Subaru Justy 1.0 Trend - Malý velký vůz

První Daihatsu, které k nám po mnoha letech z Japonska dorazilo, se jmenuje Subaru Justy.

České zastoupení automobilky Subaru uvedlo na tuzemský trh svou letošní hvězdu, kterou je nová generace modelu Impreza. V jejím stínu se tak trochu krčí druhá letošní novinka, kterou je Subaru Justy. Tento model zamířil do prodeje prakticky ihned po svém představení na letošním frankfurtském autosalonu.

Subaru, známé především jako propagátor vozů s pohonem všech čtyř kol, se vydává mezi malé automobily již dlouhá léta. Model Justy v minulých letech pocházel ze spolupráce mezi automobilovou odnoží Fuji Heavy Industries a automobilkou Suzuki. Ta většinou dodávala některý ze svých modelů a u Subaru na něj lepili svůj znak. U zatím poslední generace došlo k jedné zásadní změně. Na základě úmluv o výrobě s Fuji Heavy Industries bude Justy dodávat společnost Daihatsu Motor Co., Ltd. Za jménem Subaru Justy se tedy od letošního podzimu ukrývá Daihatsu Sirion, což dokazuje i štítek s VIN kódem umístěný v motorovém prostoru.


 

Nové Subaru Justy není vlastně zase tak žhavou novinkou, protože jako Daihatsu Sirion se představilo na ženevském autosalonu v roce 2005. A abychom těch automobilek neměli málo, je dobré zmínit i skutečnost, že Daihatsu na vývoji tohoto modelu spolupracovalo s Toyotou a pod kapotou Subaru Justy pracuje ,,starý známý" litrový tříválec, pohánějící i kolínská trojčata. Daihatsu nabízí Sirion s tímto motorem také a přidává ještě výkonnější třináctistovku. Navíc je možné si Sirion objednat i s pohonem všech čtyř kol. Výkon je zde na zadní kola přenášen centrální viskospojkou a je použita tuhá zadní náprava. Na český trh se, ale automobily značky Daihatsu nedovážejí. Subaru Justy je k dispozici pouze s litrovým tříválcem, pohánějícím kola přední nápravy a zákazníci si tak mohou vybírat pouze ze dvou stupňů výbav.


 

Karoserie Subaru Justy je ukázkovým příkladem toho, jak na co nejmenším prostoru získat co nejvíce místa. Na krátkou příď, ukrývající pohonnou jednotku navazuje poměrně vysoká kabina, která nabízí prostor až pěti cestujícím. Interiér vozu působí moderním dojmem a při vnějších rozměrech vozu, které jsou 3610 mm délka, 1665 mm šířka a 1550 mm výška, poskytuje čtyřem cestujícím dostatek místa. Řidič a přední spolujezdec mají ve výšce loktů k dispozici na šířku 1380 mm a cestujícím na zadních sedadlech nabízí interiér šířku 1360 mm ve výšce loktů. Podobně štědrý je interiér vozu i na délku, kdy například cestujícím na zadních sedadlech poskytuje podélný prostor od 660 mm do 950 mm podle toho, jak je nastaveno přední sedadlo. Zkrátka nepřijde ani řidič s předním spolujezdcem, pro něž je k dispozici podélný prostor v rozmezí od 870 mm do 1060 mm. Velmi příjemným zjištěním nejen pro osoby se sníženou pohyblivostí je skutečnost, že zadní dveře je možné otevřít v uhlů až 80 stupňů. Vstupní otvor do interiéru u zadních dveří nabízí na výšku 1060 mm, široký je 820 mm v horní polovině a 490 mm ve spodní části. Špatně na tom nejsou ani zavazadla, pro něž je připraven prostor o základním objemu 225 litrů, jenž je možné zvětšit sklopením zadních sedadel dělených v poměru 60/40 a získat zavazadelník o objemu 630 litrů, který se navíc může pochlubit prakticky rovnou podlahou.


 

Testované Subaru Justy bylo v základním provedení Trend a mohlo se pochlubit velmi slušnou standardní výbavou. V interiéru bylo prakticky vše co potřebuje posádka k příjemnému cestování a Justy bylo vybaveno manuální klimatizací, autorádiem s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory, elektrickým stahováním oken vpředu i vzadu a elektrickým ovládáním vnějších zpětných zrcátek. O bezpečnost se staralo standardně dodávané ABS a čelní i boční airbagy. Na zadních sedadlech nechyběly úchyty ISOFIX pro dětské sedačky.


 

Subaru Justy svou posádku umí příjemně překvapit i jízdními vlastnostmi, představujícími příjemný kompromis mezi tuhostí nezbytnou pro stabilitu relativně malého a vysokého vozu, a městským komfortem. Podvozek vozu, který vpředu využívá nezávislé zavěšení kol McPherson a vzadu víceprvkové nezávislé zavěšení kol, ve spoluprácí s příjemnými sedadly, dobře absorboval i povrch tuzemských silnic. Subaru Justy se podobně jako například Toyota Aygo na silnici nechová pouze jako velká nákupní taška, ale umí uspokojit i řidiče toužícího po sportovnější jízdě, aniž by přitom ohrozilo jeho řidičský průkaz překračováním povolených rychlostních limitů. Automobil s rozvorem náprav se 2430 mm ochotně vrhá do zatáček a pohybuje se stylem, jaký se očekává od lehkého sportovního roadsteru a ne od pětidveřového hatchbacku mířícího do hypermarketu.


 

K příjemným jízdním vlastnostem Subaru Justy přispívá samozřejmě i jeho motor, kterým je tříválec o objemu 1,0 l, používaný i v Toyotě Aygo a jejích kolínských sourozencích. Ten pohání kola přední nápravy prostřednictvím přesné pětistupňové převodovky. Justy kromě ukrytých sportovních ambicí potěší svého majitele i pomalu klesající hladinou paliva v nádrži. Během testu většina jízd probíhala v centru Prahy a jejím blízkem okolí s množstvím menších či větších obcí, kdy se rychlost vozu pohybovala okolo 50 až 90 km/h a spotřeba paliva se dostala na průměrnou hodnotu 5,3 litru na 100 km. V případě delší jízdy mimo město v obsazení dvojicí cestujících při rychlosti okolo 90 km/h se spotřeba ustálila na hodnotě 4,5 litru na 100 km.

Subaru Justy se díky bohatému standardnímu vybavení, příznivé základní ceně těsně pod tři sta tisíc korun, velkorysé nabídce vnitřního prostoru, příjemným jízdním vlastnostem a úsporné pohonné jednotce může stát zajímavou alternativou kolínských trojčat s nimiž sdílí pohonnou jednotku.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Subaru Justy bazar