Volkswagen Passat 1.6 TDI Variant BlueMotion

Co se skrývá pod výbavou BlueMotion u modelu Passat? Logicky mně připadá, že by to mělo být prostorné, úsporné a levné. Prostorné, protože jde o kombi, úsporné kvůli motoru 1.6 TDI a levné, jelikož je to základní výbava. A realita? Není všechno tak, jak vypadá...

Passat nabízí v současné (sedmé) generaci nejen zaostřený, unifikovaný design koncernu VW, ale i prostornost, jednoduchost ovládání, kvalitní techniku a cestovní komfort. Důkladná revize předchozí generace způsobila, že současný passat je víc než kdy předtím takovým příjemným služebníkem, nenáročným autem, které neprobouzí emoce, ale platí za konzervativní, hodnotný vůz střední třídy. Jeho tvary, materiály a technická řešení neprobouzí skryté vášně, jde prostě o funkční auto.

Takže nás zajímalo, jestli je verze BlueMotion se základním motorem 1.6 TDI opravdu úsporná. Výkon 105 koní také napovídá o tom, že tomuto passatu sedí spíš nižší rychlosti. Po nastartování se ozve zaklepání, ovšem při běžné jízdě je interiér velmi dobře odhlučněn. Pocit odtržení od okolí je dotažen do maxima, což je v dnešních autech běžné. Aerodynamika nesnese otevřené pouze jedno okno, protože potom se uvnitř vytvářejí tlakové rázy, takže auto tak trochu člověka nutí jezdit se zavřenými okny a zapnutou klimatizací.

 Automobily Volkswagen Passat 1.6 TDI Variant BlueMotion
Interiéru není co vytknout - ergonomie, výhled, prostor - to vše je v pořádku. Ale trochu v nudě.

Z hlediska jízdy nabízí Passat i na příplatkových kolech vysokou úroveň komfortu. I zadní náprava pěkně drží na nerovnostech v zatáčkách, poskakování se nekoná. Řízení bez odporu a s velmi účinným posilovačem bude vyhovovat klidným řidičům, avšak při jízdě po klikatých okreskách se ukazuje, že není příliš přesné při rychlých změnách směru.

Přesností ovšem oplývá řazení šestistupňové převodovky s velmi dlouhými převody. Dlouhé převody, to je v současných autech běžné, někdy je to i příjemné, ale ne v případě tohoto modelu. A to jednoduše proto, že motor rozhodně nevyniká pružností ani výkonem. Při klidné jízdě po okreskách je tudíž potřeba často podřazovat, ostatně ukazatel správného řazení si to sám žádá. Ani na dálnici, při rychlosti kolem 130 km/h, není passat schopen jet do kopce na šestku - ihned se začíná dusit a je nutné podřadit. To je trochu rušivé.

 Automobily Volkswagen Passat 1.6 TDI Variant BlueMotion
Motor je dobře odhlučněn, ale v oblasti dynamiky mě nepotěšil. Ve vyšších rychlostech chybí pružnost.

Slabý motor má s autem dost práce, není se čemu divit, musí stačit pro minimálně 1547 kg (s řidičem a téměř plnou nádrží). Proto jsem se snažil uzpůsobit jízdní styl tak, abych dosáhl nízké spotřeby. Po 1500 km poklidnou jízdou, často dálniční, se ukazatel ustálil na hodnotě 5,8 l/100 km. To nepovažuji za nějakou "ekohodnotu". Se silnějším, dvoulitrovým TDI se dá jezdit v pohodě kolem pěti litrů... Okresky a město, kdy se do akce často přidává rušivý stop-start systém, snížily spotřebu pouze o 0,1 l/100 km, takže nic moc. Čekal jsem, že tento model bude úspornější. V absolutním porovnání je 5,8 l/100 km samozřejmě dobrá hodnota, ale potom ať výrobce neslibuje kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km, to je prostě nereálné.

Cena
Passat 1.6 TDI Variant BlueMotion: 659 900 Kč
Testovaný vůz: 769 500 Kč

 Automobily Volkswagen Passat 1.6 TDI Variant BlueMotion
Elegantní, tvarově čisté kombi nabízí ohromný zavazadlový prostor, ale dynamika neodpovídá očekávání.


Vydáno: 11. 11. 2012

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz