Svezli jsme se s Michelin Primacy 3

Po třech letech vývoje a 20 milionech testovacích kilometrů přichází Michelin s novou prémiovou letní pneumatikou. Vynikne Primacy 3 tak, jak Michelin slibuje?

Pokračovatel dlouhé dynastie Primacy hodlá zabodovat zejména v oblasti brzdění na suchu, brzdění na mokru a v ovladatelnosti na mokru. Většina zákazníků vybírá obutí podle bezpečnosti, a právě tyto tři oblasti jsou podle výzkumu Michelinu zákazníky nejsledovanější.

Jako hlavní novinku prezentuje Michelin patentovaný dezén se samoblokujícími lamelami. Ve velmi malých příčných mezerách mezi jednotlivými bloky dezénu se nacházejí tenké (0,2 mm) lamely. Ty se při brzdění, a tedy podélné deformaci a vzájemném dotyku bloků, do sebe zaklesnou, a zvýší jejich společnou tuhost, resp. zabrání výraznějšímu naklopení bloků vůči vozovce. To má za následek zvýšení obsahu styčné plochy pláště se silnicí a tedy kratší brzdnou dráhu. Sekundárním efektem „zamknutí“ lamel pak je zachování nízké míry opotřebení pneumatiky při stejné úrovni přilnavosti bez nutnosti použití tvrdší směsi.

Druhou velkou inovaci představuje patentovaná směs, která obsahuje kombinaci elastomerů, lepidla na bázi siliky a změkčovače na bázi pryskyřice. Více o složení směsi Michelin neuvolnil, proto můžeme pouze odhadovat, do jaké míry a na co konkrétně má která látka vliv. Se směsí se úzce pojí i samotná konstrukce pneumatiky, která nepochybně doznala změn také.

 Události Michelin Primacy 3
Michelin doufá, že se nová pneumatika pro střední a vyšší střední třídu stane jedničkou na trhu.

Výsledné vlastnosti jsme měli možnost krátce otestovat a srovnat s dalšími pneumatikami (Goodyear, Continental) ve třech již uvedených disciplínách: brzdění na suchu, na mokru a ovladatelnosti na mokru.

Oba testy brzdné dráhy byly měřeny pomocí GPS. Vůz s Primacy 3 dokázal na suchu i mokru zabrzdit vždy o něco dřív než s konkurenčním obutím, avšak vhodným dávkováním, tedy nedrcením brzdového pedálu nadoraz za překotné činnosti ABS, se rozdíly značně minimalizovaly. Objektivitu obou „testů“ výrazně nahlodalo nestejné zatížení vozů při konkrétních měřených pokusech.

Třetí disciplína, ovladatelnost na mokru, už představovala ryze subjektivní záležitost. Na zkrápěné kruhové dráze byla rychlost automobilu v oblouku s i bez primacy víceméně totožná, o chlup lepší pocit a jistotu za volantem ale přece jen nabídl michelin. Rozdíly však byly těžko hmatatelné a obecně jsme si potvrdili, že kvalita pneumatik od renomovaných výrobců je na podobné, subjektivně téměř nerozeznatelné úrovni.

Vysoké ambice pláště měly oficiálně stvrdit Michelinem objednané testy ústavu TÜV SÜD. Jejich relevantnost však utrpěla, protože Michelin jednak nezveřejnil výrobce a typy srovnávaných pneumatik, a jednak nespecifikoval podmínky ani vůz, na kterém test probíhal. Z obecného výroku o „kratší brzdné dráze ze 100 km/h o 2,2 metru“ a dalších tak lze jen těžko vyvést nějaký závěr. Pravdu o kvalitách nové Primacy 3 tedy odhalí až komplexní, veřejný test, ať už výzkumného ústavu nebo médií.

 Události Michelin Primacy 3
S passatem jsme brzdili na suchu.

Podle výrobce má Primacy 3 uspořit díky snížení valivého odporu oproti konkurenci 70 litrů paliva za dobu životnosti pneumatiky. Při pesimistickém nájezdu 30 tisíc kilometrů na jedné sadě to znamená 0,23 l/100 km, což je rozdíl při reálném provozu v tak dlouhém horizontu zanedbatelný.

Primacy 3, určená primárně pro vozy střední a vyšší střední třídy, přijde na evropský trh v únoru 2012 v široké nabídce rozměrů (průměry 15-18 palců, profilová čísla 65-40 a rychlostní třídy H až Y).



LABELING PNEUMATIK ANEB PNEU JAKO LEDNIČKA?

Z rozhodnutí EU bude v roce 2012 zaveden tzv. „labeling“, tedy povinné štítkování pneumatik.

Každá prodávaná pneumatika dostane po vzoru energetických tříd elektrospotřebičů štítek s písmenným (A-G) hodnocením svých schopností ve třech kategoriích. Těmi bude valivý odpor, přilnavost na mokré vozovce a valivý hluk (jako jediný přímo v dB). Priority výrobců se tak s největší pravděpodobností zaměří právě na tuto relativně úzkou skupinu vlastností, což se může k nelibosti fundovanějšího zákazníka odrazit v kvalitách dalších, touto cestou neměřených parametrů.

Aktuálně nejlepší pneumatiky dosahují ve všech kritériích maximálně stupně B. Bude zajímavé sledovat, s čím novým se výrobci příští rok vytasí, a kdo nabídne první „áčkový" plášť, byť ne nutně nejlepší.



Oficiální video Michelin Primacy 3.

Vydáno: 20. 11. 2011

Autor: Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Mercedes-Benz Třídy S bazar