Subaru Forester 2,0D - Pohodlí na maximu

Po půldruhém roce na trhu jsme si připomněli kvality japonského SUV s výjimečným turbodieselem. Proč za něj utratit 760 a více tisíc korun?

Od příchodu zbrusu nového turbodieselu si Subaru slibovalo hodně. Dnes, s odstupem dvou let, lze udělat první závěry na základě tvrdých dat.

Stěžejní model značky - Forester - se u nás loni prodal v 66 % případů právě s naftovým motorem. Jen menšina zákazníků se tedy nedokázala přenést přes relativně vysoký příplatek za upgrade z tichého zážehového Forestera na tichý naftový model.

Co je k tomu vedlo? První odpověď dal už první test z listopadu 2008, nyní je zde druhý pohled.

Model 2010

V současnosti se na českém trhu již nabízí Forester modelový rok 2010 s několika detailními změnami. K těm patří úpravy na přední i zadní nápravě, spočívající v instalaci tužších tlumičů, které zmenšily kritizované náklony karoserie v zatáčkách. Přístrojový štít dostal decentnější grafiku přístrojů, na nichž už není tolik modré barvy, jako při uvedení vozu na trh. Palubní počítač se sice stále ovládá kolíčkem, umí však ukazovat nejen průměrnou spotřebu (Trip A, Trip B), ale taky okamžitou hodnotu.

Lépe vybavené specifikace (od 2,0D Comfort a výše) jsou standardně na 17palcových kolech z lehké slitiny, mají kůží obšitý volant a hlavici řadicí páky, elektricky sklopitelná a lakovaná vnější zpětná zrcátka a zadní řadu sedadel, kterou lze sklápět odjištěním kličkou v zavazadlovém prostoru.

Prostor

...patří ke klíčovým silným stránkám Forestera. I když délkou 4,56 m nevybočuje z obvyklých dimenzí SUV nižší střední třídy, uvnitř umí nabídnout nadbytek prostoru čtyřem cestujícím a jejich zavazadlům. Dokonce ani trojice cestujících ve druhé řadě se nemusí tísnit, tak jako v mnoha velikostně srovnatelných kombi nižší střední třídy. To vše je zásluha velkorysé vnitřní šířky (1475 mm vpředu a 1440 mm vzadu) a relativně vzpřímené polohy sezení, kterou vysoká karoserie Forestera bez problému a s příjemnými rezervami umožňuje.


 

Zavazadelník s délkou 1050 mm, minimální šířkou 1100 mm a výškou 430 mm (po kryt) je skvěle přístupný výklopnými dveřmi. Práh je navzdory zvýšené světlé výšce (215 mm) jen 590 mm nad zemí (u nezatíženého vozu). Dno se od nápravy směrem ke konci vozidla mírně svažuje, ale v praxi to nepředstavuje zásadní problém. Po sklopení zadních opěradel (sedáky zůstávají na svém místě) lze využít rovnou plochu s délkou 1700 mm, s tím, že posunutím předních sedadel lze prodloužit užitečnou délku na bezmála 2 m. Vnitřní světlost tohoto prostoru činí nejméně 730 mm.

Pohodlí

Jízdní pohodlí sice v posledních letech vyměnila řada výrobců SUV za agilitu na hladkých asfaltkách, ale česká realita je přeci jen o poznání prozaičtější, a tak s povděkem oceňujeme snahu japonských tvůrců nabídnout i v Evropě auto, které pluje s noblesou i na typických středoevropských komunikacích dálničního, silničního i polního typu.


 

Bez nadsádky říkáme, že Forester je asi tím nejpohodlnějším SUV, jaké dnes v této kategorii můžete koupit. Podvozek příkladně tlumí velké i malé díry, předklánění a zaklánění při brzdění, resp. rozjezdu zůstavají v rozumných rozsazích. Po aktuálních úpravách modelového roku 2010 byly umravněny i náklony v zatáčkách. I tak ale Forester patří k těm autům, která se při dynamické jízdě naklánění více než je běžné. Nízko položené těžiště a vyspělý pohon všech kol řeší stabilitu jízdy v zatáčkách ve vysokých rychlostech celkem spolehlivě, a když to přeci jen přeženete, je tady dnes již standardní stabilizační systém.

Motor

Naftový boxer je i po dvou letech na trhu celosvětově exotickým zjevem. Jeho konstrukce je natolik odlišná od všeho ostatního na trhu, že jej Subaru vlastně ani nemá komu nabídnout, pokud by teoreticky chtělo zvýšit počty vyráběných kusů a snížit podíl fixních nákladů na vyrobenou jednotku. Špičkové vlastnosti motoru s obchodním označením Boxer Diesel tak budou moci využít zřejmě jen řidiči vozů Subaru.

Dvoulitr s přímým vstřikováním common-rail má proti sobě dva a dva vodorovně uspořádané válce, které vynikají přirozenou vyvážeností plynoucího z tohoto uspořádání. Při volnoběhu je motor s ohledem na turbodieselový princip činnosti nečekaně klidný a jiné to není ani při běžné jízdě.

Určitým specifikem symetricky uspořádaného hnacího ústrojí je snaha motoru naklopit při volnoběhu karoserii, což může pozorný řidič pocítit velmi jemným kolébáním automobilu kolem podélné osy, například při čekání na semaforech.

Asi do 3.000 min-1 je motor velmi tichý, nad touto hranicí se zvuk projevuje více, což ale není až takový problém, protože šestistupňová převodovka neposílá při předpisových rychlostech motor nad tuto hranici. Na dálnici lze komfortně cestovat rychlostí 130 km/h s odběrem do 7 l/100 km, kdy motor pracuje s 2600 min-1. Úsporná a poklidná jízda se slušným cestovním průměrem 100 km/h vás odmění spotřebou jen 5,7 l/100 km. U auta s hmotností atakující 1,6 t, výškou 1,7 m a šířkou 1,78 m jde tedy o velmi dobré hodnoty.

Převodovka

K novému dieselu a novému Foresteru připravili u Subaru i novou šestistupňovou převodovku. Je to mimochodem jediná šestistupňová skříň, jakou v této modelové řadě můžete koupit, zážehové modely jezdí s pěti stupni, ať se rozhodnete pro ruční nebo automatické řazení.

Forester je auto pro chlapy, což se projevuje nejvíce právě na řazení. Kulisa je dobře vymezená, ale převodovka je citlivá na pečlivé sešlápnutí poměrně tuhé spojky obsluhující až 350 Nm momentového maxima motoru. Když spojku nevyšlápnete dostatečně, páka v kulise zadrhne a někdy dokonce není jiné řešení než vyšlápnutí zopakovat.

Jedním z několika detailů, které naftovému Foresteru chybí k dokonalosti, je absence automatické převodovky. V popojíždějících kolonách nebo i při běžné jízdě po městě vás tak možná brzy přestane hraní si se spojkou a poměrně krátkou jedničkou bavit. S příchodem nafty se současně odporoučela redukce (standard pro zážehový dvoulitr), což mírně zhoršuje stoupavost této motorizace v extrémním nasazení.

Tahače těžkých přívěsů potěší možnost zapřáhnout za tuto čtyřkolku až dvoutunový vlek.

Závěr

Nadšení z kvalit neobvyklého turbodieselu nevyprchalo ani po dvou letech na trhu. Převažujícím dojmem z Forestera ale je jednoznačně jízdní pohodlí, které dokáže posádce nabídnout. Cena začínající na 760.000,- Kč se zdá být na pohled přemrštěná, ale je třeba vzít v úvahu nejen kvalitu jízdy, ale taky šíři standardní výbavy. Příplatek za turbodiesel dělá úctyhodných 90 tisíc korun. Počítejte ale s tím, že spotřeba zážehového nepřeplňovaného dvoulitru bude reálně o 2 až 3 l/100 vyšší než u turbodieselu.


 

První cena vozu610.000,-Kč (Forester, 2,0 X 110 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací760.000,-Kč (Forester, 2,0D 108 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu820.000,-Kč (Forester, 2,0D 108 kW, Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků855.800,-Kč (Forester, 2,0D 108 kW, Comfort)

Plusy

  • Jízdní pohodlí
  • Kultivovaný a úsporný naftový motor
  • Bohatá bezpečnostní a komfortní výbava
  • Přesné řízení
  • Prostorný interiér, velký zavazadelník

Minusy

  • Absence redukční převodovky ze základní benzinové verze
  • Absence automatické převodovky v kombinaci s turbodieselem
  • Zadrhávající řazení, tuhá spojka
  • Vyšší cena

Vydáno: 10. 05. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Subaru Forester bazar