Toyota Prius Plug-in Hybrid - 20 elektrických kilometrů

Prvních několik set hybridů, které ,,tankují ze zásuvky\", už testují zákazníci po celém světě. S jedním z nich jsme strávili týden na českých silnicích.

Toyota postoupila do další fáze elektrické budoucnosti automobilové dopravy. Hybridní Prius dostal velkou akumulátorovou sadu, se kterou se dá běžně jezdit až 100 km/h a když se trochu uskromníte, vystačí vám elektrická energie na cestu do práce, vzdálené 20 km od domova. To vše bez spálení jediného deci benzinu.

Nové detaily

Aktuální Toyotu Prius známe z prvních jízd při dynamické premiéře ve Švédsku, z podrobného představení v magazínu Auto.cz i z klasického redakčního testu. Dnes popisovaný vůz se na pohled liší jen málo, funkční odlišnosti tady jsou. A celkem zásadní.

Začneme tím, co je vidět. Ke klasickému hrdlu palivové nádrže na benzin (na levém boku nad zadním kolem), přibyla další malá dvířka za předním kolem. Za nimi je standardizovaný konektor, kterým lze trakční akumulátory dobíjet z běžné zásuvky. U tohoto prototypu jsou dvířka k zástrčce bez jakéhokoliv zajištění, což by se v českých podmínkách nemuselo majiteli vyplatit.

Zavazadlový prostor musel věnovat objem pod podlahou rozměrnějším akumulátorům, které mají místo původních 1,3 kWh kapacitu 5,4 kWh. Zvýšil se tím elektromobilní potenciál Priusu, ale současně vzrostla citelně i pohotovostní hmotnost na 1500 kg. V zádi zůstává dostatečných 400 l pro zavazadla, které lze i po instalaci akumulátorů rozšířit sklopením zadních opěradel. Vzniká tak rovná ložná plocha s délkou přes 1500 mm, šířkou minimálně 1020 mm a výškou po plato asi 310 mm. V základním uspořádání má zavazadelník délku u dna 820 mm.

 

Uvnitř je změn pomálu. Zmizelo tlačítko aktivující čistě elektrický režim, pozměněné jsou některé obrazovky informačních displejů. Elektronika umí ukazovat nejen dojezd na benzin, ale i dojezd na elektrickou energii, podíl elektrické jízdy na ujeté vzdálenosti nebo množství emisí CO2, které vozidlo nevyprodukovalo, v důsledku provozu na akumulátorovou elektřinu.

Říkejte mi elektromobil

Testované provedení Priusu Plug-In Hybrid je jedním z několika set vozů, které automobilka vyslala do praktického testovacího programu. Vedle médií jsou vozy zapůjčeny firmám a institucím v několika zemích světa. Posbírané zkušenosti hodlá automobilka použít při finálních úpravách sériového vozu, který bude v jednou prodeji.

Běžný smrtelník si Plug-In Hybrid od Toyoty zatím koupit nemůže, my jsme s ním však tisícovku kilometrů po vlastech českých již najeli. Jaké jsou tedy poznatky, které si mají technici Toyoty poznamenat?

 

Milým zjištěním je, že se Prius s plně nabitými akumulátory chová jako ryzí elektromobil. I při průměrně svižné akceleraci na semaforech v pražském provozu vystačí síla elektromotoru k rozpohybování patnácti metráků auta a dalších dvou metráků, kterými vůz zatěžuje posádka a náklad. Ještě zajímavější je to, že akcelerace plynule pokračuje až k rychlosti 100 km/h. Pravda, když se budete opájet touto elektrickou rychlostí, zmenší se váš elektromobilní akční rádius asi na 10 km/h, ale s rychlostním průměrem kolem 80 km/h jsme byli schopni urazit slušných 14 km.

Doma je elektropohon ve městě. Tady lze účinně využívat rekuperace energie, která slušně vyvažuje energeticky náročné akcelerace. Když se pohybujete rychlostmi do 50 km/h a využíváte energii ,,zodpovědně", může se dojezd s plně nabitými akumulátory přehoupnout i přes 20 km.

Nabijte mi

Abyste výhody Plug-In Hybridu mohli využívat, je třeba se občas připojit do zásuvky. To je zatím jeden z problémů, který musí automobilky, zákazníci a veřejné instituce společně řešit. My jsme na našich cestách vyzkoušeli dvě nabíjecí místa. Prvním bylo amatérské dobíjení z domácí zásuvky 220 V s pomocí prodlužovacího kabelu, druhým se pak stalo první veřejně přístupné nabíjecí místo v brněnském obchodním centru Vaňkovka.

Domácí nabíjení funguje jednoduše a v podstatě bezproblémově, pokud jste na něj prostorově zařízení. K vozidlu je dodáván kabel, kterým propojíte domácí zásuvku se zásuvkou na levém předním blatníku. Za necelé 2 hodiny jsou akumulátory nabity. Displej na středové konzole ve vozidle zobrazuje aktuální stav nabití i v průběhu nabíjecího procesu a odhadovaný čas, potřebný k dokončení plného nabití. O připojení vozidla k síti informuje i dioda pod čelním sklem na přístrojové desce, která je viditelná zvenku. Jakmile je vozidlový akumulátor nabit, dioda zezelená.

 

Nemáte-li vhodné nabíjecí místo doma nebo v okolí vašeho domova, začnete narážet na problémy. Když už se vám podaří najít nabíjecí stanici (má jich přibývat u nás i v zahraničí), budete asi nemile překvapeni tím, že jde o běžná parkovací místa, na nichž zrovna mohou stát běžná auta, bez potřeby nabíjení. To se nám stalo i v brněnské Vaňkovce. Pravděpodobnost, že ke stojanu přijede elektromobil je dnes malá, a tak snad ani nemůžeme řidiče obviňovat z toho, že by byli málo ohleduplní.

Dejme tomu, že jste se dočkali, obsadili jste parkovací místo a jdete se připojit. Samotné propojení je podobné jako při domácím nabíjení, jenže v nadzemních garážích zanecháváte ne zrovna levný nabíjecí kabel s jištěním na pospas všelijakým chmatákům. My jsme o něj sice v Brně nepřišli, ale zaznamenali jsme celkem velký zájem kolemjdoucích o vozidlo napojené na elektrickou síť, takže by byla zřejmě jen otázka času, než by nějakého kutila napadlo, že by podobný kabel mohl potřebovat.

Domácí úkoly pro Toyotu tedy zní: Zajistit kryt se zásuvkou na vozidle před otevřením nepovolanou osobou a dále zajistit kabel před krádeží při nabíjení ve veřejných prostorách.

Unplugged

Realita roku 2010 je z hlediska nabíjení mimo domov stále poměrně tristní, a tak po ujetí 20 elektrických kilometrů hybridní soustavě nezbývá nic jiného, než nahodit zážehovou osmnáctistovku. Kdo zná funkce běžných Priusů, bude u Plug-In Hybridu zklamán nemožností zvolit čistě elektrickou jízdu, byť na krátko, stiskem tlačítka. Elektromobilita se v našem vozidle řídí čistě a jen stupněm nabití akumulátorů, resp. mírou a intenzitou sešlapování pedálu akcelerátoru.

Běžná jízda je velmi podobná jízdě se standardním Priusem. Snad jen vyšší hmotnost cítíte při akceleraci, při brzdění i při překonávání nerovností, které má daleko ke kultivovanosti předváděné jinými Toyotami. Pomalým a plynulým brzděním lze ve městech nasbírat cestou rekuperace celkem dost energie, kterou automobil následně používá k akceleraci. Bohužel, relativně velkou kapacitu akumulátorů nelze rekuperací zaplnit ani ze třetiny, na více než 2 čárky nabití se bez připojení ke zdroji nedostanete.

I s téměř vybitými akumulátory ale zůstává provoz Priusu mimořádně úsporný. Hybridní soustava využívá maximálně mnoha možností, které její fungování umožňuje. Mimo město se tak bez velkého úsilí dá jezdit i bez elektrorežimu za méně než 4 l/100 km. Obávaná dálnice ve 130 km/h znamená odběr 5,5 l/100 km, což je lepší výsledek než u srovnatelného turbodieselu v podobně velkém vozidle.

 

Velmi tichý provoz hybridní soustavy a mimořádně propracovaná aerodynamika nechávají vyniknout hluk odvalujících se kol. Za jízdy se vám tak zdá, že kola jsou nadprůměrně hlučná. Možná by pomohla důkladnější izolace podběhů.

I když má soustava celkový výkon 100 kW, jízdní dynamika je spíše pod průměrem střední třídy. Zrychlování je za všech okolností plynulé, ale stejně jako u jednodušších Priusů se i tady projevuje maximálně odváděný výkon vytočením spalovacího motoru do vysokých otáček výkonového maxima, což je z pohledu techniky v pořádku, z pohledu řidiče a jeho zážitků za volantem však už méně.

Elektrická budoucnost není daleko

Toyota Prius Plug-In Hybrid je snadno použitelný a uživatelsky přívětivý automobil, který umí být úsporný nejen, když jede na elektřinu (jedno nabití doma stojí asi 15 Kč, ve Vaňkovce zdarma), ale i v hybridním režimu. Dlouhodobý průměr testovaného exempláře na trase 2800 km činil 4,8 l/100 km, a to hovoří za vše.

Vysoká hmotnost se odráží na horší jízdní dynamice, pneumatiky Michelin Energy mají sice nízký valivý odpor, ale nezvládají přenášet takové boční síly, na které jsme si u úzkoprofilových gum v posledních letech zvykli. V zatáčkách tak brzy pískají a deformují se. Přestože je profil relativně vysoký (195/65 R15) neumí podvozek absorbovat příčné nerovnosti jinak, než za doprovodu silných rázů.

Cena tohoto vozu zatím není známá, nejdražší na něm v každém případě jsou akumulátory, jejichž vývoj jde ale rychle kupředu. Pevně věříme, že než se vozidlo v podobné specifikaci dostane do prodeje, už to nebude činit příplatek za zásuvku na předním blatníku víc než pár desítek tisíc korun navíc.

Celková koncepce je správná, snadno použitelná a hlavně funguje tak, jak výrobce slibuje. Provedení Priusu Plug-In Hybrid je už teď na vysoké kvalitativní úrovni, jakoby šlo o běžně vyráběný model.

 
První cena vozuNení stanovena, vůz se zatím neprodává
První cena vozu s testovanou motorizacíNení stanovena, vůz se zatím neprodává
Základní cena testovaného vozuNení stanovena, vůz se zatím neprodává
Cena testovaného vozu vč. příplatkůNení stanovena, vůz se zatím neprodává

Plusy

  • Dojezd až 20 km na elektřinu
  • Relativně rychlé dobíjení (2 hodiny)
  • Nízká spotřeba paliva v hybridním režimu
  • Kvalitní provedení vozidla
  • Jízdní dynamika v elektrickém režimu
  • Tichý jízdní projev i v hybridním režimu

Minusy

  • Tvrdý podvozek, slabší kultura překonávání nerovností
  • Vyšší hluk od kol
  • Nepříjemný zvukový projev motoru pod zatížením
  • Slabé řidičské zážitky za volantem
  • Zatím vysoká cena akumulátorů

Vydáno: 30. 08. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Toyota Prius bazar