Toyota Yaris TS - Nejsilnější, máte padáka

Rozum vítězí nad emocemi u levných a nezáživných automobilů, často aspirujících na titul mobilní zavazadelník roku. Ale co když se tohle stane u sportovního vozu?

Když bychom zjednodušili způsob přirozeného výběru druhů a zajímali se jen o to, proč se nám povedlo slézt ze stromů, dospěli bychom k ,,překvapivému" výsledku. Chtěli jsme přežít. Zvládli jsme jeskyně, nepřízeň počasí i morové rány, ale, jak se zdá, doba silikonová dostala pod kontrolu nás. Naše snaha ochránit sama sebe se totiž momentálně dostala tak daleko, že se něco v evolučních principech pokazilo. Pozvedli jsme bezpečí nad svéprávnost. Co tím myslím? Může mi někdo vysvětlit, proč má automobil s označením Sport (ve standardní výbavě) stabilizační program, který nelze vypnout?


 

Nechci být sarkastický a napsat, že tím brzdíme přirozenou selekci přímo úměrnou počtům stromů u silnice, ale nemůžu se vyhnout domněnce, že vyděšený mozek tentokrát hrubě znásilnil prostou možnost volby. Jediné tlačítko a náš prst by nám vrátily samostatnost. V Toyotě Yaris TS však nic takového nenajdete.

Přitom by to vůbec nemuselo být špatné auto. Ty zlomky sekundy mezi rychlým nájezdem do zatáčky, povolením plynu a následným nevybíravým zásahem stabilizace, doprovázené otravným pípáním prozrazují, že Yaris T-Sport má vrozenou přetáčivost. Krátký rozvor a minimální převisy způsobí okamžité srovnání stopy, ale nad následnou chutí zahrát si elektronika varovně zvedne prst bezúhonnosti a řekne ne, tohle nesmíš.


 

Důvod k frustraci bude ještě větší, když zjistíte, jak dobré má tenhle vůz řízení - s 2,3 otáčky od dorazu k dorazu. Tenký, kůží obšitý věnec volantu diktuje přední nápravě vaše přání s naprostou přesností, posilovač se zapojuje jen natolik, abyste se nemuseli namáhat, a poskytuje velmi dobrý, konzistentní odpor. Dvě stě pět milimetrové pneumatiky navíc umí přenést zpátky do volantu výsledek své práce do té míry, abychom mohli mluvit o částečné zpětné vazbě. Taky vás napadlo: ,,K čemu to je dobré?"

Takto totiž nemáte šanci zjistit, co podvozek opravdu dokáže. Dobře, odhalíte, že udrží náklony pod kontrolou, není příliš tvrdý, aby z vás vymlátil sebevědomí při projížďce po nekvalitní silnici mimo město, a že neumí vyhlazovat krátké příčné nerovnosti, což způsobuje problematické chvilky nejen automobilům s krátkým rozvorem. Jenže nic z toho mě neopravňuje vytvořit skutečný závěr, jak Yaris TS funguje na limitu, protože vás auto k němu nikdy nepustí.


 

Chápu zvednutý nos nad průměrnou atmosférickou osmnáctistovkou, když po silnicích jezdí malé hatchbacky s přeplňovanými motory 1,6 l (Corsa OPC) nebo frenetickými agregáty 2,0 l (Clio Sport), které byste si nejraději napíchli na vlastní krevní oběh. Na obranu jednotky o objemu 1,8 l, vybavené variabilním časování sacích i výfukových ventilů, bych ovšem dodal dvě věci: nízká hmotnost auta (1190 kg) v kombinaci s poměrně přesnou 5stupňovou převodovkou a výkonem 98 kW (133 k) nenudí a příjemný kultivovaný zvuk napříč celým spektrem otáček nepůsobí otravně. Jen to je ve srovnání s výše jmenovanými málo.

Nijak výjimečně nevypadá ani samotné auto. Má sice více vykrojený přední nárazník, 17palcová kola, výraznou odtrhovou hranu na víku zavazadlového prostoru a chromovanou koncovku výfuku, ale úpravy působí spíše jako unavený pokus o tovární tuning, než úmysl postavit mimořádné auto. Toto je však, samozřejmě, věc subjektivního názoru. Stejně nenápadně působí i interiér, který se liší od již testovaných Yarisů pouze v detailech.


 

Nejvýraznější je výměna digitálních přístrojů za analogové budíky a o něco lépe tvarovaná (což neznamená totéž, co sportovní) sedadla. Že sedíte příliš vysoko, není tak důležité jako fakt, že si nenajdete správnou polohu za volantem. Ať to budete zkoušet jakkoliv, pořád budou vaše nohy příliš dlouhé, a pokud jste nižší postavy, budou vám chybět centimetry na rukách. V ,,litrovém" Yarisu byste tohle akceptovali, v modelu TS nikoliv.

Srovnání cen malých sportovních hatchbacků postaví Yaris TS do přívětivějšího světla, ale ne úplně. Již v základu má velice dobrou výbavu, včetně klimatizace, sedmi airbagů (jeden chrání kolena řidiče) i nešťastné stabilizace VSC, přesto je výrazně levnější než Clio Sport nebo Corsa OPC. Jenže v neprospěch Toyoty jsou na trhu vozy jako Swift Sport nebo Panda 100HP, které vás vyjdou levněji, jejich výbava není o moc chudší a jsou zábavnější.

Závěr

Lidem od Toyoty slouží ke cti, že v debatě o modelu Yaris TS unisono přiznávají, že tohle není hot-hatch, ale pouze nejvýkonnější verze. Označení T-Sport proto působí poněkud nešťastně, protože s ním přichází i spousta očekávání, která tento vůz nedokáže naplnit. Není to špatné auto a také si nemyslím, že vypínatelná stabilizace by učinila zázrak a proměnila by ho na leadera třídy malých rychlých hatchbacků. Jenže jak nás naučila evoluce i obyčejná schopnost empatie vůči okolí může rozhodnout, zdali dotyčný subjekt přežije, nebo ho konkurence nemilosrdně vytlačí na slepou větev.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Toyota Yaris bazar