Subaru Tribeca 3,6 H6 - středoproudařka

Největší Subaru vyměnilo nevázaně extravagantní tvary za tvary usedle konzervativní. To, co vidíte navenek, ale není zdaleka vše! Jízdní vlastnosti, schopnosti nejsilnějšího boxeru H6 i automatické převodovky jsou o krok dále.

Se začátkem února 2008 vstupuje na český trh nové provedení největšího modelu jaké automobilka v současnosti vyrábí. Vstup Subaru do segmentu sedmimístných SUV nebyl takový, jak management plánoval, což bylo podle výrobce zapříčiněno příliš extravagantním designem. Nyní se nová Tribeka řadí ke střednímu proudu. Tedy přinejmenším svým designem. Co se ale stalo s ostatními vlastnostmi?

Model 2008 bere Tribece křídla

Vysoko umístěné světlomety, tři charakteristické otvory na přídi, dynamicky tvarovaný D-sloupek a kapkovité světlomety na zádi - to vše je nyní pryč. Nejde však jen o facelift, jak jej známe. Tady se neměnily dva-tři plasty, ale celé skupiny povrchových komponent. Nezaměnitelné dílo Kiyoshi Sugimota - designéra, který přišel s leteckou maskou předchozího provedení Tribeky - se změnilo na usedle působící příď, kterou asi bude schopno strávit větší množství zájemců o SUV střední velikosti. Originalitu střídá konzervativní nadčasovost. Jestli je to dobře nebo ne, to si každý přebere sám. I Subaru žije v drsném světě ekonomických pravidel, která už ukázala, že vyrábět unikátní dílo, které žádá jen málo zákazníků, není dlouhodobě udržitelný stav.

Změny jsou kupodivu viditelné i na bočním profilu, kde se tvůrci museli také umírnit. Vzhledem k náročnosti výroby rozměrné bočnice se tento díl u většiny faceliftů ponechává v původním provedení, potřeba změny u Tribeky ale byla asi tak výrazná, že bylo investováno i do této oblasti. Linie oken už není tak dynamická, zcela nově je tvarován D-sloupek. Na zádi jsou nové světlomety a přepracované víko, které nyní nese výše umístěnou registrační značku.


 

Japonský luxus pro Američany

Futuristicky tvarovaná přístrojová deska a špičkové zpracování jsme obdivovali už v první Tribece, která se nám dostala do rukou. Ani po necelých dvou letech se v tomto směru nic nemění a Subaru se tak směle pouští do boje s prémiovějším Lexusem RX 350. Americký metr, který použili v Japonsku při modelování tohoto SUV, je příjemný i přerostlým Evropanům, kteří se posadí za volant nebo na některé z míst pro cestující.

Přední sedadla vynikají svými rozměry (především šířkou) i seřizovacími rozsahy. Bohužel, přiměřeně sportovnímu naturelu značky tvarovaný volant zůstává seřiditelný jen výškově i když v Evropě jsme si už zvykli - nejen v této třídě - na dvouosé nastavování. Vzadu je nadbytek místa do šířky i nad hlavou (dokonce i u nadprůměrně rostlých jedinců), zadní opěradla - trochu netradičně, ale příjemně - respektují esovité prohnutí lidské páteře, což připomíná permanentní vhodně tvarovanou bederní opěrku. Jediným dílčím problémem je nízká vzdálenost hrany sedáku od podlahy na zadních sedadlech, která nedovoluje úplné podepření stehen dospělého, avšak to je jev společný většině vozů třídy SUV i MPV.


 

Vyzdvihnout musíme kvalitu použitých materiálů. Právě v tomto směru se Subaru naprosto vyrovnává dražšímu Lexusu. Nemyslíme tím však jen plasty (měkčené materiály kupodivu na přístrojové desce nenajdete), ale zejména přírodní kůži sedadel a čalounění dveří. Celkové provedení nyní působí celistvějším dojmem než před faceliftem, tvary se ale neliší.

Život s vlajkovou lodí

Inovovaný křižník z rejdařství Subaru, opustil pro nový modelový rok kód B9, ale ponechal si charakteristické vlastnosti svého předchůdce. Za jízdy jsou na jednu stranu příjemná obrovská zpětná zrcátka, na druhou stranu jejich mohutnost paradoxně omezuje výhled šikmo vpřed. Diskutabilní je také malé trojúhelníkové okénko u A-sloupku, kterým není prakticky nic vidět. Autorádio je harmonicky zabudováno do kokpitově tvarované přístrojové desky, má velká a jednoznačně identifikovatelná tlačítka, která mohou být alternována těmi na multifunkčním volantu. Na zvuku by se mělo ještě zapracovat. Většina reproduktorů je umístěna nízko u podlahy, což v kombinaci s radikálně odděleným místem řidiče a spolujezdce způsobuje efekt hudby znějící odkudsi z nitra automobilu.

Opakování symetrie

Tribeca, která přeci jen vybočila z řady klasických Subaru, se nezřekla konstrukčních výhod, které značka roky propaguje. Podvozek s komponentami z Legacy sází na symetricky uspořádané hnací ústrojí se třemi diferenciály. Hnací moment motoru je mezi přední a zadní nápravu rozdělován v poměru 45:55, všechna kola jsou nezávisle zavěšená. Po uvedení nové Imprezy na trh se už nedivíme komfortnímu naladění Tribeky, která i přes větší náklony v rychle projížděné zatáčce drží dlouho stopu a chová se neutrálně. Náklony jsou výrazně větší než třeba v BMW X5, ale vyšší komfort při běžné jízdě to vyvažuje. Problémy jsme zaznamenali jen na krátkých nerovnostech, kdy je cítit velkou neodpruženou hmotu kol, velké rázy a sem tam i vrznutí karoserie, které k pěti metrům moc nechybí.


 

Akcelerací v zatáčce jste v první Tribece mohli něco zkazit jen v opravdu výjimečných situacích. Mnoho na tom nemění ani nový motor 3,6 H6 (190 kW) s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, který je v tomto modelu nyní standardem. I teď je nová nízko uložená jednotka spojena výhradně s pětistupňovým automatem. Jízda ukazuje, že se zapracovalo nejen na nastavení nových převodů, ale také na logice a managementu řazení, neboť změny převodů jsou nyní logičtější a rychlejší než dříve. Sportovní charakter tohoto SUV podporuje samočinné podřazování s meziplynem i v automatickém režimu, ve chvíli kdy brzdíte. Subjektivně větší je i rychlost manuální změny převodu (lepší průměr mezi automaty s hydrodynamickým měničem) po navolení pákou voliče. Přesné a poměrně přímé řízení by zasloužilo o stupeň nižší účinek posilovače, ale současný stav chápeme jako příspěvek k harmonii mezi pohodlím za volantem a snadnou ovladatelností, když právě jedete rychleji.

Toto auto není dobyvatelem terénu, což je vidět na první pohled a cítit za volantem. Nájezdový úhel vpředu (16,7°), přechodový úhel ani nájezdový úhel vzadu (21,1°) nejsou výbavou do hor, stejně jako světlá výška 210 mm a délka téměř 4,9 m.

Na dálnici je Tribeca mimořádně stabilním a komfortním dostavníkem, v němž ztrácíte přehled o skutečné rychlosti. Motor svým tlumeným vytím připomíná, že pod kapotou není ani řadový ani vidlicový šestiválec, nýbrž v odvětví netypická konstrukce ležatého motoru s válci uspořádanými do dvojitého H. Pohotovostní hmotnost (1890 kg) se ani přes objemnější a výkonnější motor příliš neliší od předchozího provedení.

Podařilo se umravnit spotřebu paliva, která ale stále vyčnívá nad hodnoty obvyklé ve třídě tří a půl litrových šestiválců. Minimální odběr 9,1 l/100 km jsme dosáhli plynulou jízdou rychlostí 100 km/h, při 130 km/h odečtete na otáčkoměru 2600 ot./min a spotřeba bude činit 14,2 l/100 km. Dlouhodobý průměr na více než 2000 km činil 14,7 l/100 km, ve městě se přehoupnete téměř jistě přes 16 l/100 km.


 

Atraktivní mix pro vyznavače benzinu

V nabídce chybí turbodiesel, a tak prvotní premisou ke koupi velkého Subaru je láska ke kultivovanému zvuku plochého šestiválce a ochota k útratám na benzinových pumpách. Porovnáním technických parametrů Tribeky s obdobnými SUV BMW X5, Mercedes-Benz ML 350 nebo Lexus RX 350 rychle zjistíte, že ve výkonových parametrech se Subaru díru do světa neuděláte. Jenže pak příjdou ta ale. Za 1,4 milionu dostanete u Subaru plně vybavený automobil, který je v některých případech o stovky tisíc levnější než stejně vybavená konkurence. Nenápadné Subaru udělá radost hlavně těm, koho už nebaví dálniční natřásání v tvrdých autech německé provenience, ale ještě nemají na Lexus.

První cena vozu1.249.800,- (Tribeca 3,6 Comfort)
První cena vozu s testovanou motorizací1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)
Základní cena testovaného vozu1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.398.800,- (Tribeca 3,6 Executive)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Jízdní komfort
  • Výborné zpracování
  • Spojení nového šestiválce s pětistupňovou automatickou převodovkou
  • Jízdní vlastnosti na silnici
  • Výborná aerodynamika a zvuková izolace náprav a kol

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Tlumení krátkých nerovností
  • Malá palivová nádrž
  • Zvuk audiosoustavy
  • Absence naftových motorů

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Subaru Tribeca bazar