Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT - Sedan pro české silnice

Úspěšný crossover Suzuki SX4 znají čeští zákazníci jako prostorný čtyřmetrový hatchback nejen do města, ale také jako lehké a dostupné SUV s pohonem všech kol. Teď k nim přibyl také sedan. Dává takový přírůstek ale vůbec smysl?

Ten, kdo dá v případě Suzuki SX4 Sedan na první dojem, udělá velkou chybu. Nečekaná kombinace vyššího hatchbacku s naroubovanou zádí a výrazně z profilu vystrčeným nárazníkem, není v evropských poměrech považována za synonymum krásného auta, i když reklamním sloganem Prostě elegantní se dovozce snaží zákazníky přesvědčit o opaku. Americký trh, kam směřuje zřejmě většina produkce Sedanu, naopak právě takové modely vítá. Díky tomu, že se v USA prodávají Sedany pouze se zážehovými dvoulitry, mají poněkud jiné postavení než v Evropě. V některých verzích jej americký dovozce označuje dokonce přívlastkem Sport, což také cosi o ambicích svérázného sedanu naznačuje. U nás se prodává model s jedinou výbavou a jediným motorem, který musí uspokojit všechny zákazníky. Za 389.900,-Kč dostáváte 4,5 m dlouhý automobil, který se původně jako hatchback nacházel na pomezí třídy malých vozů a nižší střední třídy. Výbava i ostatní užitné vlastnosti jsou ale překvapivě vyvážené.

Pro starší a pokročilé?

Podivná silueta tohoto 1,5 m vysokého sedanu připomíná trochu MPV, velká kola i vyšší světlost (165 mm) zase SUV, ale tvarem zádě je to jednoznačně sedan. Všechno podivné na vzhledu vyvažuje Suzuki SX4 Sedan uspořádáním a stavbou interiéru.

Na dnešní poměry velmi pohodlné nastupování následující pocity uvozuje. Sedí se mírně výše, před řidičem je vysoké a celkem málo skloněné přední okno. Trojúhelníková okénka kolem A-sloupků připomínají MPV, ale výhled ze Suzuki vpřed a do stran je díky tomu dobrý. Sedadla v první i druhé řadě zasluhují pochvalu za ergonomické tvarování. Využití vnitřní výšky ve prospěch zvýšení polohy sedáku nad podlahu (39 cm) stejně tak. Stehna jsou díky tomu na zadních sedadlech celkem účinně podpírána i u osob s konfekční výškou 175 cm.


 

Přístrojová deska je převzatá z hatchbacku, ale ani po 2 letech od premiéry jí nelze mnoho vytknout. Evropským zvyklostem naprosto perfektně odpovídá věcné uspořádání přístrojového štítu s číselníky, které mají popisky technickým fontem, evokujícím preciznost v konstrukci. Tu lze vztáhnout i na zpracování interiéru. Ne všechny interiérové materiály patří ke špičce této cenové kategorie, ale celek se řadí jistě k nadprůměru. Vše je dokonale vyrobeno i sestaveno, z interiéru vyzařuje robustnost při prvním kontaktu, i za jízdy na nerovném povrchu. Slabinou je pouze výškově nastavitelný volant, který může řidičům hledajícími jinou než vzpřímenou polohu, zabránit v nalezení optimálního posazu za volantem.

Zavazadlový prostor svým objemem 515 l odpovídá ideálu české rodiny, horší je to ale s využitelností a přístupností. Víko, uchycené na klasických vzpěrách omezujících užitný objem, se zakusuje do zádě jen tak, že hrana zavazadelníku je 760 mm nad zemí. Sklopení zadních opěradel je sice standardem, ale s převozem mimořádně velkých předmětů raději vůbec nepočítejte. Sedáky zůstávají na svém místě, což po sklopení opěradel vygeneruje veleschod, výrazně limitující průchozí otvor do prostoru pro posádku.


 

Interiér Suzuki SX4 Sedan patří k těm nemnoha, které v této cenové kategorii nabídnou dost místa a současně nevyžadují gymnastické cvičení při nastupování. Uvnitř nejsou k vidění žádné designérské experimenty, ale spíše konzervativní přístup. Mělo by to tedy znamenat, že SX4 Sedan je jen pro americké důchodce? Rozhodně ne!

Optimální motor

Kdyby se každá jedna-šestka chovala tak jako ta v Suzuki, asi by se jen málokdo zlobil. O několik desítek kilogramů lehčí sedan (ve srovnání s SX4 s pohonem všech kol) zatěžuje motor hmotností 1183 kg a je tedy živější a o snad i méně hlučný.

Při běžné jízdě je motor s variabilním ventilovým rozvodem tichý, při sešlápnutí akcelerátoru má radost ze zrychlování. Spolehlivě, bezprostředně a vytrvale akceleruje mezi 2800 a 6000 ot./min. Ve vyšších otáčkách je jeho projev doplněn o odpovídající - vyzývavou - zvukovou kulisu. Vše je navíc korunováno dobrou spotřebou. Jako minimum (pro průměrnou rychlost 100 km/h) jsme zaznamenali hodnotu 6,0 l/100 km. Na dálnici se projevuje vyšší aerodynamický odpor a vyšší stavba karoserie odběrem 8,2 l/100 km při průměrné rychlosti 130 km/h (na 5. převodový stupeň 4000 ot./min).

Podvozek pro české silnice

Nářek nad stavem českých silnic ani miliardové investice situaci českých komunikací skokově nezmění, a tak těm racionálnějším z nás nezbývá než se přizpůsobit. Podvozek původně malého SUV přesně odpovídá představě o ideálním rodinném autě pro Čechy. Vysokoprofilové pneumatiky s rozměrem, který používá například stará Octavia, jsou jedním ze stavebních kamenů tohoto úspěchu. Sladěním ostatních tlumicích a pružicích prvků dosáhli u Suzuki komfortního projevu podvozku, který zvládá jízdu po kostkách, nekvalitní silnici i dálnici, aniž by posádka trpěla vibracemi, skřípotem plastů nebo naopak mořskou nemocí. Zvláštní pochvala směřuje ke kultuře překonávání nerovností a k příkladnému tlumení rázů přicházejících do interiéru od kol. Posilovač řízení už netuhne tak dramaticky jako v prvním testu SX4 a řízení je možné zařadit mezi ta lepší ve třídě.

Nepřehlédněte
TEST Suzuki SX4 1.6 GLX 4X4 - Čtyřkolka pro masy

Závěr

Rodinný sedan se znakem Suzuki a komponenty malého SUV nebude zřejmě prodejním trhákem. Důvodem ale není cena nebo nedostatky v měřitelných kategoriích. Design bohužel auta prodává, a tak je na prodejcích Suzuki, aby přesvědčili zákazníky o kvalitách tohoto SX4 s kufrem, který stylisticky nepatří k hvězdám na současném českém trhu.

Dalšími vlastnostmi ale překvapuje. Živý motor s přiměřenou spotřebou, vyvážené jízdní vlastnosti a podvozek, který si elegantně poradí i s českými silnicemi - to tu už dlouho nebylo. Bohužel nic takového ale za 300 tisíc nekoupíte. Dovozce nabízí jedinou, bohatě vybavenou verzi za necelých 390 tisíc. Uvážíte-li dlouhý seznam položek (6 airbagů, ESP, automatická klimatizace, rádio s CD a MP3 přehrávačem), za které není třeba platit navíc, dospějete možná k přesvědčení, že na trhu není mnoho sedanů s takovou výbavou a dynamikou, které by mohly Suzuki konkurovat cenou.


 

První cena vozu389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
První cena vozu s testovanou motorizací389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Základní cena testovaného vozu389.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků400.900,- Kč (1,6, 79 kW, GLX)

Plusy

  • prostorný interiér, snadné nastupování
  • živý motor
  • vyvážené jízdní vlastnosti, podvozek pro české silnice
  • přesné řazení
  • výborný poměr ceny a výbavy
  • velký zavazadlový prostor

Minusy

  • pouze výškově nastavitelný volant
  • nepříliš atraktivní design
  • nemožnost možnost individualizace, neexistence levnějšího modelu
  • horší image a vyšší ztráta hodnoty

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Suzuki SX4 bazar