Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI DSG Comfortline: Der Kombi

Volkswagen Golf sedmé generace přichází i v praktičtější verzi kombi s tradičním názvem Variant. Velikostí kufru sice za mladoboleslavským sourozencem lehce zaostává, ale rozhodně má co nabídnout. Zvláště s úsporným TDI.

Volkswagen Golf je synonymem kompaktního hatchbacku již takřka třicet let, za něž se stihlo vystřídat sedm generací. Kombi označené Variant se ovšem poprvé objevilo až v roce 1993, nedlouho po uvedení třetí generace hatchbacku. Od té doby patří Variant nerozlučně k modelové paletě golfu, byť většinou s více než ročním zpožděním oproti hatchbacku a ne vždy s technikou jeho nejnovější generace. Tentokrát je ale vše jinak, sedmý golf dostal svoji kombi verzi v roce uvedení pětidveřového modelu a jezdí na stejném technickém základě, tedy nové modulární platformě MQB. Nabídka motorů je prakticky totožná s hatchbackem, v kombi si zatím nepořídíte jen úsporné verze 1.6 TDI Bluemotion a 1.4 TSI s vypínáním válců při malé zátěži ACT. Do velkého testu jsme vybrali motor 1.6 TDI o výkonu 105 koní, který by se měl podle předpokladů stát nejčastější zákaznickou volbou. V našem případě se pojil se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Řízení je přesné, nerušivé a dostatečně informativní, mdlost kolem středu byla odstraněna.


Kombi je v závislosti na výbavě a motorizaci o 29 000 až 33 000 Kč dražší než odpovídající hatchback (u octavie činí příplatek 30 000–35 000 Kč). U hatchbacku jsme chválili, že golf má konečně dostatečnou základní výbavu a cena s nejslabším TSI je velmi konkurenceschopná, ale jak se můžete sami přesvědčit pohledem do tabulek, s variantem to už tak růžově nevypadá. Pokud navíc připočítáme vznětový motor a něco komfortních prvků k tomu, dostáváme se rovnou k tradiční kritice vozů VW, a to vyšší kupní ceně a drahým příplatkovým položkám. Ovšem notoricky známá zkratka TDI na zádi slibuje, že vyšší kupní cenu vykoupí spotřeba.

A opravdu je to tak, stopětikoňový diesel z nádrže opravdu mnoho neubírá. Sice není až tak úsporný, jak by si u VW oficiálně přáli, nicméně průměrná spotřeba rovných pět litrů na sto hovoří sama za sebe. S motorem se přitom dobře spolupracuje, nízké spotřebě nemusíte moc obětovat. Zátah je po počáteční drobné prodlevě turba, kterou v našem případě účinně potlačovala inteligentně řadící dvouspojková převodovka, lineární. Samozřejmě je třeba počítat s tím, že 105 koní není nijak oslnivá cifra, tudíž i projev na plný plyn řidiči stěží vyrazí dech. Plně ale dostačuje jak ve městě, tak na dálnici, jedině při předjíždění je potřeba počítat s tím, že zvyšující se otáčky již ničemu moc nepomohou a nechat si rezervu. Zvláště s naloženým autem. Standardně montovaný stop-start funguje rychle, bez zbytečných vibrací a nijak neobtěžuje.

Schod ani rovnou plochu po sklopení opěradel nečekejte.


Snaha automobilky o co nejnižší spotřebu však přece jen jedno negativum přinesla. Reakce na pohyb plynového pedálu po celé délce jeho chodu je dost nekonzistentní. V první polovině se nic moc neděje a do druhé je vměstnáno vše, co by mělo být rovnoměrně rozloženo. To znamená, že pokud budete držet nohu na poloze odpovídající třetině plynu ve snaze udržet cestovní rychlost, auto bude zpomalovat. Když si to uvědomíte, musíte akcelerovat a spotřeba roste. Asi jde o zvyk, ale během týdne testu se nedostavil a tato „ekologická vychytávka“ mi byla stále proti srsti. Navíc jsem přesvědčen, že s „normálním“ plynem bych byl schopen ještě nějakou tu desetinku ze spotřeby ukrojit. Ve všech ostatních jízdních ohledech dělá variant čest pověsti modelu. Zpracování, prostornost, ergonomie, jízdní komfort, stabilita a nezáludnost podvozku, přesné řízení, to vše lze jen pochválit.

Osobně bych si vybral pětistupňovou manuální převodovku místo DSG. Jeho umělá inteligence je sice na výši (například brzdí motorem z kopce,  do kopce pak zbytečně neřadí výše ani při ubrání plynu), ale některé úkony přece jen zvládne lépe noha na spojce. Příplatek za dvouspojku mi navíc přijde dost vysoký a proti pětikvaltu v hatchbacku nešlo říci křivého slova. Jinak lze Golf Variant vřele doporučit. Lepšího služebníka, který uspokojí všechny racionální potřeby, byste hledali těžko. Přičemž zábavu za volantem počítám mezi požadavky iracionální, protože té se vám mnoho nedostane.

Ve verzi kombi působí golf dojmem většího auta, zezadu si jej na první pohled spletete s passatem celkem snadno. Variant se drží osvědčeného receptu na nenápadnost a eleganci.

Vydáno: 21. 10. 2013

Autor: Vojtěch Med, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Golf bazar