Subaru Impreza 2.0R LPG - Tlumič nákladů

Modrá Impreza, žluté nápisy na bocích...ne, to není vrcholně výkonná verze WRX STi, nýbrž verze vrcholně úsporná. Představujeme vám dalšího zástupce rodiny plynových modelů značky Subaru.

Imprezu s dvoulitrovým agregátem netřeba zdlouhavě představovat, protože před časem prošla naším velmi podrobným testem při jejím uvedení na trh. Nyní se nám dostává do rukou podruhé, ovšem tentokráte v úpravě pro pohon na LPG (zkapalněný propan-butan). Důvod je prostý, mělo by to být opravdu nevšední spojení vynikajících jízdních vlastností, kultivovaného ležatého čtyřválce a nízkých nákladů na provoz. Tolik teorie.

Kříženec boxera a jezevčíka

Hned na začátek musíme fanoušky značky ujistit, že pohonná jednotka Imprezy nepřišla ani o kousek ze svého specifického naturelu. Čtyřválcový motor s protiběžnými písty (pro který se vžilo označení boxer) je i nadále lehko po hlase identifikovatelný a svým krásně zemitým barytonem oblažuje posádku kdykoliv se pedál akcelerátoru pohne razantněji k podlaze. Bohužel se nezměnila ani spotřeba.

 

Atmosférický dvoulitr si za svou práci nechává poměrně bohatě zaplatit, při městském provozu se spotřeba benzinu pohybuje kolem 12 litrů, mimo město lze s umírněnou pravou nohou jezdit za 7,4 l/100 km a průměrná kombinovaná spotřeba během celého testu se ustálila na 10,6 litrech Naturalu. Za to nám ale Impreza nabídla tradičně špičkový podvozek, vyspělý stálý pohon všech čtyř kol a příjemně strmé a přesné řízení. Řídit Imprezu je v záplavě přeposilovaných rodinných hatchbacků zkrátka osvěžující zážitek a nepotřebujete k tomu ani silné, turbodmychadly dopované motory. Co ale stále trochu vadí jsou větší náklony karoserie a hlavně převodovka, která si čas od času ráda zaprotestuje. V testovaném voze byl ale v této oblasti cítit znatelný posun kupředu, řadicí páka se v kulise pohybovala takřka bez zadrhávání, vyžadovala konstantní sílu a její pohyb se uskutečňoval po dobře vymezených drahách. Pár trestných bodů jí přesto neminulo a to za protestující zpátečku, kterou občas nešlo zařadit napoprvé.

Chtěli byste si pořídit Imprezu, ovšem trochu se bojíte nákladů na provoz? A co takhle pokusit se o zachování naturelu celého vozu, ale zároveň si užívat nízkých nákladů na provoz? Zkrátka, zkřížit boxera a jezevčíka?

1 km za 2 Kč? Nebo dokonce za méně?

Subaru si je dobře vědomo svou nedobrou pozicí na českém trhu, kdy Impreza stále ještě čeká na naftový motor. Už to sice nebude trvat dlouho, ale přesto je dobré, že prodejci mají v rukávu argument pro všechny, kteří počítají kilometrové náklady na provoz.

Volba dovozců Subaru v ČR, ale i v Německu již před několika lety padla na LPG a to zejména pro širokou síť čerpacích stanic, nabízejících toto uhlovodíkové médium. A volba to byla bezpochyby správná, celá řada plynových Subaru dnes brázdí české silnice ke spokojenosti jejich majitelů.

Zahrnutí Imprezy do tohoto programu je tedy logickým krokem. Přestavba od holandské společnosti Vialle přijde tuzemské zájemce na 29.750,- Kč (momentálně v akci), odměnou jim ale budou nízké náklady na pohonné hmoty. Spotřeba upraveného vozu se sice lehce zvýší, v kombinovaném provozu zhruba o 15 %, cena litru LPG se ale pohybuje někde kolem 13 korun, zatímco za litr Naturalu 95 zaplatíme přibližně 24 Kč. Finanční úspora je tedy zřejmá. Samotná montáž zařízení se vrátí zhruba po 31 tisících kilometrech, což je celkem zajímavá lhůta.

Radost kazí pohled do zavazadelníku. Přídavná nádrž na LPG o objemu 55 litrů je montována do prostoru rezervního kola a to se tak ocitá v již tak dosti skromném zavazadlovém prostoru. Tento problém lze naštěstí poměrně uspokojivě vyřešit instalací systému monitorování tlaku v pneumatikách a dojezdovou sadou, zmenšený objem zavazadelníku ovšem zůstává. Další nepříjemností je nutná údržba a revize systému, s cenou pohybující se kolem 20 tisíc Kč v intervalu 100.000 ujetých kilometrů. Nesmíme také zapomenout na zákazy vjezdu pro vozy, upravené na provoz pomocí LPG do podzemních parkovišť, což může být zejména ve větším městě problém.

Díky přítomnosti dvou palivových nádrží se reálný dojezd vozu zvýší až k jednomu tisíci kilometrů. Start vozu probíhá vždy v benzinovém režimu, pokud je na ovladači (s pěti LED ukazateli množství LPG v nádrži) navolen režim LPG, dojde k samovolnému přepnutí na toto médium po chvíli automaticky. Stejně tak dojde automaticky k přepnutí zpět na benzin, pokud se nádrž na plyn vyčerpá. Celé zařízení je tak velmi uživatelsky přívětivé a manipulace s ním se nemusí bát ani méně technicky zdatní řidiči.

Ekonomicky jde nesporně o velmi zajímavou volbu, která může k Impreze přilákat i spořivěji založené zájemce, kteří ovšem nevyžadují objemný zavazadlový prostor.

 

První cena vozu528.800,-Kč (1.5 R Active (79 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací598.800,-Kč (2.0 R Active (110 kW))
Základní cena testovaného vozu598.800,-Kč (2.0 R Active (110 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků640.350,-Kč (2.0 R Active (110 kW))

Plusy

  • schopnost podvozku pohlcovat nerovnosti a odolávat nedotáčivosti
  • charakterní zvuk motoru
  • strmé a přesné řízení
  • ergonomie interiéru
  • nižší náklady na provoz díky LPG

Minusy

  • malý zavazadlový prostor
  • zásah do velikosti zavazadlového prostoru
  • vyšší spotřeba
  • hrubší manýry převodovky

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Subaru Impreza bazar