Toyota RAV4 2.0 Valvematic Style: Zakladatel

Už málokdo si dnes vzpomene na to, že Toyota RAV je zakladatelkou dnes superoblíbené třídy kompaktních SUV. Aby uspěla, jen "slavné" jméno nestačí.

RAV je zkratkou Recreational Active Vehicle, tedy v překladu auto pro aktivní trávení volného času. Co to znamená, už dnes, skoro dvacet let od uvedení první RAV4, víme všichni velmi dobře. Je to auto, jež se tváří jako terénní, ale jeho revírem je nejčastěji silnice a troufne si výjimečně maximálně na polní cestu.

Jestliže dříve patřila RAV4 spíše k drobnějším zástupcům své třídy, dnes je tomu naopak. Patří k největším, což je zřejmé jak při pohledu na karoserii vozu, tak po usednutí do interiéru. Na předních i zadních místech je prostoru více než dostatek ve všech směrech. V interiéru se budete cítit dobře i díky kvalitnímu zpracování, nikde nic nevrže ani nerachtá. Některé použité materiály pak dělají vynikající dojem, jiné tento pozitivní dojem naopak srážejí. Přední sedadla jsou rozměrná, avšak jejich boční vedení těla je slabé. Naopak skvěle tvarovaný je volant, který se hezky drží. V dobrém dosahu jsou i pádla řazení, kterými byla testovaná verze vzhledem k použité převodové skříni vybavena. Pochvalu zaslouží i multimediální systém Toyota Touch. Jeho ovládání je poměrně jednoduché a intuitivní, i když trochu zvyku vyžaduje. U testovaného vozu byl jeho součástí i navigační systém. V neposlední řadě musím při pohledu z místa řidiče vyzdvihnout dostatek rozměrných odkládacích prostor.

 Automobily Toyota RAV4 2.0 Valvematic Style
Líbit se vám bude tvarování volantu, dílenské zpracování i většina použitých materiálů. Špatný je výhled z vozu šikmo vpřed.

Co se variability týče, chybí možnost posuvu zadních sedadel, ale na druhou stranu musím pochválit snadnou manipulaci se zadními sedadly v případě potřeby zvětšení objemu zavazadlového prostoru. Tuto potřebu však nebudete mít často, jelikož základní objem kufru 547 litrů je vysoce nadprůměrný. Asi 100 litrů je "schovaných" v prohlubni pod podlahou samotného kufru, ale to hodnotím pozitivně, jelikož sem můžete umístit menší předměty, které vám pak nebudou v zatáčkách "cestovat" po celém kufru.

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel benzinový dvoulitr. Ten si libuje ve vyšších otáčkách. Nabídne působivou gradaci výkonu, a to hlavně od 4000 ot/min až na hranici červeného pásma. V nízkých otáčkách je letargický. Naštěstí však ani častější vytáčení motoru nemá tak negativní vliv na spotřebu, jak by se dalo čekat. I při svižnější jízdě lze jezdit za nějakých 8 l/100 km. Pochválit musím také kultivovaný chod motoru a jeho skvělé odhlučnění.

 Automobily Toyota RAV4 2.0 Valvematic Style
Benzinový dvoulitr je úsporný, kultivovaný a má rád otáčky.

Dalším článkem poháněcí soustavy byla u testovaného vozu bezestupňová automatická převodovka. Mně osobně typický projev tohoto ústrojí v automatickém režimu nevyhovuje. Multidrive S si však u mě vylepšil reputaci možností volby sedmi přednastavených stupňů. Ty jsou poměrně krátké, a když se chcete projet sportovnějším stylem, budou vám vyhovovat. Sportovnější styl jízdy vyhovuje i podvozku. Pokud přepnete režim Sport, elektronika zajistí větší přenos výkonu na zadní nápravu. To pak ještě zlepšuje celkově velmi pozitivní dojem z ovladatelnosti nové RAV4. Jen náklony v zatáčkách naznačují, že novinka Toyoty je auto dvou tváří. Nezklame totiž ani příznivce pohodového cestování díky velmi dobré úrovni filtrování nerovností.

RAV4 může překvapit vyšší základní cenou, ovšem při porovnání s podobně motorizovanými a vybavenými konkurenty už vůbec špatně nevychází.

 Automobily Toyota RAV4 2.0 Valvematic Style
Bohaté dimenzování i tužší výplně ctí přední sedadla nové RAV4. Boční vedení je však slabé.

Cena
RAV4 2.0 Valvematic Style: 681 900 Kč
Testovaný vůz: 821 900 Kč

 Automobily Toyota RAV4 2.0 Valvematic Style
Design zadní části jako kdyby ustoupil nutnosti velké praktičnosti vozu.


Vydáno: 10. 06. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz