Ta nejlepší ojetá auta do 200 tisíc I.

V nedávném článku jsme se dozvěděli něco o tématu ojetých aut do 200 000 Kč. V tomto díle vám nabídneme konkrétní modely nižší a nižší střední třídy.

Malé vozy a nižší střední třída

Škoda Fabia 1. generace (1999-2007), 2. generace (od 2007)

První generace od 45 000 Kč, druhá generace od 110 000 Kč.

První generace Fabie byla velkým překvapením. Svojí celkovou úrovní se vyšvihla do čela své třídy, byť pohonné jednotky nabízela konkurence lepší. Druhá generace již tak obdivovaná není. Ač na technickém základě předchůdce, je užší a vyšší. Úroveň motorů je vyšší, byť 1.2 TSI umí své uživatele pěkně potrápit.

DOPORUČENO:  1. generace: 1.4 16V (55 kW), 1.9 TDI-PD, 2. generace: 1.4 16V (63 kW).
Obě 1.4 představují jistotu. Vznětová 1.9 je odolná a úsporná.

NEBRAT:  1. generace: 1.4 TDI, 1.2 HTP 6V, 1.2 HTP 12 (zkraje produkce), 2. generace: 1.2 TSI. Původní HTP hodně zlobily. Podobně nová 1.2 TSI není zatím příliš spolehlivá.

KLADY Jízdní vlastnosti (1. generace), tuhá karoserie, zpracování, dostupný servis,
robustnost, nabídka ojetin, následný prodej.

ZÁPORY: Nepřesvědčivé některé pohonné jednotky (HTP, 1.4 TDI, 1.0 a 1.4 MPI – vše 1. generace), vrtošivé motory 1.2 TSI (2. generace), chybí třídveřová verze, má ji skoro každý.

Škoda Octavia 1.generace (1996-2003), 2.generace (od 2004)

První generace od 35 000 Kč, druhá generace od 125 000 Kč.

Octavia je tuzemský bestseller. Nabízí obří zavazadelník, kvalitní zpracování i vyzrálou mechaniku. To platí hlavně o 2. generaci, jež je dodnes moderním vozem, třeba i díky víceprvkové zadní nápravě, či zážehovým motorům s přímým vstřikem. Bohužel právě agregáty jsou opět

DOPORUČENO:  1. generace: 1.9 TDI (66 nebo 81 kW), 2. generace: 1.9 TDI (77 kW), 1.8 TSI, 2.0 TSI.

NEBRAT:  1. generace: 1.4 MPI, 1.8 20V do roku 1999, 2. generace: 2.0 TDI-PD, 1.6 FSI, 1.6 8V, původní šestistupňové DSG

KLADY: Prostornost, robustnost, bezpečné jízdní vlastnosti (2. generace), opětovný prodej,
dostupný servis, úsporné a odolné motory 1.9 TDI (všechny verze).         

ZÁPORY: Jízdní vlastnosti (1. generace), některé zážehové motory jsou žalostně slabé,
spolehlivost motorů 2.0 TDI-PD, má ji skoro každý.

Ford Focus Mk II (2004-2011), modernizace v roce 2006

Druhá generace od 100 000 Kč.

Druhá generace Focusu navázala na úspěchy prvního vydání. Ač po designové stránce již nebyla tak inovativní, v otázce techniky přinesla některá citelná zlepšení. Asi nejvýznamnější jsou nové vznětové motory, vyvíjené již v kooperaci s PSA. Platforma Focusu posloužila mnoha jiným vozům (Mazda3, Volvo S40/V50/C30).

DOPORUČENO:  Ze zážehových motorů 1.6 16V. Její modernější verze s proměnným
časováním Ti-VCT již jede překvapivě hůře. Z dieselů pak 1.8 TDCi, 2.0 TDCi.

NEBRAT:  Focus nemá vyloženě špatné motory. 1.6 TDCi je lehká a úsporná, avšak ve verzi
80 kW měla v kombinaci s manuálem vždy DPF. 1.8 16V Duratec.

KLADY: Fenomenální ovladatelnost v kombinaci s kvalitou jízdy, odolnost, řazení, solidní
spolehlivost, kvalita, moderní motory, množství karoserií, dostupný servis.

ZÁPORY: Strohý interiér u základních verzí, pro někoho úzká a nepohodlná přední sedadla,
spotřeba motoru Duratec 1.6 TI-VCT (Sigma).

Peugeot 307  2001-2007 (modernizace v roce 2005)

Ceny od 60 000 Kč.

Náhrada za klasicky konstruovanou 306 přinesla v roce 2001 moře prostoru, vysokou úroveň pasivní bezpečnosti a moderní výstroj. Záhy ovšem vyplula na povrch řada problémů, vyplývajících z laciných řešení v kombinaci s ne zrovna pečlivě vybranými subdodavateli. S 307 si tak majitelé užili a mnozí dodnes užívají své.

DOPORUČENO:  Vznětové motory: 2.0 HDi 16V. Starší osmiventilové agregáty jsou rovněž
odolné. Zážehové motory: 1.4 16V. Motor z řady ET3 potěší dynamikou i kultivovaností.

NEBRAT:  Zážehové motory z řady EW 1.8 16V a 2.0 16V prosluly konzumací oleje a sklony
k předčasnému opotřebení. A ani nijak zvlášť dobře nejedou, zejména ten menší.

KLADY: Prostornost, skvělý výhled, perfektní přední sedačky, tuhá karoserie, pasivní
bezpečnost, moderní výstroj, úsporné vznětové motory.

ZÁPORY: Špatně utlumený podvozek, rázy v řízení, nízká trvanlivost některých dílů, příliš mnoho dětských nemocí, některé fatální závady, nyní špatná pověst.

Renault Megané II 2002–2008 (modernizace: 2006)

V době uvedení vůz šokoval avantgardním designem, který však silně parazitoval na užitné hodnotě. Bohužel jízdně byl vůz nanejvýš průměrný, samozřejmě vyjma sportovních verzí, které jsou dodnes úžasné. Podobně jako Peugeot 307 provází také 2. generaci Méganu špatná pověst, vyplývající z množství dětských nemocí, které musel výrobce řešit takzvaně za pochodu. 

DOPORUČENO:  Zážehové motory: 1.6 16V K4M. Vznětový motor 1.5 dCi ve verzi se 78 kW. Ten má jako jediný Common-Rail od Continentalu, nikoliv choulostivý Delphi.  

NEBRAT:  Zážehové motory: 2.0 16V, který žere a nejde. Z dieselů 1.9 dCi ve verzi se 66 kW. Motor 2.0 dCi je skvělý, ale v minulosti se jich pár zadřelo na ojničním ložisku.

KLADY: Avantgardní design, množství karosářských variant, moderní výstroj, pasivní bezpečnost, příznivá cena, úsporné a tiché diesely 1.5 dCi.

ZÁPORY: Nijaké jízdní vlastnosti a projev, necitlivé řízení, množství závad, a to i fatálních, složitá elektronika znesnadňuje opravy, vrtošivé samočinné převodovky.

Další vozy v této třídě:

VW Golf 4. generace od 50 000 Kč; 5. generace od 120 000 Kč

Citroën C4 od 100 000 Kč

Ford Fusion od 80 000 Kč

Opel Astra Model H (2004+) od 95 000 Kč

Peugeot 207 od 120 000 Kč

Názor odborníka / AAA tip: Nabídka kompaktů je na českém trhu ojetin velmi pestrá, přesto však prodejním výsledkům dlouhodobě dominují škodovky, které mají zhruba 30% tržní podíl. Zajímavou volbou mezi malými vozy může být Suzuki Swift, a to díky své téměř neprůstřelné spolehlivosti a solidním jízdním vlastnostem. V rámci nižší střední třídy je vzhledem k výhodným cenám dobrou volbou Ford Focus druhé generace, který nadchne jízdními vlastnostmi i poměrně levnými náhradními díly.

Názor Autohitu: Pokud z nějakého důvodu odmítáte modely tuzemské Škody, tedy Fabii a Octavii, pak máte možnost výběru mezi početnou zahraniční konkurencí. Pokud jde o nás, tak ze segmentu B bychom volili spolehlivý a jízdně imponující Suzuki Swift. Podobně je na tom Ford Fiesta minulé i současné generace, případně dnešní Mazda2. Pokud potřebujete více místa, tak doporučujeme určitě Ford Focus Mk2 či VW Golf Mk5. Oba vozy potěší skvělými jízdními vlastnostmi a hlavně propracovanou konstrukcí. Alternativou může být Mazda3, která je mechanicky spolehlivá, avšak její první generace je známá sklony k rezivění.

V příštím dílu se budeme věnovat vozům střední a vyšší střední třídy.

Vydáno: 14. 09. 2012

Autor: Ondřej Šámal (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar