Volkswagen Eco Up!: VW přidává plyn

Volkswagen rozehrává s modelem Eco Up! velkou ofenzivu aut na zemní plyn. Vůz má vyprodukovat jen 79 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Zde jsou naše jízdní dojmy.

Volkswagen Up! na zemní plyn nepůsobí nijak senzačně. Palivoměr má dvojí zobrazení, jedno pro plyn, druhé pro benzin, a palubní počítač ukazuje spotřebu v kilogramech místo litrů. Nezářit venku velkými písmeny "79 g/km", neinformovaný řidič by vůbec nepřišel na to, že se zde podle VW jedná o rekordní vozidlo: nejúspornější auto na zemní plyn na světě. Na 100 km by ho mělo spotřebovat jen 2,9 kg, a to bez hybridu, rekuperace atd. - tomu se chce sotva věřit. Zemní plyn nebo hlavně metan je zde vděčné palivo: nejen že má mnohem vyšší výhřevnost než benzin, ale díky výhodnějšímu poměru uhlíku k vodíku jsou emise CO2 o 25 % nižší. Se zemním bioplynem z obnovitelných energetických zdrojů je možná úspora dokonce až 97 %. Co však bude pro běžného zákazníka jistě důležitější: díky nižší ceně CNG by náklady měly klesnout na polovinu. A to už není špatné, jezdit za 0,80 Kč/km.

 Automobily Volkswagen Eco Up!
Palivoměr s cejchováním pro zemní plyn (vpravo) a benzin.

Up! k řádění stejně nevybízí. Litrový motor poslušně koná svoji službu a klokotá si typickým, poněkud hrubým tříválcovým tónem. Vzhledem k tomu, že už ani benzinový vůz nijak zázračně netáhnul, vám ani nepřijde, že o něco těžší verze na zemní plyn se svými 90 Nm
potřebuje ještě o fous déle, než se rozkolíbá. Pohodlní řidiči by však uvítali trochu menší valivý hluk.

Up! je v první řadě "plynovým" vozem, ale kromě toho má na palubě 10litrovou nádrž na benzin pro případ, že by to s hledáním čerpací stanice na CNG bylo problematické. V současné době jsou v Česku čtyři desítky pump, v Německu kolem 900 stanic, a to především na dálnicích. Ropný průmysl ale slibuje vybudovat další, až na trh přijde více aut. Je to známý případ slepice a vejce, který se alespoň VW odvažuje rozřešit. Na benzin by mělo být možné rozšířit dojezd o 220 km, celkově výrobce uvádí až 600 km.

 Automobily Volkswagen Eco Up!
Litrový tříválec vyvine 50 kW.

Majitel modelu Up! na plyn by měl ročně absolvovat poctivých pár tisíc kilometrů, poněvadž za 269 900 korun je spalovač metanu o výkonu 50 kW o nemalých 46 tisíc korun dražší než jeho 55 kW benzinový protějšek. Za to by se s benziňákem dalo ujet přes 40 000 km, i když s mnohem vyššími emisemi CO2.

Šéf vývoje VW Ulrich Hackenberg slibuje množství nových modelů na zemní plyn vyrobených za nižší cenu.

Fandíte zemnímu plynu?
Ano, provoz na zemní plyn má řadu výhod. Výhřevnost je vyšší a zejména emise CO2 dosáhnou díky pohonu na zemní plyn velice příznivé bilance. Už u fosilního zemního plynu dosahuje snížení emisí CO2 25 %. S bioplynem je to dokonce 97 %. Především při pohledu na emisní cíle CO2 pro celou naši nabídku je zemní plyn palivo, které nemůžeme opomíjet. Pokud se chceme od roku 2020 dostat na
95 g/km, je zemní plyn nepostradatelné a důležité palivo. Technologie našich spalovacích motorů je na provoz na CNG v podstatě dimenzována. Pro provoz jsou však nutné úpravy k zajištění dlouhodobé životnosti.

Co přináší modulární platforma pro integraci pohonu na zemní plyn?
Platforma MQB zohledňuje kompletní spektrum hnacích ústrojí. U zemního plynu vzniká především otázka: Kam uložíme lahve na plyn, aniž bychom ztratili užitný prostor? Záď vozů s MQB zde poskytuje dostatečnou variabilitu. Velkou výhodou také je, že můžeme všechny pohonné varianty zhotovit v jedné továrně na jednom pásu. To nám přináší značnou flexibilitu. Můžeme kdykoliv reagovat na pohyby trhu. Toto počínání je zcela odlišné od našich konkurentů, kteří sázejí spíše na specializovaná vozidla. S platformou MQB a koncepcí New Small Family, na které je postaven VW Eco Up!, posouváme téma zemní plyn ze stavby zvláštních vozidel do skutečného sériového vývoje.

 Automobily Volkswagen Eco Up!
Dvě nádrže pod podlahou pojmou 72 litrů zemního plynu, což odpovídá hmotnosti jedenácti kilogramů.

Jaké modely nás čekají dál?
Po modelu Up! přijde příští rok VW Golf a pak jsou k dispozici v podstatě všechny vozy na platformě MQB. To znamená vozy Passat, Golf Variant, Touran a tak dále. Množství vyrobených kusů záleží zejména na rozvoji sítě čerpacích stanic. V současné době jsou dálnice a městské aglomerace se stanicemi na zemní plyn dostatečně přístupné. Na venkově už musí člověk přesně vědět, kde se stanice nacházejí. Proto naše navigační systémy zobrazují i čerpací stanice na zemní plyn.

Budou se stoupajícím počtem kusů znatelně klesat náklady na pohon zemním plynem?
Díky MQB dosáhneme velké synergie. Modulární konstrukce zaručuje, že například hnací komponenty nebo plynové lahve jsou vždy stejné. Proto vycházím z toho, že náklady dramaticky klesnou. Zdvojnásobení objemu výroby přinese snížení nákladů až o 10 %.

Půjde v budoucnu do sériové výroby i sportovní model na zemní plyn?
Tato šance určitě je. Vždyť u golfu budeme také mít větší počet derivátů. Musíme vidět, jak to celé zákazníci přijmou. Vyrábíme to, co si trh přeje.

 Automobily Volkswagen Eco Up!
Pod víčkem od nádrží jsou dvě hrdla: jedno na benzin a další na tlakové tankování zemního plynu.


Vydáno: 11. 05. 2013

Autor: Alexander Bloch (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Up! bazar