Toyota Rav4 2.2 D-4D 4x4 Style: V plné zbroji

Pod kapotou nejsilnější naftové srdce, pod mohutnými koly čtyři poloosy, kardan, spojka a diferenciály, šestikvalt, uvnitř kůže, digitální mapa i kompas. RAV4 je připravena k boji!

Když novou Toyotu RAV4 obcházím, mám pocit, že Japonci v poslední době začali kopírovat design Korejců. Čistota tvaru první i druhé generace byla v současném, čtvrtém vydání nahrazena řadou oblin, prolisů a hran. Pokud je takový současný vkus zákazníků, zřejmě jsem mu plně neporozuměl.

 Automobily Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 Style
Pohon 4WD u Toyoty RAV4 nevyužívá spojku Haldex. Má sice elektromagnetickou spojku, ale umístěnou vzadu. Plynule rozděluje točivý moment mezi nápravy dle jízdních situací.

Podíváme se do interiéru. Je to přesně tak, jak psali moji kolegové dříve. Materiály jsou kvalitní, zpracování dle standardů výrobce také, líbí se mi přehledný přístrojový štít, starobylá grafika je čitelná a neruší. Některé ovladače důležitých prvků jsou utopeny pod centrálním panelem, ale jakmile zapojíte USB, funguje okamžitě a dobře se ovládá dotekem na 6,1palcovém displeji. Testovaná RAV4 přijela v plné výbavě (jak už to u novinářských aut bývá), takže interiér vypadá dobře na fotkách a my jsme hýčkáni luxusem, ale reálný přínos pro vás, naše čtenáře, tak výrazný rozhodně není. Pokud budete novou RAV4 vybírat, raději ušetřete peníze za výbavu Style a spokojte se s prostřední Active, která z důležitých prvků nemá akorát xenony, bez kterých se obejdete. Hlavně ale budete mít normální látkové čalounění a manuální sedadla, ze kterých alespoň nebudete pořád někam klouzat. Ta kožená z výbavy Style nejsou šťastnou volbou, nijak totiž nedrží tělo a posaz na nich je zbytečně vysoký.

Testovaná výbava Style přináší také 18palcová kola, já opět doporučím střed v podobě rozměru 225/65 R17. Komfort 18palcových kol není špatný ani na poměry českých silnic, je cítit, že podvozek je opravdu kvalitní a tuhý, ale nikoliv drncavý. Jenže RAV4 je multifunkční auto, takže má zvládat podobně jako my během dne mnoho různých rolí. Jednou bude soumarem, podruhé dobrodruhem, někdy sluhou, jindy společníkem zábavy. Na menších kolech s vyšším profilem to všechno zkrátka zvládne pohodlněji: zejména pokud jezdíte "cestou necestou".

 Automobily Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 Style
Konzervativní prvky, jako je normální ruční brzda, oceňuji. Odkládacích prostor je dost.

Za volantem RAV4 se budete cítit dobře. Pedály jsou dobře sladěny, řazení je přesné, jasně definované a řízení přímé, s příjemně nastaveným posilovačem. Pohon všech kol, který plynule rozděluje točivý moment mezi nápravy na základě vyhodnocovaných informací z nejrůznějších čidel, je také silnou stránkou vozu. Líbil by se mi o něco komfortnější podvozek, ale to je záležitost zmiňovaných kol.

A motor? Nejsilnější turbodiesel 2,2 litru trochu připomíná velkoobjemový čtyřválec z hiluxu. Po nastartování zachrochtá do okolí a v podstatě už od volnoběhu pokračuje v hrubším projevu po celou dobu jízdy. Rychlosti jsou krátké, zejména první dvě, motor se průměrně vytáčí, ale u hranice 4000 ot/min už ztrácí chuť na další hrátky. Spotřeba se mi při běžném ježdění ustálila na 8,5 l/100 km, na dálnici ještě trochu stoupne, takže nic moc. Trochu zklamán jsem byl také z dynamiky, kterou lze charakterizovat jako průměrnou, možná i lehce podprůměrnou.

 Automobily Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 Style
Kufr je ohromný, v rámci třídy výrazně nadprůměrný.
V porovnání s konkurencí (zejména Hondou CR-V) vychází RAV4 trochu dráž, ale nejde o nic zásadního. Celkově jde o jízdně nadprůměrné auto s dobrým podvozkem a systémem 4WD, které ale ničím vyloženě nenadchne.

Cena
RAV4 2.2 D-4D 4x4 Style: 826 900 Kč
Testovaný vůz: 848 400 Kč

 Automobily Toyota RAV4 2.2 D-4D 4x4 Style


Vydáno: 26. 06. 2013

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz