Toyota Prius - Na plný plyn

Že jsou hybridní auta úsporná, když se s nimi jezdí stylem "lehká noha" už víme. Jak se ale chová Toyota Prius, když se jí pořádně šlape na krk?

Toyota Prius se už v našich testech objevila dvakrát. Nejprve jsme ji důkladně otestovali tak, jako to děláme se všemi novinkami, poté jsme se u faceliftované verze zaměřili na jeho automatický parkovací systém a nyní je tu do třetice. Ptáte se proč? Jsme velcí příznivci technických novinek, hybridy nevyjímaje. A ve snaze zjistit potenciál tohoto typu pohonu jsme Priusu naordinovali stejný jízdní styl, jaký zřejmě zvolí jeho majitelé, kterým patrně leží na srdci ohleduplnost k životnímu prostředí - tedy sice nijak zvlášť pomalý, ale klidný, vyrovnaný a pohodový. Ale tenhle test je jiný. Čekala nás na otočku cesta z Prahy do Jeseníků, což sice není až tak náročné co se kilometrové vzdálenosti týče, ale kvůli absenci rychlostních komunikací za Hradcem Králové cesta zabere dost času. Za běžných okolností by to byla byla ideální práce pro nějaký turbodiesel, ale proč nevyzkoušet na takhle dlouhou vzdálenost hybrid, a to v poměrně svižném tempu, jaké si žádal časový ,,pres"?


 

První část cesty po hradecké dálnici ukázala, že si v tomto režimu musí Prius vystačit téměř výhradně se silou a výkonem benzinové patnáctistovky. Ústrojí Hybrid Synergy Drive se sice snaží pracovat tak, jako vždycky, ale v dálničních stoupáních se kapacita baterií poměrně rychle vyčerpá. A výsledek? Spotřeba se podle profilu trati pohybovala při "GPSkové" stotřicítce na tempomatu mezi 8-9 litry. Dálnice prostě maloobjemovému benziňáku příliš nesvědčí, to se ale dalo čekat.

Po opuštění dálnice ale začíná být úsporná Toyota ve svém živlu. Na okreskách se snažíme držet rychlost okolo limitu 90 km/h, průměrná spotřeba drasticky padá a "bleší cirkus" na displeji středového panelu ukazuje, že se v jednotlivých pětiminutových úsecích jízdy pohybujeme mezi 5,0 až 6,5 l, ovšem není výjimkou ani spotřeba pod pěti litry. Znechutit akumulátorům jejich práci se nám daří i na tomto typu silnic, a to v případě, že jsme se hnali sériemi serpentin stoupajících do kopců - a že jich zejména mezi Jablonným nad Orlicí a Rýmařovem je bezpočet. V těchto úsecích dřív nebo později baterie Priusu kapitulují a veškerá dynamika je závislá na výkonu zážehového čtyřválce. Tento stav nám také pomohl zjistit, jak hodně dokáže pomoci elektromotor s dynamikou auta a je třeba říci, že je jeho asistence (respektive její následná absence), poměrně citelná. Benzinový motor a elektromotor prostě nejlépe fungují společně. Jakmile se profil silnice umoudří, činnost HSD se poměrně rychle srovná do původního stavu a úsporná svižná jízda může pokračovat.

Výsledek? Po tomto nikterak šetrném jízdním stylu se nakonec spotřeba ustálila na pouhých 6,9 l/100 km, což považujeme za skutečně vynikající výsledek a troufáme si tvrdit, že by to srovnatelný turbodiesel nezvládl o mnoho lépe. V tomto ohledu má tedy Toyota Prius náš velký respekt.


 

Je však škoda, že totéž nelze tak docela říci o dalších částech auta. Interiér působí dost laciným dojmem, sedadlům chybí boční vedení a vzadu má osoba s výškou kolem 180 cm hlavu v kontaktu s čalouněním stropu. Ovšem vůbec nejmenší radost nám dělá umělé "playstationové" řízení, výrazně nedotáčivý podvozek a výrazné náklony v zatáčkách. Na nervy vám také při akceleraci asi půjde monotónní mnohasekundové ječení motoru točícího v tomto režimu přes 6000 otáček. Pro tento jízdní styl se prostě Prius nenarodil a bude vám to při podobných experimentech, jakým byl ten náš, neustále připomínat. Ovšem pokud s ním budete jezdit tak, jak se mu to líbí, oceníte skvělou nabídku místa na předních sedadlech i pro kolena vzadu. Méně radosti sice udělá mělký kufr, ovšem díky pohodlnému pérování, které nesnáší pouze krátké příčné nerovnosti a slušnému potlačení aerodynamického svistu, to asi Toyotě celkem rádi odpustíte.

Mimochodem - Prius je v současnosti k mání v akční verzi Lux Premium za opravdu zajímavou cenu 649 900 korun a přitom jeho výbava odpovídá běžnému standardu tohoto modelu. Chybí jen vyložené luxusní prvky. A to už zní hodně lákavě...

První cena vozu739.900,-Kč (Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací739.900,-Kč (Sol)
Základní cena testovaného vozu649.900,-Kč (Lux Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků649.900,-Kč (Lux Premium)

Plusy:

  • nízká spotřeba paliva ve městě a na silnicích
  • tichý a komfortní provoz
  • zajímavá cena
  • ,,zelená" image

Minusy

  • jízdní vlastnosti a řízení
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • hlučnost vytočeného motoru
  • malý kufr

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Toyota Prius bazar