Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline vs. Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance

Škoda Rapid se stala v anketě Auto roku 2013 volbou veřejnosti, Volkwagen Golf zas ocenila odborná porota. Jak se zmíněná, tituly ověnčená auta osvědčila v testu se základními motorizacemi? Měli byste chtít spíše favorita motoristických novinářů, nebo byste měli raději vyslyšet hlas lidu?

Volkswagen Golf se honosí titulem Auto roku 2013 v České republice, ke kterému mu pomohly hlasy odborné poroty, Škoda Rapid si v téže anketě odnesla nejvyšší ocenění mezi vozy nižší střední třídy v přidruženém veřejném hlasování. Tento srovnávací test ovšem není myšlenkou založen pouze na této koincidenci. Jakkoli se to na první pohled nezdá, mají oba vozy dost společného.

Přirozeně jsou ze stejné stáje, koncernu VW, jako motorizace jim slouží downsizovaný přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 85 koní spojený s pětistupňovými manuálními převodovkami, ale především jsou si až nečekaně blízké cenou. Volkswagen totiž snad poprvé v historii modelu golf s příchodem sedmé generace nastavil hledisko "value for money" (poměr cena/hodnota) na přední místo v žebříčku priorit. Rapid naproti tomu již od svého uvedení sklízel kritické poznámky za poněkud odvážně nastavenou prodejní cenu. Škoda však v druhé polovině prvního měsíce nového roku vypustila nový ceník (nejen pro rapid) s lépe vybavenými a přitom levnějšími akčními modely Fresh, čímž se misky pomyslných vah přiklonily o kousek na stranu mladoboleslavského vozu. Má tedy našlápnuto k vítězství?

 Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline vs. Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance
V interiéru rapidu je poznat, že se šetřilo. Na materiálech i možnostech výbavy. Egonomie je ovšem velmi dobrá.

Akční ceník opravdu poněkud zamíchal kartami. První cena rapidu klesla z 292 900 Kč na 269 900 Kč s motorem 1.2 MPI a výbavou Active Fresh, která oproti původně dražší Active navíc obsahuje klimatizaci, rádio s CD/MP3 a dálkový centrál, šestici airbagů má ve standardní výbavě každý rapid. Testovaný model se slabším z 1.2 TSI pořídíte nyní s výbavou Fresh Ambition za bez stokoruny 300 000 Kč a kromě elektronické klimatizace, zadního parkovacího senzoru a multifunkčního volantu dostanete ještě mlhovky a patnáctipalcová alu kola. Silnější TSI je pak dražší o 20 000 Kč, zatímco o golfu si za něj naúčtují ještě o 4000 Kč více. Ceník golfu začíná částkou 339 900 Kč za testované TSI o výkonu 85 koní s výbavou Trendline, v níž najdete prvky jako dvouzónovou automatickou klimatizaci, rádio s Aux-In, slotem na SD kartu a dotykovým monochromatickým displejem, asistent rozjezdu do kopce, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dálkový centrál či sedm airbagů včetně kolenního. Testovaná výbava Comfortline pak přidává za cenu 374 900 Kč lepší audio s barevným dotykovým displejem, patnáctipalcová litá kola, malý kožený paket, tempomat či systém odkládacích prostor a loketních opěrek vpředu a vzadu.

 Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline vs. Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance
U golfu si můžete vybrat, zda půjdete po minimální ceně, či se budete rozmazlovat výbavou. I v základu vypadá interiér hodnotně.

U obou konkurentů je nutno počítat s nepříliš milým faktem, že příplatková výbava není z nejlevnějších a cenu vozu umí notně zvednout. Finanční rozdíl 43 200 Kč mezi testovanými kusy není nijak závratný, ovšem pohled na ceníkové ceny daných specifikací, tedy 375 900, respektive 419 100 Kč poměrně jasně ilustruje, o čem mluvím. Přičemž nutno podotknout, že ani jedno auto se nedalo označit za bůhvíjak bohatě vybavené, spíše vše nutné a pár příjemností navíc.

Interiér golfu je dobře zpracovaný a vyvedený v efektivně konzervativním stylu, který okamžitě evokuje myšlenku na pověstnou německou solidnost. Pár drobností by se zkritizovat dalo, ale nic zásadního. Vpředu zaslouží chválu jak sedačky, tak pozice za volantem s širokým nastavením i prostornost. Dva dospělí se vzadu usadí pohodlně, ani ti vyšší si nebudou moci stěžovat na prostor pro hlavu. Ovšem nijak moc rozvalovat se nemohou. V rapidu ano, prostor pro nohy je opravdu bohatě dimenzován, stejně jako objem zavazadelníku, jehož 550 litrů deklasuje nejen golf s takřka dokonale průměrnými 380 litry, ale i tím pádem zbytek nižší střední třídy. Interiér škody má ale i stinné stránky, například sice pohledné, ale tvrdé plasty, méně prostoru do šířky, nemožnost objednat lepší navigaci než zastaralou Amundsen+ a nijak valné základní sedačky. Pohodlné sportovní sedačky s dobrým bočním vedením lze zakoupit k výbavě Ambition v paketu Dynamic za 8200 Kč spolu s malým koženým paketem, leč k akční Fresh je nepořídíte.

 Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline vs. Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance
Dominance kufru rapidu je jasná. Praktičnosti prospívá i rozměrná výklopná stěna karoserie liftback. Kufr golfu odpovídá objemem průměru třídy.

Slabší z TSI je v obou autech dostatečnou volbou, pro golf dokonce základní. I u rapidu doporučujeme raději přeskočit atmosférický tříválec 1.2 MPI. Dynamika i odstupňování převodovky jsou v obou případech uživatelsky příjemné. Technické tabulky naznačují, že novější evoluce TSI ve VW je poněkud úspornější, což potvrzuje i praxe. Golf jezdí po městě za šest litrů, rapid si vezme o půl litru více. Mimo město spotřebuje golf 5,1 l/100 km, o zanedbatelné dvě deci méně než škodovka. Dálniční provoz znamená u VW odběr 6,8 l/100 km, mladoboleslavský konkurent spolkne lehce přes sedm. Golf si průměrně nárokoval 5,4 litru, oproti šesti litrům rapidu. Odchylky jsou to malé a při dlouhodobém užití bude mnohem více záležet na stylu jízdy, zatížení a převládajícím druhu tras než decilitrových rozdílech (sice poctivě) naměřených v testu.

Nejzásadnější rozdíly jsou ale mezi příbuznými přes koleno v jízdních vlastnostech. Zatímco v golfu se musíte hodně a cíleně snažit, aby se vyjevila konstrukčně jednoduchá zadní náprava, rapid její přítomnost ochotně prozradí na prvním dálničním sjezdu. Komfortem jízdy při zachování jistoty v průjezdech zatáčkami aspiruje golf na špičku nižší střední třídy. Škoda je také dobře odladěna a také patří na špici - ovšem mezi tzv. levnými sedany. Pokud si rapid hodláte pořídit, určitě zůstaňte u patnáctipalcových disků, po stránce jízdních vlastností nepřinášejí šestnáctky nic převratného, zato díky nim pocítíte spáry na vozovce nejen skrze sedačku, ale i hluk. Obdobná situace je i s řízením, elektrický posilovač golfu je precizní, zaváhá jen při první reakci ve vyšších rychlostech. Volant rapidu má velmi příjemný tenčí věnec, jenže samo řízení je poněkud rozvolněné. Není to nic hrozného, jen v přímém srovnání si zkrátka nelze nevšimnout. A tak je to ve většině ohledů.

 Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline vs. Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance
Padesát kilo pohotovostní hmotnosti navíc s sebou veze TSI golfu, na dynamice to není nijak poznat. I ta patrně přispěla k lepšímu jízdnímu komfortu a odhlučnění.

Rapid je přece jen levnější, má nebývale velký kufr, více prostoru na zadních sedadlech a servisní náklady budou nižší. Vůbec to není špatné auto a na české silnice se výtečně hodí. Ovšem ve všech ostatních ohledech je lepší golf, vyhrává a dokazuje, že titul Auto roku nosí zaslouženě.

Cena
Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline: 374 900 Kč
Testovaný vůz: 419 100 Kč

Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance: 362 900 Kč
Testovaný vůz: 375 900 Kč

 Automobily Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline vs. Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance
Dvě koncepce, stejný objem, stejný výkon, stejný koncern, podobná cenová hladina a souboj benjamínka s tradičním pilířem rodiny.


Vydáno: 29. 04. 2013

Autor: Vojtěch Med, Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar