ale pouze jednozónová. Mezi silné stránky Forestera patří i nadále výhled z vozu všemi směry. Bezrámové dveře jsou už sice minulostí, ale sloupky karoserie ve výhledu brání jen minimálně a dobře je tak z auta vidět dokonce i šikmo vzad.

Jízda

Nejprve fakta.Základní motorizací třetí generace Forestera zůstává čtyřválcový atmosférický boxer s objemem 1994 §cm3. Ve srovnání s předchůdcem došlo k několika úpravám snižujícím ztráty vnitřním třením a zlepšujícím křivku průběhu točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Maximální výkon 110 kW dostupný v nižších otáčkách (6000 ot./min, tj. minus 400) znamená mezigenerační pokles o 6 kW, maximum točivého momentu vzrostlo o 10 Nm na 196 Nm. Ruku v ruce s většími rozměry došlo bohužel také k nárůstu hmotnosti o půldruhého metráku. Dynamika jízdy se logicky zhoršila. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 11 s (dříve pod 10 s), nejvyšší rychlost se přitom snížila (ze 197 na 184 km/h).

Subjektivním dojmům vévodí u čtyřválců stále nepřekonaná kultivovanost boxeru, který o sobě dává vědět neúspěšnou snahou o naklopení auta jen při bedlivém pozorování při volnoběhu. Pracovní nasazení zvládá bravurně i přes velkou zátěž, kterou mu ve Fuji Heavy Industries připravili. Dobře tlumený hluk motoru se zvyšuje až při dálničním provozu, kde jej snadno překonává aerodynamický ruch. Jen málo zajetý Forester dokázal během testu spotřebovat při konstantní rychlosti 130 km/h akceptovatelných 9,4 l/100 km, umí ale i šetřit, když rychlostní průměr 100 km/h znamená odběr 7,6 l/100 km. V té chvíli máte na otáčkoměru asi 3000 ot./min, při 130 km/h je to asi o 600 více. Základní motor Forestera plní dobře svou roli, ale je jasné, že příchod turbodieselu letos v listopadu bude znamenat další vzpruhu pro tuto modelovou řadu.

Pouze pětistupňová převodovka se standardní (!) redukční převodovkou trpěla poněkud obtížnějším řazením, které bylo v rozporu s kultivovaností zbytku automobilu. Šestý stupeň by vzhledem k hmotě auta zřejmě nebyl vysvobozením z vyšších dálničních otáček, ale přispěl by k nižší dlouhodobé průměrné spotřebě. Subaru na nové převodovce pracuje, takže o slabinách jinak unikátního hnacího ústrojí s redukcí se zřejmě ví.

Forester 2.0 X má roli dříče, takže příliš nepřekvapí, že odpružení dostalo podobně jako dvoulitrová Impreza komfortní charakteristiku. Žehlení nerovností je i pro toto Subaru zábavou. Auto rádo přijme všechny povrchy, které mu nabídnete, a je při tom jedno, zda jde o městskou dlažbu nebo polní cestu. Posádka netrpí také díky vysokoprofilovým pneumatikám (standardně 215/65 R16), i když japonská konkurence obvykle nabízí v základu kola o palec větší.

Jízdní chování v zatáčkách zůstává specifické. Řízení s elektrickým posilovačem nechybí přesnost, ale k lepšímu pocitu řidiče by prospělo méně jeho účinku. Směrová stabilita je výtečná nejen v přímém směru, ale překvapivě i v zatáčkách, kde se Forester nejprve pokloní odvaze svého vůdce vyslat jej v rychlosti mimo přímý směr. Kola přitom zůstávají v kontaktu se zemí a spolehlivý přenos sil na vozovku spoluzajišťuje hmota, soustředěná kolem podélné osy symetrie. Na rozdíl od dřívějších dob je standardně připraven k zásahu nejen mezinápravový diferenciál se zvýšenou svorností a zadní svorný nápravový diferenciál, ale i stabilizační systém a konečně i čtveřice kotoučových brzd.

Závěr

Forester dospěl. Už to není podivné hranaté kombi s pohonem všech kol, ale SUV s rozměry, které jsou větší než u hlavních japonských konkurentů ze stájí Toyoty a Hondy. Základní benzinová motorizace je pro letošek tím hlavním artiklem, který Subaru nabízí, ale má to bohužel několik háčků. Novinka je sice mezigeneračně větší a komfortnější, ale proti předchůdci je také pomalejší a prohrává i v dynamickém srovnání se zážehovými dvoulitry Hondy CR-V a Toyoty RAV4.

K jeho silným stránkám bezesporu patří kultivovaný motor, celkové odhlučnění interiéru a komfort na palubě. Prostorností kabiny a poctivou výbavou pro jízdu v terénu uspokojí požadavky těch kdo jej budou používat nejen pro zábavu, ale i pro práci. Cena je jednou z největších zbraní. Nové auto s lepší výbavou je dnes prodáváno za lepší ceníkové ceny než zboží v akčních cenících konkurence, takže nezbývá než popřát dealerům dostatečnou naplněnost skladu, aby vůbec bylo co prodávat. Jiný velký problém na cestě k úspěchu totiž zdá se nestojí.

První cena vozu 648.800,- (Forester 2.0 X Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací728.800,- (Forester 2.0 X Active)
Základní cena testovaného vozu728.800,- (Forester 2.0 X Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků728.800,- (Forester 2.0 X Active)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Jízdní komfort
  • Odpovídající cena
  • Výborné zpracování
  • Kultivovaný motor
  • Redukční převodovka, koncepce hnacího ústrojí
  • Výhled z vozu
  • Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava

Minusy

  • Horší dynamika jízdy než u předchůdce
  • Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů pouze pro řidiče
  • Chod řadicí páky
  • Dočasná absence naftových motorů
  • Zvuk audiosoustavy (4 reproduktory)

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Subaru Forester bazar