Volkswagen Golf Plus 1,4 TSI DSG - Odpal na jistotu

Golf zraje jako víno. A Golf Plus také. Jak si rodinné provedení etalonu rozumí s motorem 1.4 TSI a převodovkou DSG?

Zatímco zvenčí i zevnitř je téměř vše při starém, pod kapotou se usadil poměrně čerstvý přeplňovaný čtyřválec o objemu 1390 cm3 s výkonem 90 kW. Ten měl za úkol rozhýbat 1363 kilogramů pohotovostní hmotnosti skrze sedmistupňový dvouspojkový automat DSG.

Už na první pohled je vidět že s podobnými parametry se rozhodně nejedná o žádnou silniční raketu - zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy ale u rodinného vozu ostudu neudělá. Naopak, použitím přeplňované jednotky se daří úspěšně odstranit známý nešvar menších atmosférických motorů - tedy že při plném zatížení jim zpravidla dojde dech. Zde si pouze DSG velmi rychle o stupeň až dva podřadí a díky dostatečnému točivému momentu 200 Nm mezi 1500 a 4000 min-1 vůz nikterak zásadně nevadne.

 

Co naopak roste je pochopitelně spotřeba, která při větším zatížení vozu rázem o litr až dva poskočí směrem vzhůru. Ale i tak to není žádná tragédie. Při jízdě s lehkou nohou (a prázdným vozem) se mimo město lze poměrně snadno dostat pod hranici šesti litrů Naturalu na 100 km. Sedmý rychlostní stupeň umí na dálnici skutečně zázraky, vždyť při rychlosti 100 km/h točí agregát jen 2100 min-1 a za svou práci si nechá zaplatit pouhými pěti (!) litry paliva. Zrychlete na reálných 130 km/h a na otáčkoměru odečtete stále slušných 2950 min-1 , spotřeba naroste o přijatelné 2 litry. My jsme zakončili téměř 200 kilometrů dlouhý výlet po okresních silnicích i dálnicích se spotřebou 5,8 litru což je výsledek, který by mohl zajímat i zaryté fandy vznětových motorů. Oproti nim totiž tento benzinový agregát nabídne klidnější a tišší chod a alespoň lehce sportovního ducha. Celková spotřeba během testu se (i díky několika dopravním zácpám) pohybovala okolo sedmi litrů Naturalu. Tedy výborný výsledek.

 

Jediný menší nešvar spojení motoru 1,4 TSI a převodovky DSG je práce ve sportovním režimu. Zde při potřebě razantního zrychlení (t.j. při sešlápnutí plynu až na podlahu) DSG poměrně zbytečně podřazuje na nejnižší možný rychlostní stupeň aby hned v zápětí přeřazovalo o stupínek výš. Rychlá reakce převodovky a schopnost bleskové změny převodových stupňů tento občasný přešlap sice výrazně zmírňují, přesto bychom se přimlouvali k lehké změně softwaru. Naopak držet otáčky přesně v pásmu ideálním pro předjetí (tedy mezi 3 a 4 tisíci) umí DSG opravdu náramně a řidič se tak na převodovku může plně spolehnout i v automatickém režimu.

Více místa, to je to hlavní

Oproti běžnému Golfu se nabídka prostoru v Golfu Plus liší v jednotlivých oblastech spíše lehce, celkově však poměrně zásadně. Srovnáme-li tabulky vnitřních prostorů obou členů rodiny Golf, tak s výjimkou prostoru nad zadními sedadly přidá Plus několik centimetrů k dobru - až je z toho hned o třídu vzdušnější a příjemnější interiér. Lepší využitelnost vnitřního prostoru podtrhuje posuvná zadní řada sedadel s jejíž pomocí lze objem zavazadlového prostoru měnit v rozmezí 305 až 443 litrů. Díky o 113 mm vyšší celkové výšce vozu a velkoryseji tvarovaným dveřním otvorům se do vozu nejen lépe nastupuje ale příjemnější je také manipulace například s dětskými sedačkami.

 

Pozaz za volantem je oproti Golfu mírně vyšší, což se zvýšeným těžištěm znamená lehké omezení v zatáčkách - i když podvozek zvládá mnohé, jízdní vlastnosti na úroveň Golfu pochopitelně dosáhnout nemohou. Inženýři se o to přesto snažili, a tak je výsledkem v zatáčkách jistý vůz, který svou posádku ale nemile překvapí na kostkách či jiném nerovném povrchu. Méně tuhý podvozek by pro tento rodinně zaměřený vůz asi byl lepším řešením. Absolutorium zaslouží sedadla která jsou velkoryse dimenzovaná a díky větší výšce hrany sedáků nad podlahou jsou pohodlná i při delších cestách.

Golf Plus - o krůček dál

Spojení moderního benzinového agregátu s neméně moderní špičkovou sedmistupňovou převodovkou a s osvědčeným a trhem prověřeným modelem snad ani nemohlo dopadnout špatně. Však si za danou kombinaci nechá Volkswagen poměrně slušně zaplatit.

Potěšila nás zejména výborná spotřeba a příjemný projev motoru stejně jako prostor na palubě. Někomu nemusí vyhovovat přílišná nenápadnost exteriéru či tužší podvozek, celkově však Golf Plus bohatě splnil naše očekávání.

Golfovou terminologií řečeno - VW v tomto případě rozumě z týčka odpaluje dvojkou železem namísto nejistého driveru. Na jistotu. Solidně doprostřed fairwaye. A to se nejen nám u rodinných vozů líbí.

 
První cena vozu379.900,- Kč (Golf Plus Trendline, 1.4, 59 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací469.900,- Kč (Golf Plus Trendline, 1.4 TSI, 90 kW)
Základní cena testovaného vozu584.600,- Kč (Golf Plus Highline, 1.4 TSI DSG, 90 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků672.100,- Kč (Golf Plus Highline, 1.4 TSI DSG, 90 kW)

Plusy

  • Úsporný přeplňovaný motor 1.4 TSI
  • Neutrální jízdní vlastnosti
  • Nenápadný design exteriéru i interiéru
  • Kvalitní a přehledná palubní deska
  • Pohodlná sedadla
  • Vnitřní prostor
  • Variabilní zavazadelník
  • Špičková převodovka DSG

Minusy

  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Nedořešený kryt zavazadlového prostoru (v případě, že jsou zadní sedadla zcela vpředu je vidět na zavazadla)
  • Vyšší cena
  • Horší komfort odpružení na nerovném povrchu

Vydáno: 29. 09. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar