Toyota Auris 1.6 Valvematic Active: Antigolf

Toyota Corolla a Volkswagen Golf byly vždy ikonami kompaktních hatchbacků. Corolla se převtělila do modelu Auris, který právě přijíždí ve své již druhé generaci. Tedy v době, kdy se na trhu adaptuje i nový golf. Kterému z nich byste měli dát přednost?

Nová generace Toyoty Auris si jistě zaslouží malé entrée z několika historických údajů. Mezi lety 1966 a 2006 nesly kompaktní hatch-backy, sedany a kupé od Toyoty legendární jméno Corolla. Po čtyřiceti letech slávy se však u Toyoty rozhodli udělat za minulostí svým způsobem tlustou čáru a přijít na trh s moderním a osobitým hatchbackem, který dostal tehdy v historii značky zbrusu nové jméno Auris. Z nostalgie či z marketingových důvodů však Toyota jméno Corolla úplně neopustila ani na evropském trhu. Nese jej verze sedan určená pro konzervativnější zákazníky. Asi je vše přesně tak, jak má být.

Ačkoli měla již první generace aurisu udělat za minulostí výraznou tečku, nebylo tomu tak. První auris byl totiž mnoha svými vlastnostmi tak trochu podobný mdlé poslední, deváté generaci Toyoty Corolla. Novinka by se však z chyb svého předchůdce chtěla poučit a působit na zákazníky mnohem svěžejším dojmem. A nejen to, chce i tak jezdit.

 Automobily Toyota Auris 1.6 Valvematic Active
Komfortní sedadla, dostatek prostoru ve všech směrech i dobrá pozice za volantem.

Začněme však u tradičních hodnot. Mezi ty patří například kvalita dílenského zpracování. Tu musím pochválit, stejně jako použité materiály. Je ovšem pravda, že konkurence leckdy umí udělat větší dojem hojným využitím doplňků v designu "jako hliník", "jako karbon" nebo efektními lesklými doplňky. Auris se zkrátka prvoplánově nepodbízí, a jeho kvalitu tak v tomto ohledu doceníte až na druhý pohled. Stejně tak trochu déle vám možná bude trvat sžití se s ovládáním palubní elektroniky. Zvyk vyžaduje hlavně spolupráce s palubním systémem Toyota Touch, kterému dáváte povely skrze dotykovou obrazovku a jí přilehlá tlačítka. Tento systém je pak od druhého stupně výbavy standardem, takže nejde rozhodně o výsadu nejdražších verzí. Daný systém ani celkovou ergonomii ovládacích prvků však nechci kritizovat, jen by zde asi mělo zaznít, že například v interiéru dříve zmíněného golfu se zorientujete asi rychleji.

Interiér aurisu potěší svou prostorností. Vnitřek vozu totiž působí vzdušně a na nedostatek místa si nelze stěžovat nejen vpředu, ale ani vzadu. V příčném ani podélném směru centimetry nechybí a rezervu mají cestující i nad hlavami. Kontakt s výplní stropu tak nehrozí ani vyšším jedincům. Na tom mají hlavní zásluhu níže uložená sedadla. U Toyoty zvolili dobrý kompromis mezi komfortem nastupování a vystupování a příjemnou pozicí sezení. V první generaci si mnozí, včetně mě, stěžovali na vyšší pozici sedadla řidiče. To je již minulostí. Za volantem si uděláte pohodlí v řádu sekund. Při bližším zkoumání si navíc všimnete, že zadní sedadla jsou uložena trochu výše. To ovšem vůbec není na škodu, ba naopak. Navíc opravdu platí, že místa nad hlavou je na všech místech dostatek.

 Automobily Toyota Auris 1.6 Valvematic Active
Vzdušný interiér, komfortní sedadla, kvalitní zpracování a materiály. V interiéru se prostě budete cítit příjemně.

Zavazadlový prostor svým objemem 360 litrů nijak neohromí. Je však velmi praktický, jelikož od druhého stupně výbavy dostanete standardně dvojitou podlahu, která pomůže uspořádat v zavazadelníku menší předměty a navíc díky ní získáte rovnou plochu po sklopení zadních sedadel. Pochvalu zaslouží i velikost přístupového otvoru a výška nakládací hrany.

Japonci se zatím trendu downsizingu brání zuby nehty a drží se "starých" dobrých atmosférických motorů. Podle mého názoru je to jedině dobře a za volantem aurisu jsem si opět vyzkoušela, jak příjemné je svezení s kompaktním hatchbackem s živou atmosférickou šestnáctistovkou. Variabilní časování a zdvih ventilů zplošťuje křivky průběhu výkonu a točivého momentu v jednotlivých otáčkových spektrech, i tak však auris umí nabídnout příjemnou gradaci výkonu. V nízkých a středních otáčkách je motor příjemně pružný a ve vyšších chytá druhý dech. Hlavně ve městě, tj. při jízdě nižšími rychlostmi, vadí dlouhé převody. Kratší zpřevodování by z Aurisu 1.6 Valvematic udělalo jistě mnohem zábavnější auto, zvláště když spolupráce s řadicí pákou je z důvodu krátkých a přesných drah radost. Vezmeme-li to však z druhé strany, delší převody i kvality pohonné jednotky jako takové se podepisují na vynikajících hodnotách spotřeby. Zimní provoz, množství studených startů i dynamická jízda jsou z hlediska spotřeby negativní faktory. Avšak i přes jejich působení se spotřeba v průběhu testu ustálila na průměrných 6,8 l/100 km.

 Automobily Toyota Auris 1.6 Valvematic Active
Kufr aurisu sice není z největších, ale velikostí vstupního otvoru a svým praktickým řešením získává body k dobru.

Proti verzi s motorem 1.6 Valvematic můžeme kromě podobně motorizovaných konkurentů postavit i automobily s přeplňovanými čtrnáctistovkami jako například Volkswagen Golf 1.4 TSI o výkonu 140 k. Srovnání je pak složitější z důvodu větších rozdílů v točivém momentu. Kdo pak využívá sílu těchto motorů v nízkých otáčkách a má lehkou nohu na plynu, dostane se obvykle i na nižší spotřebu, než jakou jsem naměřila aurisu. Ovšem při dynamické jízdě spotřeba stoupá výrazněji než u atmosférického motoru a apetit je tak mnohem více odvislý od stylu jízdy.

Příplatková sedmnáctipalcová kola (součást paketu Sport) byla důvodem mých drobných předsudků, co se komfortu odpružení testovaného aurisu týká. Ovšem o to větším překvapením pro mě bylo, že i přes tento handicap se novinka ukázala v tomto ohledu v dobrém světle. Komfortní tlumení nerovností, absence rázů, robustnost, jednoznačně skvělý dojem! Všechny verze aurisu vyjma základních 1.33 Dual VVT-i a 1.4 D-4D jsou vybaveny víceprvkovým zavěšením zadní nápravy. To má bezesporu velkou zásluhu na dobrém kompromisu mezi již zmíněným a chváleným komfortem pérování a kvalitními jízdními vlastnostmi. Malé náklony v zatáčkách, sebejistota i agilita vozu byly dalším milým překvapením. O to více však zamrzí přeposilované řízení. Jinak přesné i celkem strmé řízení řidiči kvůli horlivému posilovači zbytečně nedodává potřebný pocit jistoty.

 Automobily Toyota Auris 1.6 Valvematic Active
Pod kapotou aurisu bylo atmosférické srdce. V rozletu ho trochu brzdily dlouhé převody, přesto přesvědčilo o svých kvalitách.

Tak nějak záměrně jsem si hodnocení vnějšího designu nechala až na závěr. Zepředu mi auris připomíná Subaru Impreza, zezadu zas třeba Lexus CT či nový Hyundai i30. Přesto je jeho design svébytný, a to hlavně díky odvážnému tvarování a kombinování designových prvků. Jestli se mi líbí, nebo nelíbí, nejsem schopna tak jednoznačně říci. Líbí se mi, že nesplývá s davem, avšak některé jeho linky mi přijdou až příliš odvážné, ne-li překombinované.

Ovšem design je věc subjektivní. Zcela objektivní hodnocení je však možné při pohledu do ceníku. Nejlevnější provedení s testovaným motorem pod kapotou vyjde na bezmála 400 000 Kč, s aktuálně platnou slevou pak na nějakých 350 000 Kč. Slevy nyní Toyota nabízí i na výbavové pakety, které jsou velmi dobře poskládané a s aktuálně platným zvýhodněním jsou doslova "za hubičku". Plně vybavený auris, přesně takový, jaký vidíte na fotkách, můžete nyní mít za nějakých 390 000 Kč a to je opravdu velmi dobrá nabídka. Konkurence je dražší, a to i když budeme srovnávat jen základní ceny, a to až o 60 000 Kč. Samozřejmě, že i konkurenční značky lákají zákazníky na různá zvýhodnění, ovšem to už bychom se do toho zamotali. Po prozkoumání ceníku a seznamu výbavy aurisu a největších konkurentů je jasné, že auris nabízí velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty a bohatou výbavu ve standardu či za rozumný příplatek.

Cena
Auris 1.6 Valvematic Active: 394 900 Kč
Testovaný vůz: 486 400 Kč

 Automobily Toyota Auris 1.6 Valvematic Active
Zadní část aurisu je odvážně tvarovaná, ale jako kdybych ji už někde viděla. Připomíná mi třeba zadní partii Hyundaie i30.


Vydáno: 25. 03. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Toyota Auris bazar