Volkswagen Golf 4Motion 2.0 TDI: Zase ve čtyřech

Krátce po uvedení se nový Golf dočkal pohonu všech kol 4Motion. Volkswagen opět vsadil na spojku Haldex, jejíž schopnosti jsme zkoušeli v okolí alpského střediska Kitzbühl.

Pohon všech kol k Volkswagenu Golf neodmyslitelně patří, proto o něj nemohla být ochuzena ani sedmá generace, čerstvě ověnčená titulem Auto roku 2013 v České republice. Nebýt ale nápisu 4Motion na pátých dveřích pod označením motoru, nikdo ani nepozná, že má před sebou golf s pohonem všech kol. Na rozdíl třeba od dosluhující Octavie Combi totiž nemá větší mezeru mezi koly a podběhy, signalizující větší světlou výšku. Dokonce ani těch 37 l (343 l), o které přišel zavazadlový prostor kvůli pohonu všech kol, zcela určitě nikdo nezaznamená. Stačí ale jeden rozjezd do kopce na rozbředlém sněhu bez protočených předních kol a zběsile blikající kon-
troly trakce a je jasné, že nám zezadu přišla pomoc.

 Automobily Volkswagen Golf 4Motion 2.0 TDI
Pohon všech kol je prakticky neustále v činnosti, spojka se odpojuje pouze při brzdění motorem při jízdě z kopce.

Volkswagen u golfu 4motion znovu vsadil na techniku švédské firmy Haldex a použil elektronicky řízenou vícelamelovou spojku Haldex páté generace. Výrobce kromě vyšší efektivity slibuje preciznější řízení a spolupráci s elektronickými systémy vozidla. Hlavní konstrukční změnou je systém tlakového ovládání spojek, z něhož vypadl zásobník, takže potřebný spínací tlak bleskově vyvíjí čerpadlo. Stejně tak již nemá řízenou svornost (systém eLSD), její funkci přebírá systém XDS se samostatným přibrzďováním kol. Ten zajišťuje přenos točivého momentu na kolo s nejlepší trakcí, výrobce slibuje i lepší dynamiku při průjezdu zatáčkou. Pro běžného řidiče je důležité to, že pohon všech kol spíná velmi citlivě a plynule.

Právě díky tomu, že je spojka prakticky neustále v záběru, Volkswagen už o systému 4Motion hovoří jako o stálém pohonu všech kol. Rozdělování točivého momentu se řídí i podle zatížení náprav, třeba při tažení přívěsu (za Golf 4Motion můžete zapřáhnout až 1900 kg) posílá haldex primárně více síly dozadu.

 Automobily Volkswagen Golf 4Motion 2.0 TDI
Zavazadlový prostor má objem 343 l, což je o 37 l méně než u běžné verze. Pod podlahou je rezerva.

4Motion je zatím k dispozici pouze s naftovým motory 1.6 TDI (105 k), resp. 2.0 TDI (150 k), který jsme si v Rakousku vyzkoušeli. Pohon všech kol však s sebou pochopitelně nese i určité nevýhody. Vedle již zmíněného menšího kufru je to vyšší hmotnost vozu, a to o 115 kg u 1.6 TDI (k samotnému pohonu 4×4 je třeba ještě přičíst víceprvkovou zadní nápravu místo vlečené a šestistupňovou převodovku místo pětistupňové) a 74 kg u dvoulitrové nafty. Kila navíc se také podepsala na mírně zhoršené dynamice u 1.6 TDI, spotřeba už rostla u obou. U šestnáctistovky stoupla z normovaných 3,8 na 4,5 l/100 km, u dvoulitru z 4,4 na 4,7 l. Víru v nádrži se ale bát nemusíte, po 380 km strávených na německých dálnicích a v kopcích Alp ukázal palubní počítač orientačních 6 l/100 km. Navíc i s pohonem všech kol si golf zachoval ceněné komfortní pérování a snadnou ovladatelnost.

Lepší trakce a pocit bezpečí ale pochopitelně něco stojí. V případě 1.6 TDI činí navýšení základní ceny 60 000 korun (od 508 900 Kč), u 2.0 TDI si připlatíte ještě o šest tisíc korun víc (od 598 500 Kč).

 Automobily Volkswagen Golf 4Motion 2.0 TDI
Verze 4Motion má stejnou světlou výšku jako golf s pohonem jen předních kol.


Vydáno: 27. 03. 2013

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar