Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4x4 Allgrip Elegance

Nové Suzuki SX4 S-Cross je auto, které není proti očekávání přímým nástupcem úspěšného SX4, vyráběného již devátým rokem. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí vrcholná verze s naftovým motorem, čtyřkolkou a nejlepší výbavou.

Abych vysvětlil pozici současné novinky Suzuki v kontextu, je třeba se nejdříve vrátit v čase do roku 2006. Tehdy Suzuki připravilo model SX4 společně s italským výrobcem Fiat. Model byl jakýmsi vyšším pětidveřovým hatchbackem s možností pohonu všech kol, jehož líbivý háv navrhl Giorgetto Giugiaro. Koncepce ho tržně zasadila na pomezí malých vozů a nižší střední třídy. Tento hatchback s prvky SUV se ukázal jako prodejně úspěšný a postupem času bylo jasné, že Suzuki vsadilo na správnou kartu. V nabídce se postupně objevila řada čtyřválců, benzinové jednotky 1,5 a 1,6 litru a naftový agregát 1,9 litru. V Japonsku byl dokonce benzinový dvoulitr.

Nová SX4 S-Cross rozšiřuje nabídku crossoverů směrem vzhůru, „tradiční” SX4 se stále prodává. Novinka konkuruje kompaktním SUV, kterým se velikostí přiblížila.


Zkrátka a dobře, Suzuki SX4 a jeho dvojče v podobě Fiatu Sedici se povedly. I proto zůstává v nabídce značky i nadále a ještě minimálně letos a příští rok ze showroomů nezmizí. Je příjemné sledovat, že dobrý koncept vydrží i déle než pár let, než ho nahradí nástupce.

Koncept nového modelu, o kterém si zpočátku všichni mysleli, že stárnoucí SX4 nahradí, se ukázal v roce 2012 v Paříži. A po roce a půl, v září 2013, se sériový model nazvaný SX4 S-Cross dostal na český trh i s kompletním ceníkem. Už tehdy bylo jasné, že nemá být přímým nástupcem SX4, ale spíše rozšířením portfolia menších modelů s možností pohonu všech kol. Svým pojetím, velikostí a cenou se přibližuje ke kompaktním SUV. Upřímně řečeno, po prvních kilometrech mi nejvíce ze všeho připomínal minulý qashqai, tedy prodejní trhák Nissanu. Je jako minulý qashqai, který se tak nějak lépe řídí, napadlo mě následně. Takže abychom to vyjasnili jednou větou: s-cross není nástupce SX4, ale větším modelem, který rozšiřuje nabídku a svými rozměry, prostorností a cenou se blíží ke kompaktním SUV.

Do předních dveří se vejde 1,5litrová PET láhev a ještě něco navíc. Láhve umístíte i dozadu. Jediné divné řešení jsou hranaté držáky na pití na středovém tunelu. Kelímky a plechovky bývají kulaté...


Už na podzim minulého roku jsme vyzkoušeli verzi s benzinovým motorem a čtyřkolkou. Můj kolega Vojta Med ani další členové redakce nebyli tenkrát z vozu zvlášť nadšení, šlo zkrátka o nepříliš povedenou kombinaci. A přitom atmosférický motor vynikal charakterem, ačkoliv nepotěšil spotřebou. Vůz měl ale 17palcová kola, což se negativně podepsalo zejména na úrovni komfortu podvozku. Právě testovaná SX4 S-Cross má běžnější 16palcové disky s vyšším profilem pneumatik, které mu pomáhají. Sice nejsou tak elegantní, ale lépe fungují.

Rozdíl je i ve čtyřkolce, která byla u novinky výrazně přepracována. U „malé“ SX4 se čtyřkolka jmenuje i-AWD a má tři pracovní režimy. V běžném provozu motor pohání pouze přední kola, případně všechna (s automatickým dělením točivého momentu). Režim Lock točivý moment rozděluje pevně mezi nápravy v poměru 50:50. Novinka je trochu jiná. Technický základ je podobný, stále zde najdeme elektromagnetickou mezinápravovou spojku, ale změnily se režimy. Základní režim Auto je zaměřen na spotřebu paliva a díky tomu logicky upřednostňuje pro pohon vozu pouze přední kola. Největším překvapením je režim Sport, který okamžitě po zvolení přiostří reakci na plynovém pedálu. Hlavně je ale při jízdě preferována zadní náprava, což z s-crossu dělá nečekaně dobře jezdící auto. Prudké zatáčky, časté změny směru, převýšení – nic není problém, auto skvěle sedí, nedotáčivost je potlačena a díky lehkosti a přesnému řízení je opravdu radost s autem jezdit ostře.

Látková sedadla jsou japonsky obyčejná, nevýrazná. Ale to neznamená vyloženě špatná.


S-cross je auto, které bych si klidně koupil. Ne proto, že by mě vyloženě esteticky oslovilo, to těžko, ale z důvodů celkového sladění a příjemnosti modelu. Navíc je uvnitř dost místa, skoro jako ve zmiňovaném qashqaii. Ceny jsou nastaveny příznivě, jen mě mrzí, že tuto verzi nelze mít v nižší výbavě, vrcholnou verzi Elegance bych nepotřeboval.

V porovnání s podobně velkými SUV (zejména podle rozvoru kolem 2,6 metru) vychází s-cross cenově sympaticky. Ani vrcholná verze s cenovkou 579 900 Kč se rozhodně nedá nazvat předraženou. Faktem ale zůstává, že například Toyota RAV4, VW Tiguan nebo Audi Q3 jsou sice v podobné specifikaci výrazně dražší, ale také vyspělejší a hodnotněji působící auta. S-cross si tolik nehraje na vnitřní luxus nebo speciální materiály či elektronické pomocníky, ale skvěle se řídí a působí odolně. O to také možná šlo – možná, že Suzuki jde správným směrem a předvedlo nám auto pro normální lidi, které si zbytečně nehraje na styl, ale je příjemně poskládané a má jasně definovanou cenu, kterou jen tak nepokřiví dlouhé seznamy příplatkových prvků.

Mezi podběhy jsme naměřili 102,5 cm, na délku od víka k opěradlům 82 cm. Po sklopení opěradla dostanete do auta předmět dlouhý až 1,8 m.


JÍZDA: Obratné a sebejisté
Verze s benzinovým motorem nás příliš neuchvátila, ale tady stojí úplně jiné auto. Už po prvních kilometrech převažují pozitivní emoce. Líbí se mi, že auto je „lehkonohé“, krásně ovladatelné a agilní. Skvěle maskuje rozměry a působí lehce. Ostatně i hmotnost nejvyšší verze dosahuje příznivých 1445 kg a svůj podíl na tom má i extrémně lehký pohon všech kol. Pocit z řízení odpovídá současným automobilům – o citu ve volantu se nemá cenu snažit nějak polemizovat, volantem prostě měníte směr, kterým auto jede. V s-crossu to jde snadno, za což může hřebenové řízení vybavené elektrickým posilovačem. Řízení je přeposilované, ale přesné a auto se s ním bez problémů protahuje zatáčkami.

Řízení je sice celkem přeposilované, ale umožňuje auto přesně vodit po asflatu i mimo něj. Jízdně jde o velmi příjemné auto.


Zatímco režim Auto je naladěn na nízkou spotřebu, v režimu Sport se auto mění. Více točivého momentu je posíláno na zadní nápravu a tím pádem jsou průjezdy zatáčkami takové samozřejmější, jistější a řidičsky příjemnější. Nedotáčivost, která je celkově nízká, se ještě více ztrácí. Samostatnou kapitolou je schopnost vozu poradit si s českými nerovnostmi – v tomto ohledu s-cross boduje. Je pohodlný, se ctí se vyrovnává s dírami a výmoly, nerozhází ho ani rolety v zatáčkách (neuskakuje). Vzadu je jednoduchá torzní náprava s tlumiči a vinutými pružinami, která je hlučnější při jízdě po nerovném povrchu.

Druhou část testu jsem věnoval jízdě v lehkém terénu, v bahně a mezi kameny. Ani zde novinka nezklamala, naopak potěšila. Ani při rychlé jízdě po nezpevněném terénu jsem neztrácel pocit jistoty z řízení, stále jsem věděl, kam auto směruje, jak se zachová. Podvozek se i tady předvedl v dobrém světle, zejména komfortem. Dostatečně silné brzdy s progresivním účinkem v kombinaci s vhodnými pneu Firestone můj pocit ještě umocnily. Čtyřkolka nezaváhala ani při zkřížení náprav, při jízdě v horších podmínkách výborně funguje režim Snow. Mezi další věci, které mě vyloženě potěšily, řadím velmi dobrý výhled (u vozů typu SUV to nebývá časté, naopak) směrem přes přední A-sloupek a také šikmo dozadu.

V terénu mě vůz velmi potěšil. Pohon Allgrip, využívající elektromagnetickou spojku, je citlivě naladěn. Komfort podvozku je také na vysoké úrovni.


SPOTŘEBA: Zazní chvála
Motor o objemu 1,6 litru spalující naftu pochází z koncernu Fiat. Využívá dvě vačkové hřídele a šestnáct ventilů, naftu do spalovacích prostor vstřikuje common-rail. Motor má vrtání × zdvih 79,5 × 80,5 mm a kompresní poměr 16,5:1. Celkový výkon je 120 koní při 3750 ot/min, točivý moment dosahuje hodnoty 320 Nm. Točivý moment je k dispozici od 1750 ot/min a pravda je, že pod touto hodnotou je patrná celkem výrazná turbodíra. Po překonání 1600 ot/min už je to mnohem lepší a optimální převodové poměry nabízejí široké spektrum využitelných otáček.

Motor je trochu hlučnější při nastartování, jeho kultivovanost bych ve škole hodnotil známkou 2-. Dynamika odpovídá uváděnému výkonu: motor jede slušně, má sílu na předjíždění, ale pouze v nižších rychlostech. Po překročení rychlosti 130 km/h už schází pružnost a je znát malý objem, není to zkrátka pohonná jednotka, kterou byste chtěli honit někam ke dvoustovce. Při dálničních 130 až 140 km/h točí motor na šestku 2400 ot/min, spotřeba dosahuje k šesti litrům. Největším překvapením byla běžná jízda po okreskách, které se navíc vinuly mezi kopci, takže bylo nutné často řadit přesnou převodovkou, brzdit a následně zrychlovat. V tomto testu se mi dařilo jezdit za 4,5 l/100 km, což považuji za skvělé. Městský provoz také spotřebu příliš nepokazil. Celkově je motor pro vůz vhodný, škoda jen, že je s praktickým a funkčním pohonem všech kol k dispozici pouze v nejvyšší výbavě.

Čtyřválec spalující naftu je pro SX4 rozhodně vhodnější než benzinová verze. Dynamika je pocitově lepší než papírově, ale i tak je to takový dostatečný průměr.


PROVOZNÍ NÁKLADY: Není to špatné
Pravidelné servisní prohlídky bývají po 20 000 km nebo jednom roku od uvedení auta do provozu. Interval se vždy řídí událostí, která nastane dříve. U naftového motoru je navíc systém monitorování olejové náplně, který může vyžadovat výměnu oleje dřív nebo později, než auto ujede 20 000 km. Tato skutečnost je závislá na způsobu provozu vozidla, ovšem maximální limit pro výměnu oleje je 24 měsíců. Systém pohonu všech kol nevyžaduje žádný speciální servis, probíhá pouze kontrola olejové náplně (interval 40 000 km/24 měsíců). Výměna olejové náplně je až při 160 000 km/96 měsíců. Cena hodiny práce v servisu činí průměrně kolem 600 Kč.

Zásadní výhoda: Suzuki nabízí ke každému novému SX4 S-Cross zdarma záruku prodlouženou na pět let a 150 000 km, která rozšiřuje tu původní. Záruka proti prorezivění činí 12 let.


INTERIÉR: Funkční vnitřek
Interiér s-crosse nenabídne žádnou velkou extravaganci. Kdo ji chce, musí se podívat třeba po francouzském autě. Suzuki má spíše funkční, koncepčně hezky vyřešený interiér s průměrnými materiály. Nenašel jsem povrch či část, které by mi nějak vadily, ale na druhou stranu jsem neobjevil ani místo, kde by mě něco vyloženě zaujalo. Jako velmi dobrou hodnotím ergonomii. Ovládací prvky jsou na svých místech, snadno se mění jak nastavení klimatizace, tak volby rádia. Samotný audiosystém pracuje s ověřenou, dnes již možná zastaralou grafikou, která mně osobně nevadí. Bohaté prosklení vnitřního prostoru je funkční a pomáhá mimo jiné i prosvětlení interiéru. Výhled je velmi dobrý, jak již bylo napsáno v boxíku věnujícím se jízdě. Posaz za volantem (nastavitelným ve dvou směrech) je běžný, trochu vyšší, ale celkově dobrý. Odkládacích prostor je dostatek, pomáhá hluboká schránka na středovém tunelu (kde je USB vstup) i relativně objemná schránka u spolujezdce.

Dvojité dno zavazadelníku ukrývá rezervu a povinnou výbavu. Je zde vidět jednoduchá konstrukce.


PROVOZNÍ NÁKLADY: Vrchol s příslušenstvím
Existují čtyři výbavy, přičemž jsou pevně dané, bez příplatků. Výjimkou je paket Lux k nejvyšší výbavě Elegance za 40 000 Kč. Upřímně, nepotřebujete ho. Pokud si k nějaké výbavě chcete něco přiobjednat, je třeba prozkoumat příslušenství. Zde jsou různá rádia a také velký displej s navigací. Nechybějí podlážky do kufru, střešní ližiny či praktická voděodolná deka pro psa. Výbava Start je opravdu základní a je vytvořena čistě pro „cenu od“, zajímavější je to od druhého Comfortu. Premium a Elegance už jsou slušně vybavená auta, která mají automatickou klimatizaci, bezklíčkové startování, mlhovky a kůží obšitý volant. Vrcholná Elegance potěší parkovacími senzory vpředu i vzadu, xenony nebo vyhříváním předních sedadel.

Lepšího displeje (či navigace) se dočkáte v rámci příslušenství.


JAKOU VÝBAVU BYCH SI VYBRAL JÁ
Vrcholná výbava není drahá a některé kontroverzní prvky klidně oželím.

Takové „virtuální“ vybírání auta mě baví. Jelikož bych chtěl mít s-cross se čtyřkolkou a s naftovým motorem, moje možnosti se omezují na vrcholnou výbavu Elegance. A to mi celkem vyhovuje. Auto má všechno, co bych od něj očekával, navíc například xenony jsou výborným pomocníkem v oblasti bezpečnosti, vyhřívaná sedadla zase potěší třeba mou přítelkyni. A příplatky? Z příslušenství bych si možná vybral hezčí kola (ale 16palcová) či nějaký praktický doplněk do kufru. A víc nic, to důležité už v autě v rámci nejvyšší výbavy logicky je.

Design si tentokrát vzali na starost sami Japonci. Nazvat SX4 S-Cross vyloženě krásným vozem si nedovolím, přednost dostala spíše funkčnost. To ostatně potvrzují i plastové kryty spodních částí karoserie.

Vydáno: 24. 03. 2014

Autor: František Vahala, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Suzuki SX4 S-Cross bazar