Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Sol - rychlá, spolehlivá, prostorná, ale bez emocí

Čtvrtá Corolla Verso v testu Auto.cz představuje momentálně nejlevnější naftovou motorizaci v nabídce. Vyplatí se velký motor pro MPV této velikosti? Aktuální 12% sleva není zdaleka jediným argumentem...

Toyota Corolla Verso není v redakčním testu žádným nováčkem a poprvé jsme ji měli v redakci v roce 2004 se zážehovým motorem 1.8 VVT-i, po něm následoval dvoulitrový diesel a v loňském roce nejvýkonnější 2.2 D-4D se 130 kW. Nyní jsme se svezli se stejným motorem, ale naladěným na výkon 100 kW.

Toyota Corolla Verso, když jsem poprvé uslyšel, že si mám vyzvednout tohle kompaktní MPV, tak jsem nebyl ani trochu schopen si vybavit, jak tenhle příbuzný Corolly vypadá. Až když jsem si přebíral klíče a přišel k vozu, tak mi došlo, že je to ten nejklasičtější případ Toyoty. Tedy automobil, který vás ničím nepřekvapí, ale zároveň ani neurazí a jeho design se dá označit za konzervativní, snad až na zadní světla, která vypadají, jakoby je na autě zapomněl nějaký roztěkaný tuner. Při bližším ohledání zjistíte, že udržují společně s třetím bočním oknem skloněnou linii posledního sloupku karoserie. Zbývající části karoserie ale nevyvolávají prakticky žádné emoce a ať se zeptáte na názor kohokoliv, vždy vám bude odpovězeno, že je to pěkné auto. Tedy touto volbou nešlápnete vedle, pokud nechcete vybočovat z davu.


 

Design karoserie ale přeci nemůže být u MPV tím nejdůležitějším rozhodovacím kritériem. Vždyť u tohoto vozu jde především o jeho vnitřní prostor. Tady se dá říci, že Corolla Verso boduje na celé čáře. Můžeme začít na předních sedadlech, kde asi jen skutečný hnidopich najde nějakou chybu. Sedadlo řidiče je všestranně seřiditelné a najít si tu správnou a pohodlnou polohu za volantem není problém. Velmi příjemné jsou optitronové přístroje z nichž se dobře odečítá ve dne i v noci a na správných místech jsou rozmístěny i ovládací prvky vozu. Poněkud rozpačitě může na někoho působit vzhled středového panelu s autorádiem a ovládáním klimatizace, který nezávisle na sobě několik mých spolucestujících připodobnilo k audioaparatuře z osmdesátých nebo devadesátých let, ale je jen na osobním vkusu jestli se vám tento kus plastu líbí nebo ne. Stejně jako je řidič spokojen se svým prostorem a rozmístěním ovládacích prvků, tak ani spolujezdec na předním sedadle si nemůže stěžovat na nedostatek prostoru nebo malý počet odkládacích prostor, když přímo před ním jsou hned dvě uzavíratelné schránky.


 

Pojďme se, ale posadit do druhé řady, která nabízí prostor třem cestujícím.Ti mají k dispozici tři samostatná sedadla s posuvnými sedáky a stavitelným sklonem opěradel, takže se každý z nich usadí víceméně podle svých představ, ale je nutné brát ohledy na rozměry vozu a počítat s tím, že na šířku zde není tolik prostoru, aby si udělali pohodlí například tři pánové ze skupiny Maxim Turbulence.

Na konec můžeme vyzkoušet i třetí řadu sedadel. Dvě samostatná sedadla jsou - v případě, že nejsou obsazena - sklopena a vytvářejí rovnou podlahu zavazadlového prostoru. Pokud se chce někdo svézt v třetí řadě, pak stačí jednoduchý pohyb a sedadla se vyklopí do použitelné polohy (k tomuto úkonu opravdu není třeba studovat návod). Cestující, kteří si mají sednout na tato sedadla, ale musí projít důkladným výběrem, protože vzadu není místa nazbyt a dlouháni si zde mohou vlastním kolenem vypíchnout oko, takže je lepší tato místa přenechat dětem. Jestliže, máte v úmyslu převážet na všech sedmi sedadlech dvoumetrové basketbalisty musíte se prostě podívat o třídu výš mezi dospělá MPV, případně na mikrobusy.


 

Poslední součástí interiéru je zavazadlový prostor, který vlastně v případě obsazení všech sedmi sedadel neexistuje, jestliže budete cestovat pouze v pěti, pak máte k dispozici prostor o objemu 397 až 667 litrů podle toho, jestli jej využijete jen po kryt nebo až po strop. Když, budete potřebovat větší ložnou plochu, pak stačí sklopit sedadla druhé řady a je zde prostor s prakticky rovnou podlahou o objemu 779 až 1563 litrů, opět podle toho do jaké výše jej zaplníte.

Po té co jsme si Corollu Verso pohlédli zvenku i zevnitř se můžeme vydat na projížďku. Pod kapotou testovaného vozu pracoval druhý nejvýkonnějším turbodiesel z nabídky motorů pro tento model. Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2231 cm³ poskytuje výkon 100 kW (136 k) při 3600 ot./min a točivý moment 310 Nm v rozmezí od 2000 do 2800 ot./min. Tyto hodnoty bohatě stačí k tomu, aby 4370 mm dlouhé MPV s pohotovostní hmotností 1605 kg dosáhlo maximální rychlosti 195 km/h, což je na rodinný minivan více než dost, podobně jako čas pro zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s. A zároveň s pěknými čísly o dosahovaných jízdních výkonech jsou příjemné i údaje výrobce o dosahované kombinované spotřebě paliva 6,4 litru na 100 km. Při testu ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 7,4 litru nafty na 100 km, což byl rovněž příjemný údaj, když se přihlédne ke skutečnosti, že většina jízd s Toyotou probíhala po Praze a jejím přilehlém okolí.


 

Jak je to, ale s jízdou? Pokud opravdu hledáte pohodlný rodinný automobil, který na druhou stranu nepůjde do kolen ani při trošku ostřejším průjezdu zatáčkou, pak jste na dobré adrese a Toyota vás s největší pravděpodobností nezklame. Podvozek je naladěn komfortně a dobře se přenáší přes podélné nerovnosti, ale menší obtíže mu mohou dělat krátké příčné překážky. I přes zaměření především na pohodlí a měkčí nastavení podvozku se Corolla Verso v zatáčkách nenaklání a drží si svou stopu i směr. I když je MPV vyšší než běžné hatchbacky, jeho reakce na boční vítr jsou minimální a kvalitní je také aerodynamické odhlučnění, díky němuž je v interiéru i při vyšších rychlostech příjemný klid.

Posádka vozu není obtěžována ani hlukem motoru, který poskytuje maximální výkon při 3600 ot./min a spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Silný zátah výkonného motoru není vyhrazen pouze pro první, druhý či třetí rychlostní stupeň a dostatek síly je k dispozici i pro čtvrtý a pátý stupeň. Šestý rychlostní stupeň přichází ke slovu především na dlouhých rovných úsecích a samozřejmě také na dálnici.

Stejně jako podvozek a motor je příjemné i řízení, které v rámci segmentu MPV oplývá dostatečnou zpětnou vazbou a přijatelnou formou informuje řidiče o tom, co se děje s předními koly.

Závěr

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Sol je klasickým zástupcem své značky, což znamená, že se jedná o automobil, který skvěle odvádí svou práci, k čemuž mu dopomáhá výkonný motor, příjemně nastavený podvozek, vynikající dílenské zpracování a také bohatá výbava, která je u provedení Sol zahrnuta do standardu, takže zákazník si může doplatit pouze 14.000,-Kč za metalický lak.

Bohužel má tento vůz i další vlastnost typickou pro většinu Toyot a tou je skutečnost, že v řidiči nevyvolává, prakticky žádné emoce, sice jej vždy odveze z bodu A do bodu B v maximálním pohodlí, bezpečně a spolehlivě, ale nezanechá v něm výrazný okamžitý dojem.

Tento automobil vhodné doporučit zájemcům o vůz, který je vždy spolehlivě odveze odkudkoliv kamkoliv, ale ty pro které je automobil více než spotřebním zbožím si dovolím poslat jinam.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Toyota Corolla bazar