Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4 - Modernizovaný horal

V polovině října na český trh dorazilo faceliftované Suzuki SX4. Provedené úpravy jsou na první pohled sice minimální, ale výsledek je přesto velmi zajímavý.

Český trh oblažuje Suzuki SX4 svou přítomnosti již od roku 2006 a jak ukazují prodejní výsledky, vedlo se mu před faceliftem poměrně dobře. V prvním pololetí letošního roku se stal dokonce nejprodávanějším modelem své značky, když se pro něj rozhodlo 806 zákazníků. Hlavním důvodem prodejních úspěchů modelu SX4 je bezpochyby jeho líbivý design, prostorný interiér a kvalitní technika ve spojení s agresivní cenovou politikou dovozce.

Zákazníci mají na českém trhu u modernizovaného provedení možnost volby mezi pětidveřovým hatchbackem a čtyřdveřovým sedanem. Paleta pohonných jednotek obsahuje dva modernizované zážehové motory a nový turbodiesel. S pohonem všech čtyř kol je nabízen pouze hatchback se vznětovým agregátem nebo výkonnějším zážehovým motorem. Právě posledně jmenovaná motorizace je předmětem tohoto testu.

 

Neviditelný facelift

Modernizace Suzuki SX4 se na vzhledu exteriéru projevuje velmi nenápadně. Postřehnutelná je prakticky pouze zepředu, kdy je vidět nový přední nárazník. Tento rozměrný plastový díl zachovává původní umístění masky chladiče, vstupu vzduchu pod poznávací značkou i mlhových světel a mění se víceméně jen tvary těchto prvků.

Pozorní jedinci si mohou u hatchbacku s pohonem všech čtyř kol v provedení Outdoor všimnout nově tvarovaného stříbrného dílu na spodní části zadního nárazníku. Poslední změnou je již jen nový design 16palcových litých kol.

Jen drobnosti

Podobně jako exteriér ani interiér si nepřipravil žádné překvapení v podobě nových tvarů nebo materiálů. Palubní desce i výplním dveří stále vládnou tvrdé plasty, které se naštěstí mohou pochlubit kvalitním zpracováním a důkladným slícováním. S povrzáváním v interiéru tedy Suzuki rozhodně problém nemá.

 

Z novinek v interiéru je nejdůležitější a rovněž nejviditelnější nový přístrojový štít s integrovaným displejem palubního počítače. Ten navíc dostal nové funkce, jako například výpočet dojezdu. Další změna byla provedena na středové části palubní desky, kde jsou nově tvarované výdechy ventilace, nový panel autorádia a také nové ovládání klimatizace.

Vše ostatní zůstává beze změn. Řidič si tak stále musí vystačit pouze s výškově stavitelným volantem a celá posádka se musí smířit se skutečnosti, že ji obklopují jednodušší plasty, což díky jejich kvalitnímu zpracování není příliš velký problém.

Suzuki SX4 své posádce nabízí vyšší sezení a bohaté prosklení kabiny, díky němuž je z vozu dobrý výhled. Jen pohled šikmo vpřed omezuje rozdělený A-sloupek, za nějž se může schovat i celý osobní vůz. Cestující na předních sedadlech mají dostatek prostoru ve všech směrech a stejně jsou na tom i pasažéři na zadním děleném sedadle. Přední opěradla i sedáky jsou příjemně tuhé a nabízejí přijatelný komfort i pro delší cesty. Vzadu je to trochu jiné, výplně opěradla jsou překvapivě velmi měkké a to nemusí být na delší cestě vítaná vlastnost.

Nastupování i vystupování z předních sedadel je pohodlné díky do široka otevíraným dveřím a téměř obdélníkovému tvaru vstupního otvoru. Prakticky to samé platí o druhé řadě sedadel.

 

Vzhledem k minimálnímu rozsahu modernizace v interiéru se v případě zavazadlového prostoru nic nezměnilo a tak je zde stále k dispozici základní objem 270 litrů, který je možné po sklopení zadních sedadel zvětšit až na 1045 litrů. Daň za pohon všech čtyř kol a schopnost zdolávat lehký terén představuje nákladová hrana ve výšce 750 mm a podlaha ve výšce 680 mm. Milé je sklápění celých sedadel (nejprve opěradlo, přes něj pak i sedák), vzniká tak téměř rovná podlaha.

Nejzajímavější novinka

Zážehové motory Suzuki mají velmi dobré jméno díky svým výkonům, které nabízejí z relativně malých objemů. Ostudu své značce rozhodně neudělá ani modernizovaný benzinový čtyřválec 1.6 VVT, který nyní nabízí 88 kW (120 k) při 6000 min-1. Tento motor živě reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a spolupracuje s přesnou a dobře odstupňovanou pětirychlostní manuální převodovkou.

Vzhledem k vyšší stavbě vozu a velké čelní ploše poměrně příjemně překvapila spotřeba paliva během testu. Díky novému převodování nyní při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2500 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor jen 3300 min-1. Suzuki si v těchto režimech řekne o 5,9 l na 100 km, resp. 8,5 l benzinu na 100 km. Průměrná spotřeba po týdenním testu byla 6,5 l/100 km, což přesně odpovídá údaji, který výrobce uvádí pro kombinovaný provoz.

I s modernizovaným motorem se vás Suzuki bude snažit přesvědčit, že nejvhodnější styl cestování je pohodové tempo těsně pod hranicí povolených rychlostních limitů. Podvozek nabízející kombinaci vzpěr McPherson vpředu s vlečenými zadními rameny se zkrutnou příčkou je naladěn především na komfortní jízdu a přejezdy malých nerovností zvládá bez rázů, které by obtěžovaly posádku. S většími dírami je to už horší, podobně jako se zpětnou vazbou od kol ve volantu, kterou elektrický posilovač úspěšně eliminuje. I přes komfortní nastavení odpružení a použití 16palcových kol se SX4 v zatáčkách příliš nenaklání, přestože tomu nahrává celková výška 1605 mm i světlost 175 mm.

 

Modernizace vedle úspornějšího a zároveň živějšího motoru přinesla eliminaci neduhu, který byl u Suzuki SX4 často kritizován. Odhlučnění je nyní provedeno velmi kvalitně. Pohonná jednotka posádku neobtěžuje svým zvukem. Při nižších otáčkách o ní cestující prakticky neví a při vyšších otáčkách je její zvukový projev na přijatelné úrovni, kdy ještě není nepříjemný. Podobné je to i s hlukem od kol. Ten do interiéru proniká ve větší míře jen při vyšších rychlostech na nekvalitním povrchu nebo v lehkém terénu.

Terénní možnosti SX4 jsou důležitým prodejním argumentem i když verze 4x4 u nás kupuje jen polovina zákazníků tohoto modelu. Jednodušší řešení pohonu 4x4 odpovídá cenové kategorii, ale jde o rozumný kompromis. K dispozici jsou režimy 4x2, 4x4 (jen v nižších rychlostech) nebo Auto (samočinné přiřazení pohonu zadní nápravy, podle aktuální potřeby). V kombinaci s vhodnými pneumatikami zvládne SX4 spolehlivě obsloužit většinu dopravních požadavků horalů.

Facelift na jedničku

Suzuki nemění vítězný tým, jen jej doplňuje o nové prvky. Mezi ně patří vylepšený motor 1,6 VVT, který dnes patří ke špičce ve třídě. Je tichý i úsporný, v obojím mu ale vydatně pomáhá dobře odstupňovaná i když jen pětistupňová převodovka.

Všechny dosavadní přednosti zůstávají: povedený design, prostorný interiér, dobré jízdní vlastnosti, možnost volby pohonu všech kol i slušné jízdní pohodlí. Nyní k nim můžeme přidat kvalitní odhlučnění interiéru.

Mezi slabiny stále patří jen výškově seřiditelný volant, horší výhled šikmo vpřed a měkké čalounění zadního opěradla. Kosmetickou vadou se pro některé potenciální zákazníky může stát nepřítomnost měkčených plastů v interiéru, ale většina věrných Suzukistů nad tím mávne rukou...

První cena vozu289.900,-Kč (SX4 GA 4x2, 1.5 VVT, 82 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací344.900,-Kč (SX4 GL/AC 4x2, 1.6 VVT, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu439.900,-Kč (SX4 GLX 4x4, 1.6 VVT, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků450.900,-Kč (SX4 GLX 4X4, 1.6 VVT, 88 kW)

Plusy

  • Živý motor, který s chutí akceleruje
  • Dobré odhlučnění motoru, vhodné zpřevodování
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení a řazení
  • Pohon 4x4
  • Prostorný interiér
  • Líbivý a pomalu stárnoucí design

Minusy

  • A-sloupek karoserie je příliš silný a omezuje výhled šikmo vpřed
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Jednoduché plasty v interiéru
  • Nepohodlné zadní opěradlo

Vydáno: 09. 11. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Suzuki SX4 bazar