Suzuki SX4 1.6 GLX 4X4 - čtyřkolka pro masy

Z dob úzkého svazku Fiatu a General Motors zůstala Italům vazba na japonské Suzuki, kterou obě strany dobře zužitkovali na projektu SX4 - Sedici.

Fiat proslavený svými uměleckými kreacemi měl zřejmě hlavní slovo při navrhování designu, zároveň dodal vyspělé naftové motory, Suzuki rozumí terénu, proto dodalo mechanické části, pohon 4x4 a také továrnu.

Nové malé SUV postavené podle konceptu - udělej minivan - natáhni světlou výšku - oplácej karoserii ochrannými plasty - a nejdražší provedení nabídni s pohonem všech kol - se vyrábí v továrně Suzuki v Maďarsku, což značí na evropské poměry docela nízké náklady na výrobu. Suzuki si i díky tomu (ale nejen díky tomu) mohlo dovolit stlačit cenu základního modelu 1.5 GA těsně pod 300.000 Kč.

Malé, hezké

Pokud jde o velikost, nečekejte žádného obra. Na snímcích se vám může zdát SX4 větší, ale ve skutečnosti měří na délku ,,pouze" 4,1 metru a na šířku 1,73 metru. To jsou hodnoty na úrovni vozů B segmentu, například nová Škoda Roomster měří na délku 4,2 metru, ale na šířku jen 1,68 metru. Design se italsko-japonskému týmu velmi povedl. Nebudu zastírat, že se mi SX4 i Fiat Sedici líbí.

Myslím, že se podařilo vytvořit vyvážený automobil s dynamicky tvarovanou přídí osazenou poměrně agresivním nárazníkem a moderně zakroucenými protaženými světlomety, lehce zaoblenou střechou a robustní zádí. Zepředu působí SX4 hodně nevinně. Z boku naznačuje terénní schopnosti lehce vyšroubovaná světlá výška. Duši horala naplno odhalí právě zadní část.

Při procházce okolo vozu zaujme také bohaté prosklení v čele s velkým čelním a poměrně vysokými, ale užšími bočními okny a velkým zadním oknem. Pod víkem zavazadlového prostoru, jehož hrana doléhá na nárazník ve výšce 680 mm (nakládací hrana leží ve výšce 750 mm), se ukrývá úložný prostor o objemu 270 litrů. Sklopením sedadel tento naroste na 1045 litrů.

Na délku zavazadlový prostor měří 630, na šířku 1030 a na výšku 520 milimetrů. Základní objem 270 litrů odpovídá třídě malých vozů, takže nepočítejte s tím, že dovnitř naskládáte polovinu domácnosti.

Lepší než obvykle

Dobrou náladu v SX4 navodí už nastupování usnadněné větší výškou i světlou výškou, vysoko umístěnými sedáky, dostatečně velkým vstupním otvorem i úhlem otevření dveří. Následně se před vámi rozprostře palubní deska moderních tvarů s převahou dlouhých oblouků, pěkně zakulacenou středovou konzolou na stranách lemovanou hezkým ,,hliníkovým" dekorem.

Tak jak se dříve nedalo na interiér Suzuki dívat, aniž člověk nezapochyboval, zda se v Japonsku někdo nezbláznil, dnes interiéry těchto vozů stále s dobrým poměrem ceny a výkonu budí respekt i mezi evropskými automobilkami. Na takový Volkswagen Suzuki stále trochu ztrácí, ale na rozdíl od minulosti jsou mezery v kvalitě materiálů a jejich zpracování nepatrné.

Palubní deska SX4 vznikla v tomto segmentu z obvyklých tvrdých plastů, které se naštěstí podařilo umně spojit, takže vznikl homogenní celek. Navzdory tuhé karoserii se na špatném povrchu a v terénu některé plastové části dají do pohybu, což ústí v mix různých skřípavých a vrzavých zvuků. Na běžných silnicích naštěstí drtivá většina plastový části zůstává ukotvena ve své původní pozici a jízda probíhá v klidu.

Dobrou práci odvedli v SX4 odborníci na ergonomii. Precizně propracovaný a v optimální výšce umístěný panel automatické klimatizace doplňuje audiosystém s intuitivním ovládáním a velkými tlačítky. Nepochopil jsem pouze smysl dvojité regulace podsvětlení přístrojů tlačítkem vlevo vedle volantu a na přístrojové desce. Nadšený jsem nebyl ani z primitivního palubního počítače schopného vypočítat pouze aktuální spotřebu a ukázat počet najetých kilometrů trasy A či B.

Přední sedačky chválím za dobrou oboru stehen, optimální tuhost a kvalitní materiál s dobře větranou střední částí i boční vedení. K vnitřnímu prostoru nemám výhrady, za 185 cm vysokého řidiče se pohodlně posadí stejně vysoký pasažér, u kolen i hlavy mu přitom zůstane slušná rezerva. Příště bych Suzuki doporučil zvětšit kapsy na dveřích a možná přidat odkládací schránku.

Nevím také, zda osazení všech elektricky ovládaných oken automatickým dojezdem vyžaduje takovou investici, že snaha snížit náklady převáží pohodlí uživatelů. Automatický dojezd na předním okně řidiče, a to pouze směrem dolů, působí spíše trapně. Další doporučení se týká nastavení volantu i podélným směrem a podsvícení tlačítek na volantu. Takto v noci vůbec nevíte, co mačkáte.

Živý, ale hlučný

Zážehový čtyřválec s objemem 1.5 litru, maximálním výkonem 73 kW a točivým momentem 133 Nm a zážehový čtyřválec s objemem 1.6 litru, maximálním výkonem 79 kW při 5600 otáčkách a točivým momentem 145 Nm při 4000 otáčkách - přesně takto vypadá aktuální motorová paleta Suzuki SX4. Nic moc výběr, ale tradiční příznivci značky Suzuki, o které jde v tuto chvíli především, jsou na podobnou sestavu zvyklí.

Benzínová šestnáctistovka Suzuki navíc není vůbec špatný motor, při malém zdvihovém objemu poskytuje pěkné dynamické parametry a se svou čtyřventilovou technikou patří mezi nejdivočejší ,,jednašestky" na trhu. Motor v rámci své kategorie velmi rychle nabírá sílu a okolo 2000 - 2500 otáček disponuje dostatečným točivým momentem a výkonem na běžnou městkou i mimo městkou jízdu.

Výlet do vyšších otáček přináší další nárůst výkonu, přičemž mezi 4500 - 5500 otáček necelých 1200 kg těžké SUV s pohonem 4x4 jede velmi svižně, a to i plném obsazení. Svou dravost dává šestnáctistovka naneštěstí najevo i zvukovým projevem. Do 3000 - 3500 otáček motor slyšíte, ale nevadí vám. Je to takový standardní hlásek benzínové 1.6 v autě s jednoprostorovou karosérií.

Nad 3000 otáček motor bohužel přitlačí na pilu a okolo 5000 otáček už začíná zvukem obtěžovat. Pokud se dostanete do 6500 otáček, kde zasahuje omezovač, bude se vám zdát, že se motor v pilu opravdu proměnil. Utlumení motoru opravdu příliš nepovedlo. Na druhé straně musím objektivně říci, že každodenní dojíždění do práce v poklidném tempu se z 90 procent odehraje bez tohoto nepříjemného zážitku.

Když podáváte úctyhodné fyzické výkony, spotřebujete hodně energie a máte větší hlad. Agregát Suzuki si v kombinovaném cyklu řekl o 7,7 litru paliva na 100 km jízdy, 65 procentní podíl jízdy ve městě vyšrouboval spotřebu na 8,2 litru.

Omšelá klasika

Podvozek SX4 nabízí osvědčenou, ale zároveň i trochu překonanou kombinaci vzpěr McPherson vpředu a vlečených zadních ramen se zkrutnou příčkou. O to víc překvapí, jak pohotově a jistě malé SUV reaguje na pokyny od řízení a zároveň elegantně eliminuje běžné nerovnosti na vozovce. Jistěže komfort jízdy neodpovídá modernější víceprvkové zadní nápravě, ale zároveň za ním dramaticky nezaostává.

Přes většinu běžných českých nerovností se SX4 přenese ladně, přičemž si v drtivě většině případů odpustí i jakékoliv rázy od kol. Poměrně komfortní odpružení, a to i na hezkých 16palcových kolech, v tomto případě nemá za následek náklony karoserie v zatáčkách, byť tomu vyšší stavba nahrává. SX4 se v zatáčkách chová klidně a s minimálním náklonem projede zatáčkou i v 90 km/h.

Testované nejvyšší provedení 1.6 GLX se mohlo pochlubit i pohonem všech kol. S tím má Suzuki bohaté zkušenosti, což se na výsledku hodně projevilo. Vše funguje naprosto bezchybně a rychle. Tlačítkem na středovém tunelu můžete přepínat mezi stálým pohonem dvou nebo čtyř kol, nebo zvolit automatický režim. Stálý pohon všech kol přechází v automatický režim v rychlosti 60 km/h.

Pokud se vám podaří uvíznout někde v terénu, možnost uzavřít pohon všech kol oceníte. Automatické připojení pohonu zadní nápravy probíhá velmi rychle a plynule, nedočkáte se žádného cukání ani prodlevy. V tomto směru SX4 nezklamala. Řazení podpořilo pozitivní dojem poměrně přesným chodem, hladkými přechody mezi jednotlivými řadami převodových stupňů a krátkými drahami.

Pachuť v ústech zanechalo řízení s elektrickým posilovačem, jenž na volnoběh a při prudké změně směru jízdy nestíhal dávkovat účinek, takže jsem si chvílemi hezky protáhnul svaly. Řeknu vám, nic příjemného. Brzdy, ač vzadu bubnové, splnily v malém SUV svou úlohu na výbornou a přestože zabíraly později, než by se mi líbilo, nakonec měly dostatek síly.

Co slíbí, to splní

Suzuki SX4 splní přesto to, co svým zařazením i cenou slibuje. Za necelých 450 tisíc dostanete malé SUV se slušným vnitřním prostorem, hezky zpracovanou, třebaže z tvrdých plastů vytvarovanou palubní deskou a dobrými jízdními vlastnostmi na cestě i v terénu. Suzuki zopakovalo některé chybičky, ale celkově výsledek předčil očekávání. SX4 je ideální ,,chalupářský" vůz.

Plusy

  • prostorný interiér
  • živý benzínový motor 1.6 litru
  • dobré jízdní vlastnosti
  • pohon 4x4
  • dobrý poměr ceny a výbavy

Minusy

  • pouze výškově nastavitelný volant
  • nedokonalý posilovač řízení
  • špatné odhlučnění motoru

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Suzuki SX4 bazar