Suzuki Swift 1.3 GLX MTA - Binární výpomoc

Tato automatická převodovka potřebuje podpůrná kolečka - spolupráci řidiče. Neobviňujte však Suzuki Swift z nedodělané práce, MTA totiž není běžný automat.

Testujeme robotizovanou převodovku MTA, pětistupňový manuál, který může vyvolávat atrofii svalů vaši levé nohy, jelikož pomocí elektro-hydraulické jednotky komandují spojku naprogramované algoritmy a impulsy. Ale než se překoušeme přes všechny její zuby a povíme si, co dělá dobře nebo špatně, zastavíme se na chvíli u jednotky, která ji zásobuje točivým momentem. Nemůžu jinak, protože tenhle malý motor je učiněný poklad.

Obvykle jsou benzinové agregáty s podobným objemem živé jako Homer Simpson u televize (tedy pokud nemluvíme o GSX 1300R Hayabusa) a představují potenciální zdroj nebezpečí, že při prvním předjíždění do kopce usnete nudou nebo po čelní srážce. Ne že by čas Swiftu - 12,5 s, potřebný k dosažení rychlosti 100 km/h, byl kdovíjak energický výstup, ale srovnejte to s výkonem Fabie 1,2 HTP (16,5 s) a máte celkem přesný obrázek toho, jak vypadají dva jiné světy. Malý čtyřválec přitom kromě čtyřventilového rozvodu nepoužívá žádnou sofistikovanou techniku a nominální otáčky 5800 ot./min. nejsou nijak závratné - 68 kW (92 k) ovšem nelze považovat za průměr.


 

Charakter třináctistovky prozrazují otáčky maximálního točivého momentu - 116 Nm dosahuje až při 4200 ot./min. To znamená, že do 4000 ot./min. se nic moc neděje a podle papírových předpokladů by se mohlo zdát, že na hraní máte jen 1600 otáček. Jak unáhlené. Ve skutečnosti vám omezovač dá po prstech až těsně před dosažením 7000 ot./min. a zvuk, který toto frenetické divadlo doprovází, vás donutí udělat si reprízu kdykoliv to půjde. A tím se dostáváme k převodovce.

Víte, když střídáte auta jako semilská alkoholová hvězda Čurda láhve od piva, moc vás toho nepřekvapí, ale když se miniaturní auto s ,,automatickou" převodovkou umí rozjet na dvojku skoro na 100 km/h, nemůžete zůstat asertivní. Přitom dvojka je jeden z mála stupňů, který si ve srovnání s manuální převodovkou uchoval stejný převod (1,91 vs. 1,90). Jednička, trojka a pětka jsou výrazně lehčí (čtyřka zůstala), na druhou stranu finální převod v diferenciálu je zase těžší a vrací všechno zpátky. Skoro všechno. Ve srovnání s klasickou manuální převodovkou uděluje robotizovaná jednotka Swiftu shodnou maximální rychlost 175 km/h, při akceleraci na stovku ovšem ztrácí 1,5 s. Spotřeba se také nemění, průměr udávaný výrobcem (6,2 l) se nám však nepovedlo dosáhnout při prvním testu s manuální převodovkou, ani tentokrát. Hodnoty se moc neliší. Mimo město se pod 7 litrů dostanete snadno, ve městě potřebujete přibližně o 2 litry Naturalu 95 více. Výsledných 7,3 l není špatný výsledek, když vám musí být jasné, ve které polovině otáčkoměru se většinu času pohybovala naše červená ručička.


 

Dynamikou nezklamal ani tenhle Swift, ale jak je to s uživatelským rozhraním? Když si chcete uchovat náklonnost ke svému vozu, vyhýbejte se režimu Economy a tlačítku E, umístěném vedle kulisy volicí páky. Pochopitelně slouží k dosažení co nejnižší spotřeby a s lehkou nohou software řadí v rozmezí 1000 až 2000 ot./min. To by nebylo špatné, při popojíždění ve městě byste stejně nevolili jinou taktiku, problémem je však čas potřebný k řazení nahoru. Po pár metrech máte dojem, že digitální ústředna musí spojku vyšlapávat dvakrát, nejdříve nechá vyřádit jedničky a pak nuly. Je to značně frustrující, protože vám nepomůže ani prudší povel plynem, který je v té chvíli omezován elektronikou, kvůli eliminaci rázů a zbytečného prokluzu spojky. Když nechcete, aby se vám při jízdě pořád vybavovala slizká zvířátka s domečkem na hřbetu, nechte převodovku pracovat v běžném ,,déčku". Připravte se však na to, že k dokonale hladké změně převodu budete muset pokaždé zlehka ubrat plyn. Pár křižovatek trvá, než se to naučíte, ale pak budete spokojeni.

Pochopitelně největší zábavu poskytuje sekvenční režim a slouží ke cti Suzuki, že jako v jedné z mála firem pochopili, kterým směrem se intuitivněji podřazuje. Při využívání brzdného účinku motoru je totiž přirozenější zapírat se rukama o předměty před sebou a pohyb, který přitom vykonává paže, trvá o maličko kratší dobu než při podřazování směrem dozadu. Druhou a třetí velkou pochvalu zasluhuje program řídicí jednotky, který používá meziplyny jako z učebnice motorsportu, a ani po dosažení omezovače vám nevnutí vyšší převodový stupeň. K úplné dokonalosti chybí převodovce MTA dvě věci. I v nejrychlejším režimu by potřebovala zkrátit dobu řazení o nějaké setiny a při faceliftu by mohla dostat řazení páčkami pod volantem. To nám ale nebrání napsat, že patří mezi nejlepší systémy svého druhu.


 

Než vyneseme finální verdikt, měl bych pro potenciální klientelu ještě něco. Pokud netrváte na robotizované převodovce, s motorem 1.5 VVT nabízí Suzuki i klasickou 4stupňovou automatickou převodovku. Dostanete nepatrně dynamičtější auto, ale s horší spotřebou a zaplatíte za něj o 40 000 Kč více. A to je u vozu, který slaví velký úspěch díky příznivým cenám, hodně velký příplatek. To je ale trochu zavádějící úvaha, hlavní otázka totiž zní: Vyplatí se investovat 25 000 Kč do převodovky MTA?

Závěr

Odpověď zní ano, i když zde máme několik ,,ale". Aby vaše srdce patřilo povedené automatizované převodovce Suzuki, musíte spojkový pedál opravdu nenávidět. Swift se totiž profiluje jako levné a zábavné auto, ale systém MTA koupíte za 364 900 Kč pouze s nejvyšší výbavou GLX. Tím se však dostáváme do těsné blízkosti modelu 1.5 GLX, který má cenu 369 900 Kč a to už stojí za zvážení, jestli není lepší zaměstnat i levou nohu.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Suzuki Swift bazar