Technický workshop Škody zaměřený na tlumiče: Vadí, nevadí?

Upozornili vás v servisu, že by bylo dobré vyměnit tlumiče, ale vy tento výdaj odkládáte? Je jízda na opotřebovaných tlumičích nebezpečná? Díky workshopu Škody jsme se o rozdílném chování přesvědčili na vlastní kůži.

Již poněkolikáté Škoda sezvala novináře na technický workshop. Dějištěm bylo tentokrát bývalé vojenské letiště v Milovicích nedaleko Lysé nad Labem.

Hned po příjezdu mě vítá dvojice vozů Škoda Fabia 1.2 TSI. Na první pohled jsou prakticky k nerozeznání. Stejná specifikace, stejná barva, oba čerstvě přezuté na nové pneumatiky. Ani pohled na tachometr je nerozsoudí, oba mají najeto okolo 25 000 km. Přesto se od sebe zásadně liší. Jeden nedávno prošel technickou kontrolou, druhý na silnici nesmí. Zatímco zelenou fajfkou značená fabia má tlumiče řádně servisované, její okřížkovaná kolegyně sedí na tlumičích záměrně poškozených tak, aby simulovaly nájezd 150 000 kilometrů doprovázených neohleduplným zacházením. Jak se rozdíl projeví na jízdě?

 Události Technický workshop Škody - tlumiče
Obrovský rozdíl mezi novými a opotřebovanými tlumiči není radno podceňovat.

K dispozici je kromě uzavřené trati plné rozbitých silnic a dvojice fabií také Jan Kopecký, úspěšný soutěžní jezdec s řadou triumfů v evropských podnicích. V prvním kole s "dobrým" autem sedí za volantem Honza, upozorňuje na krizová místa a varuje před chováním špatně tlumeného vozu.Střídání za volantem, vyrážím na zkušební trať, všechno je v naprostém pořádku. Uvědomuji si, že absence čehokoliv zajímavého je vlastně hledaným poznatkem prvního kola.

Následuje test na zničených tlumičích. Už na první rovince mě při jízdě v přímém směru udivuje nezdravě velké natočení volantu. Ještě na bezpečnějším místě zkouším prudší brzdění, auto je neklidné a má tendenci se vlnit. Přichází první ostrá zatáčka na levou ruku, načež mě "špatná" fabia překvapí nervózním poskakováním přes přední kolo a velkou nedotáčivostí. Když směrem k výjezdu zvolním, auto se naopak lehce přetáčí. V následující zamotané pasáži musím auto k zamýšleným změnám směru přimět daleko častějšími pohyby volantem. V rychlém lesním úseku nemám po předchozích zkušenostech k autu důvěru, cesta je i s ohledem na malou fabii velmi úzká. Blížím se k cíli, nepříjemné rány a hluk od podvozku jsou spíš těmi menšími problémy, které mě trápí. Na samotném konci je nastraženo několik retardérů, auto je znovu nervózní a chce se mu uskakovat do stran. I po krátkém svezení je jasné, proč je tohle auto nebezpečné.

 Události Technický workshop Škody - tlumiče
S opotřebovanými tlumiči je vůz nejistý a houpavý, což se projevuje nejen při rychlé jízdě.

Apel Škody je jasný. Běžné pravidelné prohlídky nemusí stačit, důležité je nepodceňovat momenty, kdy podvozek dostane nečekanou ránu, a raději nechat vůz zkontrolovat. Skutečný stav je totiž obtížné odhadovat.

Jan Kopecký potvrzuje: "Můžete mít tlumiče, které mají najeto 150 000 kilometrů, ale protože byly dobře servisované, jsou stále funkční a mohou toho najet ještě hodně. Problémem je, když trefíte díru a necháte to být, tlumič může být poškozený a při dalším používání se ničí ještě víc, navíc dostávají zabrat další díly. V krizových situacích se může snáze stát, že nad autem zcela ztratíte kontrolu. Na suchu to ještě jde, ale když je silnice kluzká, auto může být najednou neovladatelné."

 Události Technický workshop Škody - tlumiče
Instruktor Jan Kopecký. Špičkový soutěžní jezdec na akci asistoval jako odborný poradce.

Jak jsem si na vlastní kůži vyzkoušel, špatně tlumený vůz se chová daleko méně předvídatelně. Nebezpečí může číhat v řadě situací, ať už budete potřebovat nečekaně zabrzdit či pouze rychleji přejedete přes horizont.

 Události Technický workshop Škody - tlumiče
Ukázka nového a opotřebovaného tlumiče. Ne vždy je rozdíl vidět na první pohled.


Vydáno: 20. 07. 2013

Autor: Pavel Fabry (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar